Majoritatea furnizorilor de internet mobil isi rezerva, prin contracte, dreptul de a bloca utilizarea anumitor servicii sau aplicatii (Skype, spre exemplu), dar nu toti fac acest lucru si in practica, au comunicat pentru HotNews.ro oficialii autoritatii de reglementare in Comunicatii (ANCOM). Autoritatea spune ca a primit plangeri de la utilizatori pe acest subiect, cele mai multe vizand restrictionarea traficului VoIP de catre furnizorii de telefonie si internet mobil. Autoritatea nu are cunostinta de practici sau restrictii impuse de furnizorii de internet fix la utilizarea serviciilor de internet. Cadrul legal existent permite aceste practici, dar prevede obligatii de informare ale clientilor, nerespectarea acestora putand atrage amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri, conform unei decizii recente luate de autoritate.

SkypeFoto: Skype.com

ANCOM a anuntat saptamana trecuta ca impreuna cu industria a agreat o decizie (vezi documentul atasat) prin care "furnizorii de servicii de acces la internet vor avea obligatia sa publice pe paginile proprii de internet informatii despre existenta anumitor blocari sau limitari ale traficului de internet, ale serviciilor sau aplicatiilor care pot fi contractate, daca astfel de blocari exista si sunt permise de lege (de exemplu, restrictii in utilizarea unor aplicatii precum Skype sau WhatsApp)".

HotNews.ro a solicitat autoritatii sa precizeze daca restrictionarea sau blocarea accesului la internet este o practica legala, cine sunt furnizorii care fac acest lucru si care este motivul.

Redam mai jos raspunsul integral oferit de ANCOM:

"Conform informatiilor detinute de ANCOM, majoritatea furnizorilor de internet mobil isi rezerva, prin contracte, dreptul de a bloca utilizarea anumitor servicii sau aplicatii (Skype, spre exemplu), dar nu toti fac acest lucru si in practica. In ceea ce ii priveste pe furnizorii de internet fix, ANCOM nu are cunostinta de anumite practici sau restrictii impuse de furnizori la utilizarea serviciului de acces la internet.

ANCOM a primit plangeri de la utilizatori pe acest subiect, cele mai multe vizand restrictionarea traficului VoIP de catre furnizorii de telefonie si internet mobil.

Cadrul legal existent (in speta, prevederile art. 51 alin. (2) lit. b) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice) permite aceste practici, dar prevede obligatii de transparenta, mai exact introducerea in contractele incheiate cu utilizatorii finali a unor clauze privind serviciile furnizate si conditiile care limiteaza accesul sau utilizarea anumitor servicii si aplicatii. Scopul acestor prevederi este ca utilizatorii sa fie informati cu privire la eventualele limitari la utilizarea serviciului/aplicatiei si sa decida asupra contractarii serviciilor unui furnizor numai dupa ce au inteles efectele unor astfel de masuri asupra accesului si utilizarii serviciilor.

De asemenea, prevederile art. 60 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 dau posibilitatea ANCOM de a impune, prin intermediul legislatiei secundare, obligatii de transparenta in sarcina furnizorilor cu privire la aplicatiile sau serviciile blocate sau restrictionate, precum si la procedurile de management al traficului. In temeiul acestui articol a fost emisa decizia presedintelui ANCOM privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali.

La momentul actual nu exista prevederi legale care sa interzica astfel de practici, si nici ANCOM nu are competenta de a interveni si de a le interzice, prin intermediul legislatiei secundare. Proiectul de Regulament european Continentul Conectat, aflat in acest moment in prima lectura in cadrul Consiliului European, contine prevederi menite sa restrictioneze aceste practici, in spiritul principiului neutralitatii internetului.O interventie legislativa la nivel national nu s-ar justifica in acest caz sau cel putin nu la acest moment, pana cand forma finala a Regulamentului nu va fi adoptata.

Prin urmare, in prezent, daca sunt respectate obligatiile legale referitoare la informarea utilizatorilor, practica unui furnizor de a limita accesul abonatilor la ceea ce acesta considera a fi o utilizare a serviciului ce i-ar putea aduce prejudicii nu contravine legislatiei in vigoare din domeniul comunicatiilor electronice.

In decizia ANCOM (n.a decizia mentionata mai sus care a fost luata saptamana trecuta), exista doua prevederi cu privire la informarea utilizatorilor asupra acestei practici comerciale. Art. 5 prevede ca pentru fiecare plan tarifar publicat de operatori pe pagina proprie de internet vor fi puse la dispozitia publicului, la prima accesare si in cadrul primei descrieri a planului tarifar respectiv, mai multe tipuri de informatii, printre care si:

'e) precizarea daca exista limitari sau blocari aplicate anumitor tipuri de trafic sau ale accesului ori utilizarii anumitor servicii sau aplicatii, acolo unde astfel de limitari sunt permise de lege; in cazul in care exista astfel de limitari, un link direct, cu o denumire sugestiva, catre informatiile prevazute la pct. 11 din Anexa nr. 1 A, pct. II.;'.

De asemenea, la art. 11 se face urmatoarea precizare: 'Inainte de contractarea unuia sau mai multor servicii de comunicatii electronice destinate publicului, furnizorii au obligatia sa se asigure ca personalul de vanzari de la punctele de lucru comunica cel putin urmatoarele informatii: (..) f) specificarea serviciilor, aplicatiilor si/sau a traficului limitat sau blocat, acolo unde astfel de limitari sau blocari sunt permise de lege, precum si cu privire la efectele acestor blocari sau limitari asupra experientei utilizarii serviciului si/sau a aplicatiilor, daca este cazul.

Decizia va fi trimisa spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare in 120 de zile de la publicare.

Dupa acest moment, daca nu prevederile sale nu vor fi respectate, ANCOM poate aplica sanctiunile prevazute de lege si anume:

a) amenda de la 5.000 lei la 60.000 lei, iar, in cazul unor incalcari repetate, amenda in cuantum de pana la 100.000 lei;

b) prin derogare de la dispozitiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele cu o cifra de afaceri de peste 3.000.000 lei, cu amenda in cuantum de pana la 2% din cifra de afaceri, iar, in cazul unor incalcari repetate, cu amenda in cuantum de pana la 5% din cifra de afaceri".

  • HotNews.ro a solicitat tuturor marilor furnizori de internet fix si mobil sa precizeze daca blocheaza sau restrictioneaza traficul de internet in cazul unor servicii sau aplicatii precum Skype sau WhatsApp, motivele pentru care fac acest lucru si daca isi informeaza clientii cu privire la aceste restrictii inainte de semnarea contractelor. Pana la publicarea acestui articol nu am primit nici un raspuns. Acestea vor fi publicate imediat ce le vom primi.