Taxele pentru apelurile primite in roaming in cadrul Uniunii Europene ar urma sa fie desfiintate de la 1 iulie 2014, potrivit unui plan de reforma in domeniul telecom adoptat miercuri de Comisia Europeana. Operatorii telecom ar urma sa aleaga intre 1) a oferi pachete care vor fi valabile oriunde in Uniunea Europeana ('vorbesti afara la tarife ca acasa') si ale caror preturi vor fi dictate de concurenta interna si 2) a permite clientilor sa se 'decupleze', adica sa opteze pentru un furnizor de roaming care ofera tarife mai mici (fara a trebui sa cumpere o noua cartela SIM). Pentru a deveni lege, planul trebuie sa fie aprobat acum si de catre Consiliul European si Parlamentul European.

Conform acestui plan de reforma, ar urma sa fie desfiintate si tarifele majorate pentru apelurile internationale efectuate in interiorul Europei.

  • "In prezent se observa o tendinta a companiilor de a aplica tarife majorate pentru apelurile in retele fixe sau mobile efectuate de consumatori din tara lor de origine in alte tari ale UE. Conform propunerii de astazi, companiile nu ar mai putea percepe pentru un apel efectuat intr-o retea fixa din interiorul UE un tarif mai mare decat pentru un apel national interurban. Tariful pentru apelurile efectuate intr-o retea mobila din interiorul UE nu ar putea depasi 0,19 euro pe minut (plus TVA). La stabilirea preturilor, companiile ar putea recupera costurile justificate in mod obiectiv, insa ar disparea profiturile arbitrare realizate din apelurile efectuate in interiorul UE", se arata in comunicatul Comisiei Europene.

Executivul European subliniaza ca in ciuda unor valuri succesive de reforme pe care le-a intreprins Uniunea Europeana si care au contribuit la transformarea modului de furnizare a serviciilor de telecomunicatii in Uniunea Europeana, acest sector continua sa functioneze preponderent pe baza a 28 de piete nationale. Nu exista nicio companie de telecomunicatii care sa functioneze in toata UE, ceea ce face ca atat operatorii, cat si clientii sa se confrunte cu preturi si norme diferite.

  • Principalele elemente prevazute in acest plan de reforma in domeniul telecom din UE:

Simplificarea normelor UE pentru operatorii de telecomunicatii

O autorizatie unica de functionare in toate cele 28 de state membre (in loc de 28 de autorizatii), un prag legal sever pentru reglementarea subpietelor de telecomunicatii (care ar trebui sa determine o reducere a numarului de piete reglementate) si continuarea procesului de armonizare a modului in care operatorii pot inchiria accesul la retelele detinute de alte companii, in vederea furnizarii unor servicii concurentiale.

Eliminarea de pe piata a tarifelor majorate pentru roaming

Ar urma ca de la 1 iulie 2014 sa se desfiineze taxele pentru apelurile primite in roaming. Companiile de telecomunicatii ar urma sa aleaga intre 1) a oferi pachete care vor fi valabile oriunde in Uniunea Europeana ('vorbesti afara la tarife ca acasa') si ale caror preturi vor fi dictate de concurenta interna si 2) a permite clientilor sa se 'decupleze', adica sa opteze pentru un furnizor de roaming care ofera tarife mai mici (fara a trebui sa cumpere o noua cartela SIM). Aceasta prevedere are la baza Regulamentul privind serviciile de roaming din 2012, prin care operatorii sunt obligati sa reduca preturile cu ridicata cu 67 % in cazul datelor incepand cu luna iulie a anului 2014.

Desfiintarea tarifelor majorate pentru apelurile internationale efectuate in interiorul Europei

In prezent se observa o tendinta a companiilor de a aplica tarife majorate pentru apelurile in retele fixe sau mobile efectuate de consumatori din tara lor de origine in alte tari ale UE. Conform propunerii de astazi, companiile nu ar mai putea percepe pentru un apel efectuat intr-o retea fixa din interiorul UE un tarif mai mare decat pentru un apel national interurban. Tariful pentru apelurile efectuate intr-o retea mobila din interiorul UE nu ar putea depasi 0,19 EUR pe minut (plus TVA). La stabilirea preturilor, companiile ar putea recupera costurile justificate in mod obiectiv, insa ar disparea profiturile arbitrare realizate din apelurile efectuate in interiorul UE.

Protejarea legala a internetului deschis (neutralitatea internetului)

Ar urma sa se interzica practicile de blocare sau de incetinire a continutului de internet, utilizatorii urmand sa aiba acces la internet deplin si deschis, indiferent de pretul sau de viteza stipulate in abonamentul lor de internet. Companiile ar putea, in continuare, sa furnizeze 'servicii specializate' de calitate garantata, cum ar fi televiziunea prin internet (IPTV), video la cerere, anumite aplicatii, precum imagistica medicala de inalta rezolutie, sali de operatie virtuale, aplicatii cloud care necesita prelucrarea unor cantitati mari de date si care sunt vitale pentru activitatea intreprinderilor, in masura in care acest lucru nu afecteaza vitezele de internet promise altor clienti Consumatorii ar avea dreptul de a verifica daca beneficiaza de vitezele de internet pentru care platesc si sa rezilieze contractul daca angajamentele prevazute in acesta nu sunt respectate.

Noi drepturi pentru consumatori si armonizarea tuturor drepturilor in Europa

Noi drepturi, cum ar fi dreptul la contracte care sa fie redactate intr-un limbaj simplu si care sa contina informatii mai lesne comparabile, drepturi sporite in ceea ce priveste trecerea la alt furnizor sau la un alt tip de contract, dreptul la un contract de 12 luni in cazul in care nu se doreste un contract mai lung, dreptul de a rezilia contractul daca nu se asigura vitezele de internet promise si dreptul de a beneficia de redirectionarea e-mailurilor la o noua adresa dupa trecerea la un alt furnizor de internet.

Alocarea coordonata a spectrului de frecvente radio

Se va asigura astfel ca europenii beneficiaza de un acces sporit la serviciile mobile 4G si de mai multe conexiuni Wi-Fi. Operatorii de telefonie mobila vor fi in masura sa elaboreze planuri de investitii mai eficiente si transfrontaliere, gratie unei mai bune coordonari a momentului ales pentru alocarea spectrului de frecvente radio, a duratei acestei alocari si a conditiilor in care aceasta are loc. Statele membre ar urma in continuare sa raspunda de acest domeniu si sa obtina venituri din taxele percepute de la operatorii de telefonie mobila, insa cadrul de functionare ar fi unul caracterizat de o mai mare uniformitate. Acest cadru ar determina, de asemenea, extinderea pietei echipamentelor avansate de telecomunicatii.

Mai multa siguranta pentru investitori

Recomandarea privind metodologiile de calcul al costurilor si nediscriminarea constituie al doilea element al acestui pachet. Ea completeaza propunerea de regulament si este intrinsec legata de aceasta. Obiectivul recomandarii este de a spori siguranta investitorilor, de a mari nivelurile de investitii si de a reduce divergentele dintre autoritatile de reglementare. Acest lucru presupune, in primul rand, armonizarea intr-o si mai mare masura si stabilizarea costurilor pe care operatorii istorici le pot aplica pentru a acorda acces la retelele lor de cabluri din cupru si altor operatori si, in al doilea rand, asigurarea faptului ca operatorii interesati de acces beneficiaza cu adevarat de un acces echivalent la retele. In momentul in care aceste constrangeri concurentiale si obligatii de nediscriminare vor fi asigurate, ar urma ca preturile pentru accesul cu ridicata la retelele in banda larga de 'noua generatie' sa fie determinate de piata, si nu de autoritatile de reglementare, ceea ce se traduce prin reducerea procedurilor administrative greoaie pentru operatori.