Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR) a demarat pe 27 martie o licitatie deschisa pentru implementarea unui sistem informatic colaborativ pentru achizitii publice (SICAP), contract finantat cu fonduri UE in valoare estimata de 27,1 milioane lei (6,1 milioane euro, inclusiv TVA), conform informatiilor din Sistemul Electronic de Achizitii publice (SEAP). Contactati de HotNews.ro, oficialii AADR au spus ca proiectul se refera la o modernizare hardware si software a SEAP, subliniind ca pentru infrastructura hardware a SEAP nu au fost realizate investitii majore din anul 2007. SEAP a fost dezvoltat si implementat in 2002 de un consortiu format din UTI Systems, Hewlett-Packard Romania, Microsoft Romania si Total Soft si a costat la vremea respectiva 4,5 milioane euro.

SEAPFoto: Captura SEAP

Conform datelor licitatiei, contractul pentru SICAP presupune furnizarea de echipamente hardware si comunicatii, licente software si servicii asociate, in vederea implementarii Sistem informatic colaborativ pentru mediu performant de desfasurare al achizitiilor publice- SICAP, incluzand:

- Servere si echipamente

- Licente, baze de date, aplicatii informatice

- Servicii de instalare si configurare

- Analiza, proiectare, implementare si testare

- Cursuri de formare a specialistilor IT care asigura mentenanta sistemului

Valoarea estimata fara TVA a contractului este de 21,906,368 lei.

In caietul de sarcini al acestei licitatii, la cerintele generale se mentioneaza:

"Ofertantii vor trebui sa asigure migrarea datelor din sistemul existent SEAP (proceduri inchise si in desfasurare, entitati, documente atasate procedurilor) si integrarea lor functionala in structura si arhitectura noului sistem. Structura bazei de date si arhitectura sistemului va fi pusa in faza de analiza la dispozitia ofertantului declarat castigator. De asemenea, tranzitia la noul sistem trebuie sa se faca transparent pentru utilizatorii finali fara a avea impact asupra sistemului public de achizitii, in special fara intreruperea functionarii acestuia. Ofertantul va detalia in cadrul solutiei propuse strategia si modalitatea aleasa pentru migrarea datelor si asigurarea functionarii permanente a serviciilor sistemului public de achizitii".

  • AADR: Nu se renunta la SEAP, ci se modernizeaza infrastructura hardware si software a acestui sistem de achizitii publice

Contactati de HotNews.ro, oficialii AADR, agentie infiintata recent prin comasarea centrelor nationale aflate in subordinea Ministerului pentru Societatea Informationala (MSI) au declarat:

"Nu se renunta la SEAP, proiectul SICAP se refera la o modernizare a infrastructurii hardware existenta in cadrul SEAP - ne referim aici la servere, echipamente stocare, sistem back-up, dispozitive criptografice, platforme comunicatii cu functionalitati IPS, firewall si switching L3 cat si la o modernizare a infrastructurii software in sensul asigurarii unui suport complet al infrastructurii hardware, la amenajarea unei extinderi a datacenter-ului existent in AADR precum si extinderea unor functionalitati existente in cadrul SEAP in sensul realizarii unei platforme de tip colaborativ. SEAP este o platforma informatica, SICAP este un proiect de modernizare a platformei SEAP.

Subliniem ca licitatia actuala este axata pe livrari produse - hardware si amenajarea unui data center de aproximativ 95 mp cu respectarea standardelor din domeniu precum si licentele aferente. In compararea sumelor este nevoie sa se tina cont si de obiectul contractelor. Estimarea bugetului a fost facuta in baza unui studiu orientat pe costuri, tinandu-se cont de bunele practici din domeniu si avandu-se in vedere mentinerea standardelor de calitate impuse in domeniul ITC, a caror mentinere la zi necesita investitii continue.

In cadrul proiectului SICAP componenta de inlocuire infrastructura hardware existenta, inseamna ca furnizorul solutiei va avea obligatia migrarii datelor de pe infrastructura hardware actuala SEAP pe noile echipamente si adaptarea solutiei software SEAP la aceste migrari. In sensul intelegerii corecte a operatiunilor ce urmeaza a le indeplini furnizorul solutiei au fost descrise in caietul de sarcini toate serviciile existente in cadrul SEAP ce urmeaza a fi adaptate de catre acesta pentru a se asigura compatibilitatea solutiei SEAP cu noua infrastructura hardware".

Oficialii AADR au detaliat si functionalitatile platformei de tip colaborativ cu exemple:

- integrarea unui sistem de management securizat de documente si fluxuri de lucru electronice

exemplu:

a) Autentificare pe baza de elemente avansate de securitate (certificat digital, echipamente de tip token)

b) Utilizarea semnaturii digitale la adaugarea si modificarea documentelor, la luarea deciziilor asupra documentelor electronice din sistem, precum si la depunerea documentelor in arhiva electronica, in scopul garantarii integritatii si non-repudierii informatiilor

c) Verificarea semnaturii de catre sistem, pe baza recipiselor si a datelor mentinute in sistem

d) Controlul strict al accesului la documente, indiferent de starea acestora. Se doreste folosirea unui set cat mai larg de criterii de acordare a accesului (in functie de tipul documentelor, tipul de operatie, starea documentului, etc)

e) Monitorizarea stricta a accesului la documente si jurnalizarea operatiilor

f) Asigura conformitate cu standardele PKCS #1, PKCS #7, PKCS #11

- Managementul ciclului de viata al documentelor

Exemplu:

a) Adaugarea de documente in sistem in orice format electronic impreuna cu un set de metadate standard (nume document, tip, data creare, cuvinte cheie, etc)

b) Posibilitatea de a defini formulare electronice atasate documentelor de baza prin adaugarea de metadate specifice in mod dinamic, prin definirea acestora din interfata grafica. Aceste metadate trebuie sa permita urmatoare tipuri de configurari direct din interfata de configurare, fara utilizarea scripting-ului:

1. validari automate

2. reguli de validare

3. valori implicite si liste de valori

4. multiplicitate 1 sau multipla (cu posibilitatea de a seta limite minime si maxime ale numarului de intrari)

5. organizarea metadatelor pe sectiuni

6. acordarea drepturilor de acces per metadata sau sectiuni de metadate

c) Posibilitatea de a clona tipurile de document, pastrand integral structura acestuia, inclusiv structura formularului asociat

d) Exportul formularelor in format PDF

e) Versionarea automata a documentelor la orice modificare, cu pastrarea si vizualizarea versiunilor anterioare

- Lucrul in comun pe documente

Exemplu:

a) Colaborare formala: in acest caz, etapele prin care trece un document (draft, avizat, aprobat) sunt definite unor fluxuri electronice de lucru, conform unor proceduri de lucru prin configurarea fiecarui pas prin care un document trece, a actorilor implicati si a drepturilor asociate pe fiecare pas, precum si a conditiilor de trazitie intre pasi. La executia fluxului, fiecare utilizator va executa sarcina alocata si va trimite documentul/documentele catre pasul urmator conform regulilor de tranzitie definite (sistemul va afisa automat destinatiile posibile in functie de configurarea fluxului). Trebuie sa fie posibila configurarea fluxului astfel incat in anumiti pasi sa se impuna semnarea digitala a documentului si a deciziilor luate asupra documentului in acel pas.

b) Colaborare informala: Posibilitatea de a partaja documentele:

1. direct intre utilizatori, prin publicarea unui document/set de documente catre o lista nominala de utilizatori pentru lucru colaborativ. La publicare sa se poata defini fie un mesaj de lucru comun pentru intreaga lista, fie mesaje individuale pentru fiecare utilizator. Pentru lucrul simultan pe documente trebuie implementat un mecanism de acces exclusiv la document, de tip blocare/deblocare. Odata publicat un document, utilizatorul care a publicat documentul trebuie sa poata vedea stadiul lucrului pentru fiecare utilizator si poate retrage, in orice moment, documentul de la publicare.

2. prin intermediul unei biblioteci de lucru, cu configurarea drepturilor de access. Biblioteca trebuie sa poata fi organizata pe sectiuni si subsectiuni, iar drepturile de access trebuie controlate la nivel de tip de operatie pe (sub)sectiune a bibliotecii. Documente trebuie sa poata fi vizualizate, preluate din biblioteca pentru modificare, pastrand o urma in biblioteca, respectiv sa poata fi retrase complet din biblioteca conform drepturilor alocate pentru fiecare utilizator.

- Managementul fluxurilor de lucru

Exemplu:

a) Definirea metadatelor generale ale fluxurilor electronice (nume, perioada de valabilitate, durata maxima de executie, etc)

b) Definire setului de activitati ce fac parte dintr-un proces si metadatelor asociate (nume, tip, durata maxima, roluri asociate, drepturi de acces si prelucrare asupra documentelor asociate respectivei activitati)

c) In fiecare activitate trebuie sa se poata acorda un set de decizii (rezolutii) configurabile la nivel administrativ. Aceste decizii trebuie sa poate fi insotite de comentarii in mod text sau de comentarii vocale (prin inregistrarea de mesaje). Trebuie sa existe posibilitatea de a configura pentru fiecare activitate daca rezolutiile sunt semnate digital.

- Fluxuri de lucru pe terminale mobile

Exemplu:

a) Pentru utilizatori cu rol de decizie sistemul trebuie sa permita accesul la fluxurile electronice de documente de pe terminale mobile prin intermediul unei aplicatii dedicate. Utilizatorii trebuie sa poata interactiona cu sarcini primite pe telefonul mobil.

b) Functionalitatea trebuie sa fie disponibila pe mobil in permanenta si sa poata fi trecuta de utilizator in fundal.

c) Sistemul trebuie sa permita accesul de pe terminale mobile atat la sarcinile active, cat si sarcinile finalizate. Sarcinile noi trebuie sa fie evidentiate de restul sarcinilor active. Sarcinile depasite trebuie sa fie marcate suplimentar.

- Registratura electronica

Exemplu:

a) Numerotarea documentelor in regim automat, semi-automat sau manual, dupa o schema flexibila de numerotare

b) Asociarea fiecarui utilizator a unui cate unui registru de documente personale pentru fiecare nivel de clasificare, care sa tina evidenta pe tuturor documentor adaugate in sistem de acel utilizator pe nivele de clasificare

c) Asocierea fiecarui utilizator a unui cate unui registru al documentelor electronice procesate pentru fiecare nivel de clasificare, care sa tina evidenta pe nivele de clasificare a tuturor documentor pe care un utilizator le-a primit prin intermediul fluxurilor electronice de lucru

- Mesagerie organizationala si notificari

Exemplu:

a) Sarcinile de lucru in cadrul sistemului vor fi transmise sub forma de mesaje interne ale aplicatiei si vor fi vizualizate de fiecare utilizator in sub forma unui inbox virtual din spatiul de lucru propriu

b) Utilizatorii trebuie sa poata fi notificati inainte de expirarea unei sarcini sau a intregii instante de flux (procent din timpul ramas, configurabil), precum si la expirarea timpului asociat unei sarcini de lucru primite sau al intregii instante de flux

- Indicatori si rapoarte

Exemplu:

a) Starea fluxurilor in lucru

b) Incarcarea utilizatorilor (general, specific, utilizatori in subordinea utilizatorului curent)

c) Fluxuri finalizate

d) Timpul mediu de executie pe flux

e) Timp mediu de executie per activitate per flux

f) Gradul de implicare al utilizatorilor per instanta per flux

Modulul trebuie sa permita realizarea de rapoarte:

a) Pentru o perioada de timp selectata;

b) Pentru o anumita diviziune organizatorica;

c) per fluxuri, per activitati;

d) rapoarte agregate;

In final, reprezentantii Agentiei au subliniat faptul ca "pentru infrastructura hardware a SEAP nu au fost realizate investitii majore din anul 2007. Obiectivul licitatiei este realizarea unui sistem colaborativ al achizitiilor publice ce ofera printre altele si o componenta de modernizare hardware a sistemului existent, nu inlocuirea si/sau renuntarea la SEAP".

Proiectul se va implementa in 16 luni incepand de la data atribuirii contractului. Accesul la acest sistem va fi prin intermediul www.e-licitatie.ro. Termenul limita pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente: este 12.05.2014, iar termenul limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 14.05.2014. In aceeasi zi va avea loc si deschiderea ofertelor.

Mai multe detalii in caietul de sarcini aferent acestei licitatii (document atasat acestui articol)