Consiliul Concurentei este foarte aproape de a accepta angajamentele din partea operatorilor de telefonie mobila deschisa in anul 2009 privind posibile intelegeri ilegale la vanzarea cartelelor prepaid pe intreg lantul de distributie al Orange, Vodafone si Cosmote, a declarat vineri Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. Daca se va intampla asta, investigatia va fi inchisa. Procedura 'angajamentelor' a fost introdusa in 2010 si da posibilitatea Consiliului Concurentei de a inchide o investigatie demarata daca firma face niste angajamente care sa inlature situatia ce a condus la deschiderea anchetei.

La sfarsitul anului 2009, Consiliul Concurentei a declansat doua investigatii privind posibile intelegeri pe piata comercializarii produselor preplatite de telefonie mobila.

Prima investigatie, venita in urma unei plangeri, viza o posibila intelegere intre Orange si distribuitorii acesteia de a nu vinde cartele prepaid catre anumiti agenti economici. Cea de-a doua ancheta, lansata din oficiu de autoritate, viza posibile practici anticoncurentiale prin stabilirea preturilor de revanzare si intelegeri intre agentii economici implicati pe intreg lantul de distributie al Orange, Vodafone si Cosmote.

Potrivit presedintelui Consiliului Concurentei, daca angajamentele operatorilor sunt acceptate, investigatiile ar putea fi inchise in cateva luni.

Nerespectarea angajamentelor asumate poate fi pedepsita cu o amenda de pana la 10% din cifra de afaceri

Procedura angajamentelor, principalele etape:

  • Dupa declansarea unei investigatii, firma anchetata contacteaza Consiliul Concurentei pentru a verifica daca autoritatea este dispusa sa primeasca angajamente care sa inlature situatia ce a produs investigatia.
  • In maxim 3 luni, Consiliul Concurentei raspunde firmei daca pot fi initiate sau nu discutii privind angajamentele.
  • Dupa primirea propunerii de angajamente, Consiliul Concurentei va efectua o evaluare preliminara si un test de piata. In aceasta faza, daca angajamentele sunt considerate acceptabile, la prima vedere, autoritatea trebuie sa le scoata in dezbatere publica pe site-ul propriu.
  • Daca se ia decizia de acceptare a angajamentelor, aceasta trebuie sa mentioneze perioada pana la care firma isi asuma angajamentele.
  • Consiliul Concurentei monitorizeaza indeplinirea angajamentelor prin verificari periodice, solicitare de informatii si documente precum si oricare alte masuri necesare.
  • In cazul neindeplinirii angajamentelor, firma poate fi sanctionata cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri.
  • Pe parcursul acestei proceduri Consiliul Concurentei poate redeschide la cerere sau din oficiu investigatia daca se constata anumite nereguli.

Pentru detalii pe acest subiect citeste si - Consultare publica: Ce angajamente fac Orange, Vodafone si Cosmote pentru inchiderea unei investigatii in care sunt suspiciuni ca ar fi impus pretul final la cartelele preplatite