Vanzarile bunurilor de folosinta indelungata au atins valoarea de 484 milioane de euro in trimestrul trei din acest an, in crestere cu 15,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor firmei de cercetare GFK. Cea mai mare crestere a vanzarilor a avut loc in sectorul telecom, unde s-au inregistrat vanzari de 144 milioane de euro, in crestere cu 25,5%. Cresteri de doua cifre s-au mai inregistrat si la electronice (21%), electrocasnice mari (18%) si electrocasnice mici (18%). O usoara crestere a fost simtita si de piata IT, in timp ce sectorul de imprimante, multifunctionale si consumabile a scazut usor. Piata foto a continuat sa scada in trimestrul trei din 2014.

Vanzarile bunurilor de folosinta indelungataFoto: Gfk

Rezultatele studiului GFK:

Telecom: valoarea vanzarilor continua sa se ridice deasupra celei de anul trecut

In al treilea trimestru al 2014, piata de telecom a inregistrat o crestere de 25,5% in valoare nesubventionata estimata, fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 144 milioane de euro. Chiar daca ritmul de crestere s-a micsorat, smartphone-urile au continuat sa contribuie la evolutia pozitiva a acestui sector. Preferintele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de mentinerea trendurilor crescatoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezolutie ridicata, ecrane de dimensiuni mari si 4G.

Cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat sa scada in T3 2014.

Electronice: vesti bune din sectoarele audio si console video

Piata de electronice si-a continuat buna performanta in T3 2014, cu o crestere de 21% si o cifra de afaceri de 71 milioane de euro. S-au vandut bine televizoarele cu ecran mare si cele UHD, trendul fiind insa insotit de o scadere considerabila a preturilor. De asemenea, o crestere puternica in acest trimestru a fost cea a monitoarelor multifunctionale. Sectorul consolelelor video, precum si cel audio au avut parte de evolutii bune.

Consolele video s-au evidentiat in T3 2014, aproape dublandu-si valoarea. Lansarile unor noi modele de console in decursul anului trecut au continuat sa atraga cerere. Sistemele audio wireless si soundbars au avut o performanta buna, in timp ce aparatele audio traditionale si-au mentinut descresterea substantiala.

Electrocasnice mari: crestere puternica in T3 2014

Sectorul de electrocasnice mari a accelerat in T3 20104 datorita tuturor categoriilor de aparate albe ce au inregistrat cresteri dinamice, atingand o valoare de 112 milioane de euro, cu 18% peste T3 2013. Procesul de inlocuire a frigiderelor si masinilor de spalat - cumparate in 2007/2008 si care au ajuns la sfarsitul ciclului de utilizare- a inceput intr-un ritm accelerat. In valoare, ratele de crestere de doua cifre au fost observate si pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (pana la 50%), masini de spalat eco cu o capacitate mai mare, dar si o penetrare crescuta pentru produsele incorporabile, ce reprezinta 16% din vanzarile de electrocasnice mari.

Electrocasnice mici: focus pe aspiratoare

T3 2014 a continuat trendul pozitiv al acestui an, aducand o crestere de aproape 18% fata de T3 2013. In cadrul sectorului de electrocasnice mici, 11 categorii au mers in sus, dintre care 8 au avut o rata de crestere de doua cifre. Cele mai remarcabile performante sunt ale aspiratoarelor si ale storcatoarelor de fructe si legume.

In ceea ce priveste aspiratoarele, cererea a fost mai mare pentru modelele mai puternice (>1800 wati). Noua legislatie UE va concentra piata spre modelele sub 1,600 wati, acesta fiind un subiect controversat ce a provocat interes printre consumatori. Evolutii remarcabile au fost observate si pentru produse cu un pret ridicat precum aspiratoare roboti, statii de calcat si roboti de bucatarie (cu bratul pozitionat deasupra).

IT: ritmul de crestere a incetinit

Sectorul IT a inregistrat o crestere de 4% in T3 2014, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insumand 103 milioane de euro.

Desktop-urile sunt singurele produse care au scazut ¬ acestea avand astfel un impact de incetinire a ritmului de crestere al sectorului. In cadrul acestuia, monitoarele si perifericele au continuat sa se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets si lichidarile de stoc pentru netbook-uri au generat vanzari mai mari. Pe de alta parte, din cauza preturilor ridicate, laptopurile ultra thin si laptopuri convertibile nu au reusit sa creasca in vanzari. Cresterea segmentului de tablete a fost incetinita semnificativ din cauza erodarii pretului, ca efect al lansarii mai multor produse cu pret scazut.

Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile: imprimantele cu laser si tonerele au fost principalele segmente in crestere

Fata de aceeasi perioada a anului trecut, piata de imprimante, multifunctionale si consumabile a inregistrat o usoara scadere de 0,6%, ajungand la 14 milioane de euro in T3 2014. In cadrul pietei produselor laser, multifunctionalele au avut o rata de crestere de doua cifre, contrabalansand ratele de scadere ale produselor de printare cu cerneala.

Din categoria consumabilelor, tonerele au avut o evolutie pozitiva, in timp ce cartusele cu cerneala au scazut.

Foto: trendul negativ continua

Sectorul foto si-a continuat trendul negativ si in al treilea trimestru din 2014; piata a scazut cu aproape 20%, pana la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2013. Desi rata de scadere a incetinit pentru camerele foto compacte, in T3 2014, camerele cu lentile interschimbabile nu au contribuit cu mult la valoarea pietei foto.

Chiar daca mai mult de o treime din valoarea acestui segment este in continuare data de produse cu un pret mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat ca sezonul sarbatorilor de iarna va da o perspectiva pozitiva segmentului foto. Totusi este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rata de scadere de o cifra pana acum sa inregistreze o evolutie pozitiva in ultimul trimestru al anului 2014.