Sursa foto: Agerpres

Valul de frig si ninsori care afecteaza Romania de peste zece zile a generat zeci de morti, localitati izolate, drumuri blocate, iar in fata vitregiilor naturii autoritatile statului au actionat haotic. Asta in conditiile in care Romania are inca din 2008, in acte, un centru unic de comanda. E vorba despre Centrul National de Conducere si Coordonare a Interventiei (CNCCI) in cazul situatiilor de urgenta, proiect de peste 203,7 milioane dolari, finantat in comun de Guvern si Banca Mondiala.

Mai mult, un sistem informatic integrat (SMISU) ar fi trebuit sa fie operational inca din vara anului 2009, in conditiile in care in vara lui 2008 un consortiu format din firmele S&T Romania si APD Communications Ltd. (Marea Britanie) anunta castigarea acestui contract in valoare de circa 7,5 milioane de euro. In practica insa, nici una din aceste initiative nu este operationala.

In luna noiembrie 2008, oficialii din Ministerul Internelor si Reformei Administrative (MAI, in prezent), ai Ministerului Apararii, ai Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU) si ai Bancii Mondiale anuntau inaugurarea la Ciolpani a Centrului National de Conducere si Coordonare a Interventiei (CNCCI).

Centrul ar fi urmat sa conduca si coordoneze activitatile de raspuns in caz de dezastru prin intermediul unui sistem informatic integrat national - Sistemul de Management Informational pentru Situatiile de Urgenta (SMISU).

Tot acest proiect, finantat in comun de Guvernul Romaniei si Banca Mondiala, avea valoarea totala de 203,7 milioane dolari (din care 150 milioane dolari imprumut).

Comunicatul de la acea vreme anunta ca "SMISU - primul sistem integrat la nivel national care cuprinde elementele cheie necesare adoptarii deciziilor si conducerii unitare a interventiei in situatii de urgenta" va deveni total operational la finele lunii iunie 2009, dupa o faza pilot:

  • "Odata cu operationalizarea CNCCI a inceput si testarea functionarii SMISU in cadrul unui program pilot care cuprinde CNCCI, Centrul Operational National (CON) din cadrul IGSU, cinci centre operationale teritoriale (Arad, Bihor, Botosani, Bucuresti, Prahova) si centrul operational al Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintei. Testele au rolul de a valida solutiile tehnologice propuse de specialisti si evidentia, la nevoie, ajustarile necesare inainte de extrapolarea sistemului la nivel national. IGSU estimeaza ca sistemul sa devina total operational la finele lunii iunie 2009".

SMISU, un sistem informatic integrat de 7,5 milioane euro in continuare nefunctional

De altfel, in vara anului 2008, furnizorul de solutii IT S&T anunta lansarea oficiala in Romania a acestui proiect.

  • "Finantat de Banca Mondiala, proiectul in valoare de aproximativ 7,5 milioane euro va fi implementat in termen de 12 luni de catre un consortiu format din companiile S&T Romania si APD Communications Ltd. (Marea Britanie) cu sprijinul companiilor britanice EUS Associates Ltd si Ultra Electronics APL. Unitatii de Management al Proiectului din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative ii va reveni responsabilitatea de a coordona derularea contractului in calitate de reprezentant al beneficiarilor acestui sistem", se arata in comunicatul S&T.

Sistemul ar fi trebuit "sa conecteze toate centrele operationale pentru situatii de urgenta" si ar fi urmat sa fie "utilizat in toate etapele managementului situatiilor de urgenta: prevenire, planificare, raspuns si restabilirea starii de normalitate", conform declaratiilor lui Victor Paul Dobre, secretar de stat in cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative la acea vreme.

Detalii suplimentare despre acest contract castigat de S&T dar si despre ofertele respinse - in acest document al MAI.

Alin Maghiar, purtator de cuvant al IGSU: Anul trecut s-au facut niste teste, dar softul la momentul respectiv nu a corespuns cerintelor contractuale

Ce s-a ales de acest sistem informatic si de Centrul National de Conducere si Coordonare a Interventiei (CNCCI)?

  • "In noiembrie 2008 a fost inaugurata cladirea care trebuia sa deserveasca Centrul National de Coordonare si Conducere a Interventiei - doar cladirea respectiva si toate utilitatile necesare. In momentul de fata suntem in faza de roll-out pentru softul care va fi folosit atat in cadrul centrului national cat si pentru centrele judetene, urmand ca la sfarsitul lunii mai - inceputul lunii iunie sa fie operationalizat 100% si acest centru sa fie folosit in conducerea si coordonarea interventiilor. Este vorba de Sistemul de management integrat a situatiilor de urgenta - SMISU. Nu am informatii la momentul de fata despre cat a costat, pentru ca nu IGSU a organizat licitatia, noi suntem doar beneficiarul si asta este tot ce pot sa va declar", a precizat pentru HotNews.ro Alin Maghiar, purtatorul de cuvant al IGSU.

Cand ar fi trebuit sa fie operational acest sistem informatic?

  • "Anul trecut s-au facut niste teste, dar soft-ul la momentul respectiv nu a corespuns cerintelor contractuale si a trebuit sa fie modificat si de aceea s-a prelungit cu 6 luni perioada de implementare", a mai mentionat Alin Maghiar.

Datele de la Banca Mondiala referitoare la starea acestui proiect arata ca faza de testare a fost depasita si ca incepand din luna decembrie 2011 a inceput procesul de roll out a partii de hardware - furnizare si instalare de echipamente IT (routere, switch-uri etc) in 40 de centre din tara. Etapa este preconizata a se incheia pana pe 15 ianuarie 2012. Procesul de roll-out de software ar urma sa demareze la inceputul lunii februarie 2012 si va trebui finalizat pana la data de 20 aprilie 2012, conform unei prelungiri a termenului de implementare avizate de catre Banca Mondiala.

HotNews.ro a solicitat un punct de vedere si de la S&T si de la Banca Mondiala privind motivele exacte pentru care acest sistem informatic integrat nu este operational nici la aceasta ora, insa pana la publicarea acestui articol nu am primit niste raspunsuri. HotNews.ro va face publice aceste informatii imediat ce vor fi primite.