Un ordin interministerial emis in luna decembrie a anului trecut prevede ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si primariile din tara ar trebui sa semneze in perioada urmatoare protocoale de cooperare care sa permita schimbul de informatii in format electronic pentru a creste nivelul de colectare a taxelor si impozitelor, dar si pentru combaterea evaziunii fiscale. Intr-un raspuns comunicat HotNews.ro, ANAF estimeaza ca pana in a doua jumatate a anului 2013 toate primariile vor participa la schimbul de date.

ANAF si primariile vor face schimb de informatiiFoto: Captura Monitorul Oficial
  • "Proiectul schimbului de informatii intre ANAF si unitatile administrativ teritoriale este unul de durata si avand in vedere numarul mare de institutii cu care se vor incheia protocoale, nu se poate stabili in mod unitar, o data fixa, aceasta variaza in functie de capacitatea fiecarei primarii de a pregati infrastructura necesara/resursele necesare, in functie de liniile directoare stabilite in procedura comuna de lucru pentru asigurarea accesului securizat al personalului desemnat din cadrul unitatilor administrativ teritoriale la sistemul informatic al MFP etc. Estimam ca pana in a doua jumatate a anului 2013 toate primariile vor participa la schimbul de date", se mentioneaza in raspunsul ANAF catre HotNews.ro.

HotNews.ro a scris saptamana trecuta ca Fiscul si primariile ar trebui sa-si incruciseze in perioada urmatoare bazele de date pentru combaterea evaziunii fiscale, conform unui Ordin comun al Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Finantelor Publice din luna decembrie 2012 si publicat pe 15 ianuarie in Monitorul Oficial.

Ordinul mentionat stabilea modelul cadru al protocolului de cooperare intre ANAF si primarii, urmand ca intre cele doua parti sa fie semnate treptat protocoalele efective.

Citeste si:Fiscul si primariile isi vor incrucisa bazele de date pentru combaterea evaziunii fiscale

Ce informatii ar urma sa fie schimbate intre sistemele informatice ale ANAF si primariilor din tara:

In Ordinul comun interministerial se mentioneaza ca primariile vor asigura accesul la informatii, in forma dematerializata, personalului ANAF, desemnat in acest scop, la:

  •     a) patrimoniul persoanelor fizice si juridice (bunuri imobile si bunuri mobile) si rolul nominal unic;
  •     b) creantele datorate de contribuabili (persoane fizice si juridice) bugetului general al unitatii/subdiviziunii administrativ teritoriale.

De cealalta parte, ANAF va asigura accesul la informatii, in forma dematerializata, personalului unitatii subdiviziunii administrativ teritoriale desemnat in acest scop, in cadrul serviciului oferit de sistemul informatic al MFP, la urmatoarele informatii:

  •     a) detinerea de conturi bancare;
  •     b) obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate care au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
  •     c) veniturile din salarii si aferente salariilor, precum si cele din venituri din surse obtinute de contribuabili persoane fizice care au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, denumirea si codul unic de identificare a angajatorului".

ANAF nu a semnat pana acum protocoale de cooperare privind schimbul de informatii cu primariile

Fiscul precizeaza ca dupa adoptarea acestui act normativ nu au mai fost semnate alte protocoale cu primariile.

  • "Dupa intrarea in vigoare a Ordinului comun al Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Finantelor Publice nr. 279/1736 din 17 decembrie 2012 privind aprobarea modelului-cadru al protocolului de cooperare in vederea schimbului de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritatile administratiei publice locale nu au mai fost semnate astfel de protocoale cu autoritatile administratiei publice locale. Actul normativ mentionat se adreseaza tuturor primariilor din tara", precizeaza ANAF in raspunsul transmis HotNews.ro.

Ce explicatii ofera Agentia Nationala de Administrare Fiscala in legatura cu lipsa sanctiunilor din Ordinul interministerial in situatia in care primariile nu vor oferi acces catre ANAF la sistemele informatice proprii?

  • "Prin emiterea Ordinului comun al Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Finantelor Publice nr. 279/1736 din 17 decembrie 2012 se doreste in primul rand sa se puna bazele unor relatii de colaborare intre institutiile implicate, fara accentuarea caracterului coercitiv al actului normativ, respectarea prevederilor acestuia fiind implicita si decurge din obligatia institutiilor de a se conforma cu legea si a avea initiativa in asigurarea aplicarii ei", sustine ANAF.

ANAF spune ca intentioneaza ca sistemul sa adreseze si servicii gratuite catre cetateni

Agentia mai sustine ca utilitatea sistemului depinde de numarul mare de primarii participante in acest schimb de date si ca se intentioneaza chiar cresterea numarului de servicii furnizate de acest sistem, inclusiv servicii gratuite catre cetateni.

  • "Cu cat numarul de primarii care participa la acest schimb este mai mare, cu atat creste utilitatea sistemului. La dezvoltarea sa, ANAF are in intentie atat cresterea numarului de servicii furnizate prin sistem, cat si adresarea acestor servicii direct catre contribuabili, nu numai catre institutiile publice. Aceste servicii vor fi gratuite, la fel ca celelalte dezvoltate si oferite de ANAF celor interesati", precizeaza ANAF.

Despre noul sistem informatic de management al identitatii: Va folosi infrastructura utilizata in prezent intr-un proiect pilot dezvoltat pentru primaria Bragadiru

Nu in cele din urma, Agentia a oferit explicatii si despre "noul sistem informatic de management al identitatii", mentionat in actul mai sus mentionat, si "care va fi generalizat la nivelul Ministerului de Finante si al institutiilor subordonate".

  • "Avand in vedere ca  acest sistem intermediaza un schimb masiv de informatii cu caracter personal si fiscal, este imperios necesar sa se asigurare confidentialitea datelor, astfel incat acestea sa ajunga doar la persoanele care au dreptul sa le acceseze, precum contribuabili pentru date proprii sau persoane care reprezinta institutiile publice (primarii, ANAF), in vederea desfasurarii activitatii. Conditiile de confidentialitate pot fi asigurate numai prin extinderea si generalizarea sistemului informatic de management al identitatii utilizatorilor, existent in momentul de fata, pentru a mari capacitatea de gestionare a utilizatorilor externi, realizand identificarea sigura a persoanei si a ansamblului de roluri stabilite de personalul indreptatit", mentioneaza ANAF.

In privinta costuilor, Fiscul sustine ca "pentru acest sistem nu au fost alocate fonduri, el fiind dezvoltat intern, in colaborare, de catre specialistii ANAF si STS, folosind infrastructura existenta, utilizata in prezent de pilotul dezvoltat pentru Primaria Bragadiru. Estimarile DGTI ANAF arata ca sistemul poate face fata unui numar suficient de utilizatori interni si externi. In functie de numarul de functionalitati ce vor fi adaugate si de numarul de utilizatori ce se vor inrola, pot aparea costuri de infrastructura (servere, retea, middleware) care pot fi proportionale cu nivelurile de utilizare, peste cel acoperit de infrastructura actuala".