Primaria Bucuresti si Netcity Telecom au solicitat separat la Curtea de Apel Bucuresti, la sfarsitul lunii iunie din acest an, atat suspendarea, cat si anularea avizului dat de autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) asupra proiectului NetCity, cu conditia implementarii unor masuri pentru a indeparta cerintele discriminatorii din prezent, a declarat marti Mihai Batraneanu, presedintele ANISP, asociatia nationala a furnizorilor de internet. Drept urmare, acesta spune ca pe 2 iulie a facut plangere la Consiliul Concurentei, caruia ii cere sa aplice, in baza legii, masuri intermediare pentru ca Primaria si NetCity sa implementeze avizul dat de ANCOM.

Mihai Batraneanu, presedinte ANISPFoto: Hotnews
  • 'Avizul conform este un aviz obligatoriu. ANCOM a dat un termen de 4 luni de zile pentru realizarea modificarilor si completarilor in oferta de acces la reteaua NetCity, iar Primaria si NetCity Telecom nu au intreprins nici o diligenta pentru implementarea avizului. Mai mult, dansii au solicitat in instanta suspendarea acestui aviz, termenul de judecata fiind 24 iulie. Dupa 4 luni, de la 1 oct 2013, nepunerea in aplicare a acestui aviz, constituie infractiune, iar noi vom fi in fata la DNA cu plangere penala pentru abuz in serviciu impotriva primarului Oprescu. Peste 40% din valoarea veniturilor Netcity a fost facturat abuziv, iar prejudiciul pentru toti clientii NetCity depaseste 10 milioane de euro in acesti trei ani. ', a declarat Mihai Batraneanu, presedintele ANISP.

Acesta a spus ca la data de 11 iunie, reprezentantii ANISP au avut discutii cu expertii Comisiei Europene in care le-au prezentat situatia NetCity din Romania si faptul ca si ANCOM a semnalat probleme cu acest proiect. Batraneanu a precizat ca expertii europeni le-au recomandat sa se adreseze si Consiliului Concurentei.

  • 'Cum trebuie sa intervina Consiliul Concurentei? Prin masuri intermediare – amenda din cifra de afaceri si o alta masura este sa puna in aplicare acest aviz in termen de 45 de zile. ANCOM nu are aceste masuri coercitive prevazute in lege. Mircea Valentin, vicepresedintele Consiliului Concurentei, mi-a spus ca va convoca conducerea autoritatii in vederea intreprinderii unor actiuni intermediare astfel incat sa-l oblige pe NetCity sa implementeze avizul conform emis de catre ANCOM', a spus marti Mihai Batraneanu. 

UPDATE1 Ce spune Mircea Valentin, vicepresedintele Consiliului Concurentei

In replica la declaratiile lui Mihai Batraneanu, vicepresedintele Consiliului Concurentei, Mircea Valentin, a facut catre HotNews.ro urmatoarele precizari:

"Am vazut adineauri o declaratie a dlui Batraneanu care ma invoca in sensul ca as fi declarat ca "voi convoca conducerea Consiliului Concurentei pentru a decide masuri intermediare in cazul Netcity".

  • Precizez urmatoarele:
  • 1. Nu am declarat asa ceva, vreodata, si nu am atributia de a convoca conducerea - in realitate Plenul Consiliului Concurentei - care oricum se afla in vacanta in iulie si august.
  • 2. ANISP a depus acum cateva zile o cerere pe care a numit-o plangere, desi se refera mai mult la avizul emis de ANCOM, in vreme ce Consiliul Concurentei se raporteaza direct la faptele din piata.
  • 3. In conditiile in care aceasta va intruni conditiile pentru a fi considerata o plangere (conditiile sunt prevazute in legislatia secundara publicata in Monitorul Oficial si pe site-ul Consiliului), se poate declansa o investigatie in termen de cel mult 60 zile de la primirea tuturor informatiilor necesare de la reclamanti.
  • 4. Masurile intermediare (in realitate, "masuri nterimare") pot fi luate doar dupa deschiderea unei investigatii si doar dupa ascultarea celor carora li se adreseaza - PMB, NetCity, in cadrul unei audieri. Masurile interimare nu pot consta in obligarea la sanctiuni pecuniare si nici nu poate fi impusa pe aceasta cale respectarea dispozitiilor emise de catre o alta autoritate publica, cum este ANCOM (fiecare autoritate publica urmareste modul de indeplinire a propriilor masuri).
  • 5. Nu in ultimul rand, reamintesc faptul ca autoritatea de concurenta a hotarat sa declanseze din oficiu acum cateva luni o investigatie sectoriala care sa clarifice exact pozitia de piata a NetCity si masurile care se impun daca se va constata ca se afla in pozitie dominanta / monopol.
  • 6. Declaratii cum sunt cele de astazi ale dlui Batraneanu aduc deservicii membrior ANISP, putand fi considerate presiuni asupra unor autoritati publice.  Consiliul Concurentei, cel putin, urmeaza procedurile proprii, cu discretia necesara in cazul unei autoritati publice, si doreste sa rezove cat mai rapid dar in cadrul legal existent, problemele care vor fi confirmate de propria analiza"

UPDATE2 Motivele pentru care Primaria Capitalei a contestat avizul ANCOM

La solicitarea HotNews.ro, Serviciul pentru Relatia cu Mass-Media din Primaria Capitalei a transmis urmatorul raspuns:

"Primaria Capitalei a contestat avizul ANCOM din urmatoarele motive:

  • Conform Directivei 2002/21/CE transpuse în legislaţia naţională prin  OUG 111/2011 impunerea unor obligaţii de natura celor prevăzute în avizul ANCOM necesită îndeplinirea unei proceduri prealabile pe care ANCOM nu a respectat-o;
  • contractul de concesiune de lucrări publice pentru realizarea obiectivului „Reţea metropolitană de fibră optică a municipiului Bucureşti pentru telecomunicaţii - Netcity” a fost încheiat anterior intrării în vigoare a Legii 154/2012 încălcând principiul neretroactivităţii legii aşa cum este prevăzut şi în Constituţia României: „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile”.

UPDATE 3 Motivele pentru care NetCity Telecom a contestat avizul ANCOM

HotNews.ro a solicitat marti un punct de vedere si de la NetCity Telecom. Raspunsurile venite miercuri sunt urmatoarele:

  • "Netcity Telecom a decis contestarea avizului ANCOM privind condiţiile tehnice şi economice de acces la Reţeaua metropolitană de fibră optică a Municipiului Bucureşti pentru telecomunicaţii considerând că acesta se bazează pe o analiză rapidă si nefundamentată a proiectului Netcity si a pietei de telecom din România. Avizul nu a avut la bază un studiu obiectiv al proiectului si nu a luat în considerare documentele pe care Netcity Telecom le-a pus la dispozitie spre analiză.
  • De asemenea, în cadrul acestei analize superficiale, pe care o considerăm lipsită de substantă, ANCOM nu a folosit o comparatie fundamentată cu proiecte asemănătoare, ci cu proiecte lipsite de similaritate, dezvoltate cu fonduri publice (participare publică).
  • Credem că ANCOM este un arbitru al pietei de telecom care ar trebui să protejeze interesele tuturor jucătorilor din piată. In acest caz însă, ANCOM a ales să dea un aviz nefundamentat, fapt care poate genera grave dezechilibre pentru toti cei care activează pe aceasta piată, asumându-si rolul de protector al unei situatii de ilegalitate de care beneficiază o mică parte a reprezentantilor acestei piete.
  • ANCOM ar fi trebuit să îsi respecte prerogativele legale de a încuraja investitiile private, de a tine cont de conditiile financiare impuse de finantatorii proiectului si de a asigura echilibru pe piata de telecom, iar acest aviz arbitrar, care nu tine cont de principiile legale interne si europene de bază, ridică semne de întrebare asupra impartialitătii  ANCOM".

Conditiile de acces la reteaua NetCity nu intrunesc cerintele legale de nediscriminare, proportionalitate si obiectivitate - se arata in avizul conditionat dat in luna mai de ANCOM

Amintim ca la sfarsitul lunii mai din acest an, Autoritatea de Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a emis un aviz conform privind conditiile tehnice si economice in care se realizeaza accesul furnizorilor de retele de comunicatii electronice la Reteaua metropolitana de fibra optica a municipiului Bucuresti pentru telecomunicatii „Netcity”,conditionat de implementarea anumitor masuri.

Aceste masuri au fost propuse avand in vedere ca analiza efectuata de ANCOM a relevat ca ansamblul conditiilor tehnice si economice de acces la reteaua Netcity nu intruneste cerintele legale de nediscriminare, proportionalitate si obiectivitate.

"(...) pentru a indeplini obligatia de nediscriminare (...) este necesar sa se elimine restrictiile privitoare la instalarea unui singur tip de mediu fizic (fibra optica) in tubete si sa se stabileasca in mod clar faptul ca accesul poate fi refuzat doar in baza unor criterii obiective. Oferta nu trebuie sa contina prevederi care sa oblige beneficiarii sa achizitioneze servicii de care nu au nevoie si pe care nu le-au solicitat, cum ar fi, de exemplu, inchirierea a minim doua tubete pe o perioada de minim cinci ani sau conditionarea furnizarii serviciilor de acces de achizitionarea si plata serviciului de supraveghere a instalarii", se arata in avizul dat proiectului NetCity de catre autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM).

Avizul ANCOM stabileste un termen de 4 luni pentru realizarea modificarilor si completarilor solicitate de autoritate in cuprinsul Ofertei cadru generale si al Contractelor Cadru pentru acces la reteaua Netcity.

Pentru ca tarifele serviciilor de acces la infrastructura Netcity sa fie stabilite pe baze obiective, proportional cu resursele cheltuite in vederea furnizarii serviciilor de acces, este necesara fundamentarea tarifelor in functie de costuri, pe baza unui sistem de contabilitate a costurilor realizat in conformitate cu un set minim de criterii.

ANCOM a stabilit un termen maxim de sase luni pentru realizarea acestui model de calculatie a costurilor si comunicarea sa catre Autoritate. Cu caracter tranzitoriu, de la modificarea ofertei si contractelor cadru si pana la avizarea de catre ANCOM a conditiilor economice de acces pe baza modelului de calculatie a costurilor, tarifele practicate de Netcity Telecom nu vor depasi:

  • 85 de euro/km/luna, fara TVA, pentru serviciul de inchiriere tubeta, inclusiv pentru serviciile furnizate pana acum de Netcity Telecom sub denumirea de „racord”;
  • 22 de euro/km/luna, fara TVA, pentru serviciul de inchiriere fibra optica neechipata (dark fiber), inclusiv pentru serviciile furnizate pana acum de Netcity Telecom sub denumirea de „bransament FTTB”.

De asemenea, indeplinirea cerintelor legale de nediscriminare si proportionalitate implica practicarea unui singur tip de contract pentru aceeasi categorie de servicii, indiferent de etapa de dezvoltare a proiectului.

La sfarsitul lunii februarie din acest an, Mihai Batraneanu, presedintele ANISP a atentionat intr-o conferinta de presa ca "o buna parte din furnizorii de internet sunt pe marginea prapastiei si retelele de cartier sunt decimate din cauza proiectului NetCity, reteaua metropolitana de fibra optica din Bucuresti, ca urmare a unor "taxe abuzive" si "preferentiale" impuse de NetCity Telecom, concesionarul acestui proiect".

Acesta a acuzat ca NetCity Telecom a inventat treptat tot felul de taxe abuzive precum taxa de bransament, fiind avantajati marii operatori: RCS si UPC au tarife lunare de bransament la retea de 7,5 euro, in conditiile in care ceilalti platesc tarife de minim 10 euro. NetCity Telecom a replicat ca produsele Netcity sunt publice si aplicate operatorilor intr-un mod transparent si ca nu exista diferente de genul 7.5 euro/km vs. 85 euro/km si ca analiza Consiliului Concurentei nu a indicat pozitie de monopol.

Stadiul retelei NetCity:

  • 845 de km finalizati la 31 decembrie 2012
  • 369 de bulevarde si strazi complet acoperite
  • 1285 de strazi afectate de Netcity
  • Aproximativ 10.000 de cladiri racordate

Despre NetCity

Contractul de concesiune a retelei de fibra optica din Capitala a fost incheiat intre municipalitate (Primaria Bucuresti - PMB) si UTI Systems in luna iunie 2008 si prevede realizarea unei infrastructuri subterane de suport pentru sistemele de comunicatii electronice, care ar urma sa inlocuiasca structura actuala de comunicatii prin cablu, care foloseste stalpii apartinand Electrica si RATB. NetCity Telecom este o societate de tip SPV (societate vehicul) infiintata special de UTI Systems pentru a gestiona acest proiect.

Reteaua ar trebui sa ofere conducta-suport pentru retelele operatorilor (in conducte vor putea fi instalate cabluri (fibra optica sau cupru) pentru coborarea in subteran a celor montate, in prezent, aerian), precum si fibra optica neoperata (dark-fiber), pusa la dispozitia operatorilor pe traseele solicitate de acestia.

UTI trebuie sa investeasca peste 300 milioane de euro pentru realizarea infrastructurii de fibra optica, aceasta urmand sa fie inchiriata ulterior firmelor interesate sa ofere servicii consumatorilor prin intermediul retelei subterane. Contractul de concesiune este incheiat pe o perioada de 49 de ani.

Primaria Municipiului Bucuresti pune la dispozitie spatiul public, incaseaza o redeventa anuala in cuantum de 12% din veniturile asociate inchirierii de infrastructura si devine proprietarul si administratorul NetCity la finalul perioadei de concesionare.

Conform normelor metodologice, detinatorii, administratorii de retele de comunicatii au obligatia de a prezenta Primariei Bucuresti in termen de 30 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson al retelei metropolitane NetCity, documentele referitoare la locatia unde isi vor reamplasa reteaua in subteran. In 60 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson NetCity, operatorii telecom au obligatia de a-si amplasa in subteran retelele aeriene aflate pe acel traseu.

Normele mai prevad ca dupa expirarea a 120 de zile de la finalizarea unui tronson, retelele de comunicatii electronice si echipamentele aferente care nu sunt amplasate in subteran, fie in canalizatie proprie, fie in canalizatia NetCity vor fi dezafectate.