Oficialii Cosmote, al treilea mare operator local de telefonie mobila, spera sa-si poata exprima in Parlament punctul de vedere asupra initiativei Guvernului de a introduce obligativitatea inregistrarii si stocarii datelor de identificare ale utilizatorilor prepaid si a contribui la asigurarea unui echilibru intre cerintele clientilor, ale companiilor si ale autoritatilor, potrivit unui raspuns comunicat HotNews.ro. Acestia amintesc ca este al patrulea proiect initiat in ultimii trei ani cu scopul introducerii obligativitatii inregistrarii utilizatorilor de cartele prepaid si ca, recent, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a invalidat asa numita Directiva 'Big Brother' privind stocarea datelor de trafic ale tuturor utilizatorilor de telefonie si internet.

  • "Avand in vedere ca proiectul urmeaza a fi inaintat spre adoptare Parlamentului, ne exprimam increderea ca in cadrul dezbaterilor parlamentare ni se va fi oferi prilejul de a ne exprima punctul de vedere, astfel incat sa putem contribui, din perspectiva experientei dobandite in furnizarea de servicii de comunicatii, la asigurarea unui echilibru intre cerintele utilizatorilor, ale companiilor si ale autoritatilor Statului Roman.
  • Reamintim ca proiectul in cauza este cel de-al patrulea initiat in ultimii trei ani cu scopul introducerii obligativitatii inregistrarii utilizatorilor de cartele prepaid. Dorim, de asemenea,  sa evidentiem ca la nivelul UE, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a invalidat Directiva 2006/24/CE a Parlamentului European, ca urmare a constatarii ca aceasta nu si-a dovedit eficacitatea si reprezinta o imixtiune disproportionata in drepturile fundamentale la protectia datelor cu caracter personal", au precizat pentru HotNews.ro reprezentantii Cosmote Romania, al treilea mare operator local de telefonie mobila.

La finalul lui martie 2013, numarul total de clienti ai Cosmote Romania (inclusiv Zapp) a fost de 6,07 milioane utilizatori (n.a SIM-uri valabile), 75,1% dintre acestia fiind utilizatori de cartele preplatite.

Potrivit expunerii de motive la acest proiect legislativ (vezi documentul atasat), piata de telefonie mobila din Romania este dominata de clientii de tip prepay, care reprezinta aproximativ 67% din numarul total de utilizatorii de comunicatii mobile.

Guvernul a initiat si aprobat in data de 9 aprilie 2014 un proiect de lege privind inregistrarea detinatorilor de cartele telefonice pre-platite, incepand cu 1 ianuarie 2015.

  • "In ultima sedinta a CSAT s-a luat decizia de a promova urgent un act normativ pentru prevenirea si contracararea riscurilor la adresa securitatii nationale. Este vorba despre obligatia detinatorilor de cartele prepay de a le inregistra, de a depune un act de identitate. Si, de asemenea, obligatii pentru operatorii de telefonie mobila", a declarat Ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, la finalul sedintei de Guvern din data de 9 aprilie.

In termen de sase luni din momentul in care legea va intra in vigoare, toti cei care detin astfel de cartele vor trebui sa se inregistreze la operatorii de telefonie. Aceleasi obligatii le vor avea si cei care doresc sa achizitioneze cartele noi, indiferent ca sunt persoane fizice sau juridice.

  • "Daca nu vor face acest lucru, operatorul de telefonie mobila va sista furnizarea serviciului pana cand detinatorul cartelei va inregistra cartela pe baza unui document de identitate. Furnizorii de servicii vor avea obligatia de informa, de a notifica toti detinatorii de cartele prepay cu privire la aceasta obligatie. Practic, din momentul intrarii in vigoare a legii, toti cei care vor dori sa achizitioneze cartele prepay vor avea obligatia de a depune un document de identitate", a spus Cazanciuc.

Aceste masuri se vor aplica si in cazul firmelor, acestea urmand sa fie obligate sa prezinte documente de constituire a societatii.

  • Ce obligatii de inregistrare si stocare a datelor sunt introduse la utilizarea retelelor Wi-Fi gratuite

Potrivit proiectului, "in cazul punctelor de conectare la internet puse gratuit la dispozitia publicului de catre persoane juridice, este obligatorie securizarea accesului pe baza de parola, precum si asigurarea procedurilor si echipamentelor necesare stocarii pe o perioada de 6 luni a datelor furnizorului de servicii pentru a identifica utilizatorii conectati in aceste puncte. Utilizatorii acestor puncte au obligatia de a-si comunica datele de identificare la accesarea acestor servicii.

La sfarsitul perioadei de retinere, toate datele retinute exclusiv in temeiul acestei legi, cu exceptia datelor accesate si retinute conform legii, puse la dispozitia autoritatilor, trebuie distruse, prin procesuri ireversibile, la data expirarii termenului de 6 luni.

Acest proiect de lege initiat de Guvern a fost inregistrat la Senat in data de 14 aprilie 2014.

  • Mai multe ONG-uri au cerut parlamentarilor sa nu voteze proiectul: Sub pretextul protejarii securitatii nationale, toti cetatenii sunt considerati suspecti si sunt supravegheati in stil orwellian

Nici societatea civila nu a primit pozitiv acest nou proiect legislativ. Astfel, in data de 11 aprilie, reprezentantii Asociatiei pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki (APADOR-CH), ai Asociatiei pentru Tehnologie si Internet (ApTI), ai ActiveWatch - Asociatia de Monitorizare a Presei si ai Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) au cerut parlamentarilor sa nu voteze acest proiect de lege.

  • "Acest proiect de lege a fost adoptat la numai o zi dupa ce, prin decizia din 8 aprilie 2014 a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), a fost invalidata Directiva 2006/24/CE a Parlamentului European, privind pastrarea datelor utilizatorilor de telefonie si internet - cunoscuta si ca 'Directiva Big Brother' - pe motiv ca aceasta reprezinta o imixtiune deosebit de grava si disproportionata in drepturile fundamentale la respectarea vietii private si la protectia datelor cu caracter personal.
  • Semnatarii considera ca si proiectul de lege adoptat de Guvern in sedinta din 9 aprilie 2014 urmeaza acelasi caracter dispoportionat al directivei recent invalidate de instanta europeana, intrucat, sub pretextul protejarii securitatii nationale, toti cetatenii sunt considerati suspecti si sunt supravegheati in stil orwellian, specific unei societati totalitare", au atentionat semnatarii acestui apel.

Potrivit acestora, "proiectul este neclar si are influente asupra mai multor domenii decat cartelele telefonice preplatite. De exemplu:

  • - toti cetatenii care se conecteaza le sisteme WiFI gratuite vor trebui identificati;
  • - toti cei 10 milioane de utilizatori de cartele pre-pay trebuie sa se inregistreze in termen de 6 luni de la data adoptarii legii, in caz contrar serviciul le este dezactivat;
  • - inregistrarea utilizatorilor se face in conditii incerte, nu se stie cine are acces la baza de date, de ce este necesar CNP-ul utilizatorilor etc.

Semnatarii solicita Guvernului sa nu se transforme intr-o anexa, cu mai putin personal, a serviciilor de informatii sau a CSAT-ului si sa retraga acest proiect de lege, care afecteaza grav dreptul la respectarea vietii private".

  • Din trei initiative legislative ale PD-L de identificare a celor care cumpara cartele preplatite, una se dezbate inca in Parlament/Guvernul Ponta a transmis pe 20 mai 2013 ca nu sustine nici acest proiect legislativ

Despre obligatia inregistrarii cartelelor pre-platite s-a mai discutat si in iulie 2013, existand o intentie a deputatului PSD Sebastian Ghita de a depune o initiativa legislativa care sa permita identificarea celor care cumpara cartele preplatite. Insa, intentia anuntata de Ghita a starnit controverse deoarece prin acea initiativa legislativa s-ar fi permis posibilitatea interceptarii cartelelor telefonice pre-platite de catre serviciile secrete. Atunci, premierul Victor Ponta a declarat ca sustine intentia deputatului PSD Sebastian Ghita care intr-un interviu din 17 iulie 2013 catre HotNews.ro a spus ca vrea sa depuna aceasta initiativa legislativa care sa permita identificarea celor care cumpara cartele preplatite. Ponta a mai spus ca nu doar ca sustine aceasta initiativa, ci exista si o decizie in acest sens luata de Consilul de Securitate si Aparare a Tarii (CSAT) in luna august 2012, in urma atentatului din Bulgaria.

Trei initiative similare de identificare a celor care cumpara cartele preplatite au fost lansate in Guvernarea PD-L, una dintre acestea fiind inca in dezbatere in Parlament.

Astfel, propunerea legislativa privind colectarea si stocarea datelor necesare identificarii celor care cumpara cartele preplatite, initiata in luna decembrie 2011 de deputatul PD-L Daniel Pirpiliu, a fost respinsa pe 21 mai 2012 de catre Senat si ulterior pe 16 aprilie 2013 si de catre Camera Deputatilor, care era camera decizionala. Primul Guvern Ponta, al carui mandat a inceput pe 7 mai 2012, nu a sustinut adoptarea acestei initiative legislative.

  • Comisia IT din Camera Deputatilor a respins initiativa PD-L pe motiv ca masura colectarii datelor prepaid este inutila din punct de vedere practic

Inclusiv Comisia IT&C din Camera Deputatilor a respins aceasta propunere PD-L privind colectarea si stocarea datelor necesare identificarii clientilor serviciilor de comunicatii electronice furnizate prin intermediul cartelelor preplatite, din urmatoarele considerente:

  • - masura colectarii datelor necesare identificarii clientilor de servicii de comunicatii electronice furnizate prin intermediul cartelelor preplatite este inutila din punct de vedere practic. Utilizarea de persoane interpuse este o practica frecventa care face introducerea in zona infractionala a unor categorii de persoane extrem de sarace, credule sau chiar minori. Utilizarea de date aferente unor carti de identitate false sau furate (ori pierdute) este, de asemenea, posibila avand in vedere zona larga de persoane implicate in distribuirea cartelelor telefonice preplatite, inclusiv prin Internet. Metodele investigative aflate la dispozitia organelor de aplicare a legii sunt suficiente pentru identificare inclusiv a titularilor cartelelor preplatite (pot fi folosite date de trafic, inclusiv geo-localizare, corelarea IMSI cu cartela, etc).;
  • - aceasta propunere legislativa creeaza costuri suplimentare pentru operatori si distribuitori si are un impact negativ asupra utilizatorilor, avand in vedere ca la ora actuala in Romania 60- 70% din cartelele SIM de pe piata sunt preplatite;
  • - legea romaneasca se aplica persoanelor fizice si juridice romane, dar cartele SIM preplatite pot fi achizitionate in state terte cum ar fi Republica Moldova, iar posesorii lor pot intra pe teritoriul Romaniei si pot folosi aceste cartele prin activarea serviciul de roaming, ceea ce face ca eficacitatea acestei legi sa se reduca semnificativ;
  • - la nivelul Uniunii Europene nu exista un act normativ de natura sa oblige statele membre sa identifice utilizatorii cartelelor de telefonie de tip PrePay. In Raportul de evaluare a Directivei 2006/24/CE privind retinerea datelor, Comisia Europeana precizeaza ca eficacitatea masurii inregistrarii obligatorii a identitatii utilizatorilor de servicii preplatite nu a fost dovedita, iar in momentul de fata Comisia nu este convinsa de necesitatea de a actiona in acest domeniu la nivelul UE.

Pentru detalii privind toate aceste initiative citeste si: UPDATE Din trei initiative legislative ale PD-L de identificare a celor care cumpara cartele preplatite, una se dezbate inca in Parlament/Guvernul Ponta a transmis pe 20 mai 2013 ca nu sustine nici acest proiect legislativ