Ordonanta de Urgenta privind modificarea Legii Audiovizualului a fost adoptata de Guvern, iar acum este trimisa spre avizare Ministerului Justitiei, ANCOM-ului si CNA-ului, care ar fi trebuit consultate de la bun inceput, a declarat marti Radu Petric, presedintele Asociatiei Cablistilor (ACC). Mai mult, acest proiect care este trimis spre consultare nu este proiectul care a fost adoptat in sedinta de Guvern pentru ca au fost eliminate orice fel de mentionari cu privire la componenta sau selectia membrilor CNA, lucru care era unul din motivele de disputa, a spus seful cablistilor care a mentionat ca "a transmis deja misive catre Comisia Europeana' pe aceasta tema.

Radu Petric, presedinte ACCFoto: AGERPRES
  • "Varianta oficiala  (n.a a OUG oprivind modificarea legii audiovizualului) nu o avem nici in ziua de azi, dar Guvernul a trimis la CNA vineri si respectiv la ANCOM - ieri, un proiect care nu mai seamana cu ce am vazut noi ca a fost adoptat in sedinta de Guvern. Proiectul asta nu mai face nici un fel de referire cu privire la componenta, la competenta, la cum se alege, si ce conditii trebuie sa indeplineasca un membru CNA. Din acest punct de vedere proiectul este emasculat, nu mai are nici o legatura cu componenta CNA. De acceea am si auzit pozitia premierului ca ei nu se mai ating de CNA. Intr-adevar, acest nou proiect care este supus dezbaterii si care maine va fi dezbatut intr-o sedinta extraordinara la cCNA nu mai are nici o referire, in schimb au ramas neatinse referirile la publicitari, la ilegalitatea rebate-ului si toate prevederile care afecteaza operatorii de cablu cu sanctiunile de 1-3% din cifra de afaceri, cu obligativitatea transmisiei programelor cu reorganizarea grilelor in ordinea audientelor. Practic, proiectul a fost trict curatat de orice referire la CNA", a spus pentru HotNews.ro Radu Petric.

De mentionat ca si presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat pentru HotNews.ro ca Ordonanta de Urgenta privind modificarea legii audiovizualului a fost transmisa la avizat joi seara catre COnsiliul Concurentei. Acesta a mai spus ca a fost transmisa la analiza si Consiliul va transmite catre Guvern observatiile sale.

UPDATE1 : Vezi atasat un proiect de OUG care a fost transmis de Guvern catre CNA. Desi premierul Ponta a spus ca din noul proiect a fost eliminata modificarea rolului CNA, in document se vede ca au ramas prevederile privind aplicarea sanctiunilor catre televiziuni doar dupa decizii judecatoresti finale si irevocabile. Aceasta prevedere se regaseste in noua forma prin modificarile aduse la articolele 57, 93 si 95.

UPDATE 2: "ANCOM, Consiliul Concurentei si CNA nu sunt avizatoare, li s-a cerut un punct de vedere, atat. Guvernul va lua in calcul aceste puncte de vedere", a declarat marti Andrei Zaharescu, purtatorul de cuvant al Guvernului. Potrivit acestuia, Guvernul va lua in considerare aceste puncte de vedere doar daca "sunt foarte bune".

Alte declaratii facute marti de Radu Petric, presedintele ACC in cadrul International Digital Forum:

  • - prima mare problema este discriminarea intre tehnologiile de redistributie a programelor audiovizuale. Se face o distinctie intre retransmisia prin cablu si cea prin satelit. Retransmisia prin cablu 'beneficiaza' de obligatia de a retransmite programe care adunate toate ajung pana la 40% din oferta de programe a unui redistribuitor, iar satelitul nu. In orice loc din lumea asta se reglementeaza serviciul si nu modalitatea prin care livrezi serviciul.
  • - a doua problema interesanta este faptul ca orice incercare de marketing a vreunui operator fie de cablu sau de satelit va intra in paralizie.
  • - o alta modificare interesanta este ca programele trebuie ordonate in grila de programe in ordinea audientelor. Trecand de faptul ca doar 54 de canale au audientele la liber, masurate - sunt cele care cotizeaza in Sistemul National al Audientelor si care vand publicitate si folosesc aceasta moneda de schimb, celelalte sunt incluse in acel pachet numit "Altele". Daca ar fi s-o luam asa, 'Altele' este cel mai mare post de televiziune din Romania pentru ca are cea mai mare audienta.Daca ar fi s-o luam asa, 'Altele' este cel mai mare post de televiziune din Romania pentru ca are cea mai mare audienta si atunci ar trebui sa punem aceste programe pe primul loc si apoi restul programelor. Aceasta ordonare dovedeste o crasa incultura tehnica pentru ca luand cele doua modalitati de retransmisie analogica si digitala - in analogic sa pui in ordinea frecventelor canalele in functie de audienta inseamna sa pui in locurile cele mai proaste canalele cele mai audiate.
  • - Mai mult exista si acum televizoare mostenite de la parinti sau cumparate in perioada marilor promotii care nu vad toate frecventele pe care un operator le da. In masura in care vom pune in ordinea frecventelor toate canalele, vor exista canale care vor ajunge in acele zone intunecate si sa stiti ca clentii sunt sensibili pentru ca nu vad pe toate televizoarele programele favorite si acesta este unul dintre motivele pentru care pastreaza mai multe televizoare. In practica noastra ca operatori de cablu am organizat oferta astfel incat programele cele mai bune sa fie in zonele cele mai vizibile si la calitatea cea mai buna, pentru ca nu toate frecventele sunt nascute egale. Este o alta problema care denota incompetenta tehnica a celui care a scris textul proiectului. Conditiile tehnice din proiect sunt imposibil de realizat.
  • - Problema este ca toate aceste obligatii tehnice care nu pot fi indeplinite practic vor avea mari repercursiuni asupra noastra si aici ajungem la prevederile legate de regimul de sanctionare: daca pentru radiodifuzori s-a stabilit ca atunci cand contesta decizia CNA pot sa nu plateasca amenda si respectiv acea sanctiune nu-si face efcetul pana la o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila deci practic pot amana pana la calendele grecesti orice fel de proces si ca urmare au marea libertate de a spune pe sticla ce vor, la operatorii de cablu situatia s-a modificat dramatic.
  • Nu mai exista nici un fel de somatie si escaladare treptata in functie de gravitatea eventualei abateri, ci ai 5 zile sa remediezi orice defectiune tehnica, iar daca CNA constata ca nu ai remediat in 5 zile poate aplica sanctiuni de 1% pana la 3% din cifra de afaceri. Mai mult chiar daca contesti, aceasta sanctiune este executorie si eventual vei primi banii inapoi, daca se constata ca ai avut dreptate, dupa ce se termina acel proces care poate dura de la 1 an la 3 ani dupa cum stiti.
  • -Doar pentru abateri minore, fara sa se specifice exact, dar cu exceptia punctului in care se vorbeste despre ordonarea in grila in ordinea frecventelor, ai putea primi o somatie si 15 zile sa remediezi. Atentie deci, ordonarea in grila, este deci atat de grava, incat trebuie sanctionata in 5 zile cu pana la 3% din cifra de afaceri.
  • - cablul si satelitul din Romania au fost atat de agresive incat au cel mai mic pret din Europa. Nu exista nici o tara din UE si sunt si putine in exterior care sa aiba cantitatea actuala de programe la acest pret. Si atunci este normal ca nu poti avea Mercedes la pret de Dacie, dar oferta este adaptata pietei si faptul ca are succes ca suntem in topul vitezelor de internet (...) arata ca operatorii sunt extrem de atenti de a veni cu servicii care se pot cumpara pe piata asta.
    - ar fi foarte lesne sa facem servicii de top dar pe termen lung am putea ajunge in pierdere.
    - Niciodata societatile de cablu si satelit nu au fost exceptati de la plata impozitelor, nu au beneficiat de reesalonari sau de stimulente economice, din contra. Si asta desi oferim si un numar mare de locuri de munca si este si una din industriile care aduce venituri substantiale si de asemenea este una din indstriile foarte robuste in criza. Sunt lucruri fata de care daca as fi prim ministru nu mi-as bate joc. Sunt lucruri ferme pe care ma pot baza, sunt venituri care intra la bugetul de stat pe care pot sa ma planific. Spre deosebire de noi care am cerut reciprocitate sa vedem si noi inainte cu ceva timp aceste modificari pentru a putea sa ne planificam si noi astfel investitiile pentru a nu ne trezi in aer.
  • Cred ca suntem campionul la dat in judecata Guvernul dintre asociatiile profesionale din Romania, inclusiv Primaria Bucuresti. Un singur proces la un moment dat pe baza unei promisiuni a primarului l-am oprit pentru ca l-am fi castigat. Din pacate s-a dovedit ca trebuie sa mergem cu procesele pana la capat.
  • Revenind la acest proiect de act normativ vad si rea vointa si interes. Este evident pentru toti cei care au citit prevederile acestei ordonante cui foloseste, nu vreau sa mentionez numele grupului media. Este singurul grup media care face diferenta intre cablu si satelit, este singurul grup media care pretinde plata de la satelit.
  • Faptul ca domnul Ponta a iesit, parerea mea, in necunostinta de cauza sa spuna ca legea este buna sa nu ne ingrijoram, m-a ingrijorat chiar mai tare. Mai ales ca doamna Mona Pivniceru in ziua in care se discuta prima data aparitia acestui proiect in urma cu doua saptamani, in fata unui reporter a spus 'nu stiu daca am semnat-o sau nu ma duc la cabinet sa verific' si dupa aceea a revenit spunand "n-am semnat-o". Va dati seama ca in situatia asta, spaima este putin spus. Cosmar de noapte. Somnul ratiunii naste monstri si la Palatul Victoria.
  • Am folosit sistemul judiciar romanesc in extenso. Am dat in judecata la toate curtile posibile pe toti primarii sau reprezentanti ai autoritatilor centrale si locale.. (...). Am ajuns in situatia, pentru prima data, cand singura alternativa este Comisia Europeana. 
  • Poti sa ataci o ordonanta de urgenta in contencios dar este foarte putin probabil sa castigi. Si atunci, unica optiune pe care o avem si deja am inceput sa trimitem misive la Comisia Europeana este sa aratam ce se intampla, ca sunt abateri grave, si ca sunt investitii straine in Romania in telecomunicatii si intre 'carausii' de audiovizual avem Romtelecom are capital grecesc si nemtesc, UPC care are capital american, RCS este singurul cu capital autohton si sunt interese comerciale clare ale tarilor membre UE cu operatiuni in romania care vor folosi si ele parghiile pentru a face a.i. aceasta modificare sa nu aduca denaturari ale modului in care ne efectuam activitatea.
  • Sanctiuni de 1-3% din cifra de afaceri tin de legea concurentei pentru cand faci abateri extrem de grave care aduc prejudicii economice sau duc la falimentul unor competitori. Acolo se justifica. Aici este pentru prima data cand o industrie este taxata pentru ordonarea canalelor din grila.
  • Exista un diferend comercial pe rolul instantelor. Este de notorietate cazul Antena si RCS&RDS care au aceasta disputa in instanta. Grupul Intact cere bani pentru programele pe care i le ofera lui RCS&RDS gratuit si beneficiaza de obligativitatea retransmiterii in operatiunile de cablu ale RCS. Pentru aceleasi programe cere bani care sa fie redistribuite de acelasi operator pe satelit. Ceea ce ma iertati dar mi se pare un soi de oferta schizofrenica.

Declaratiile au fost facute marti in cadrul evenimentului International Digital Forum 2012 organizat de Asociatia pentru Comunicatii Digitale (ACD).