​Apple a ajuns la un acord cu China Mobile după şase ani de negocieri, cel mai mare operator telecom din lume după numărul de clienţi urmând să distribuie, din luna ianuarie, modelele iPhone în reţeaua proprie de magazine.

Acordul multianual reprezintă o nouă şansă pentru ambele companii, care se confruntă cu scăderea cotei de piaţă pe cea mai mare piaţă telecom din lume, de 1,2 miliarde de clienţi, transmite Bloomberg, citat de Mediafax.

China Mobile va comercializa începând din 17 ianuarie modelele iPhone 5s şi 5c, potrivit unui comunicat transmis duminică seară de cele două companii, care nu au comentat condiţiile financiare ale acordului. Variantele iPhone pentru China Mobile vor fi disponibile de asemenea prin reţeaua de magazine a Apple din China.

Apple are acum acorduri de distribuţie cu toţi operatorii din China, unde Samsung Electronics este lider de piaţă, iar majoritatea smartphone-urilor comercializate rulează sistemul de operare Google Android. Al doilea operator din ţară, China Unicom, are un acord de distribuţie cu Apple începând din 2009, iar China Telecom, al treilea jucător de pe piaţă, comercializează iPhone-uri din luna martie a anului trecut.

Pentru China Mobile, care are 763 milioane de clienţi, introducerea iPhone în ofertă ar putea atrage clienţi care cheltuiesc mai mult şi sunt interesaţi de serviciile de date 4G, contribuind la creşterea profitabilităţii companiei după primul de scădere a profitului din ultimul deceniu.

Acţiunile China Mobile au crescut luni la Hong Kong cu până la 1,7%, cea mai bună şedinţă din ultimele cinci săptămâni, după ce au pierdut 10% de la începutul acestui an, faţă de un avans de 1,4% al indicelui Hang Seng.

La finalul lunii octombrie, China Mobile avea o cotă de piaţă de 62% în China, faţă de 64% cu 12 luni în urmă, respectiv 67% în 2011.

În topul mărcilor conduce Samsung, urmată de Lenovo, China Wireless şi Huawei, potrivit datelor Canalys, citate de Bloomberg. Alţi producători cu profil local, precum Xiaomi, câştigă de asemenea teren.

În trimestrul al treilea, Apple a avut o cotă de piaţă de 6% în China, ocupând locul 5 pe piaţă, potrivit Canalys.

Plaja de potenţiali clienţi ai Apple în China este limitată de preţul iPhone, care depăşeşte echivalentul a 700 dolari SUA. În plus, majoritatea clienţilor din China nu beneficiază de discounturile oferite pe alte pieţe.

"Este important de notat că nu vorbim despre 750 milioane de potenţiali clienţi noi. În China, poate 100 de milioane de oameni îşi permit produse premium, precum iPhone-ul", comentează pentru Bloomberg un analist specializat în piaţa telecom.

Apple caută noi pieţe după câţiva ani de creştere spectaculoasă a vânzărilor şi profitului, având în vedere că cererea pentru smartphone-uri premium se apropie de saturaţie în ţările dezvoltate, punând presiune pe marjele companiei americane.

Acţiunile Apple au crescut cu doar 3,2% de la începutul acestui an, faţă de un avans de 27% al indicelui Standard & Poor's al bursei de la New York.

China Mobile a anunţat încă din noiembrie 2007 negocieri pentru introducerea iPhone în ofertă, însă discuţiile nu au dat rezultate până acum.

Apple a mai reuşit două victorii în acest an. NTT Docomo, cel mai mare operator telecom din Japonia, a încheiat de asemenea un contract de distribuţie pentru iPhone începând din luna septembrie. În India, una dintre economiile cu cel mai ridicat potenţial de creştere, Apple a ajuns la un acord cu Reliance Communications, al treilea operator de pe piaţă, care a introdus iPhone în ofertă în noiembrie.