Un nou indice al economiei si societatii digitale, elaborat de Comisia Europeana si publicat astazi, 24 februarie, arata clasamentul tarilor UE pe 5 domenii majore din economia digitala. Romania, pe ultimul loc, are diferente mari fata de celelalte tari in special la competente digitale si integrarea tehnologiei digitale. Noul instrument prezentat astazi ofera instantanee, pentru fiecare tara, ale conectivitatii (cat de utilizate, rapide si accesibile ca pret sunt conexiunile in banda larga), ale competentelor in materie de utilizare a internetului, ale desfasurarii de activitati online, de la citirea stirilor la cumpararea de produse, ale nivelului de dezvoltare a principalelor tehnologii digitale (facturi electronice, servicii de tip cloud, comert electronic) si a serviciilor publice digitale, cum ar fi serviciile administrative online (e-guvernare) si serviciile de e-sanatate.

Index digital Comisia Europeana 24 februarieFoto: Comisia Europeana

Majoritatea datelor folosite privesc anii 2013 si 2014 si ofera o imagine de ansamblu a nivelului de digitalizare a Europei, inclusiv un clasament al tarilor cu cele mai bune rezultate in domeniu.

Principalele constatari ale indicelui economiei si societatii digitale sunt urmatoarele:

- Experienta digitala depinde de tara in care locuiti; nivelul de dezvoltare variaza considerabil, de la tarile cu performante foarte bune in domeniu, cum ar fi Danemarca, cu un punctaj pentru rezultatele in materie de dezvoltare digitala de 0,68 din 1), la tarile cu rezultate mai slabe, cum ar fi Romania, cu un punctaj de 0,31. Informatii detaliate se gasesc in fisele pentru fiecare tara(fisa Romaniei - aici )

-Majoritatea europenilor utilizeaza internetul in mod regulat: 75 % in 2014 (72 % in 2013), procentul variind intre 93 % in Luxemburg si 48 % in Romania.

- Europenii sunt interesati sa acceseze continut audiovizual online: 49 % dintre cetatenii europeni care utilizeaza internetul au jucat jocuri online sau au descarcat jocuri, imagini, filme sau muzica. 39 % dintre gospodariile care au televizor folosesc serviciile de video la cerere.

- Intreprinderile mici si mijlocii (IMM) se confrunta cu obstacole in ceea ce priveste comertul electronic: doar 15 % dintre IMM-uri vand produse/servicii online, iar dintre acestea, mai putin de jumatate efectueaza tranzactii transfrontaliere.

- Serviciile publice digitale sunt o realitate curenta in unele tari, dar sunt aproape inexistente in altele: 33 % din utilizatorii de internet din Europa au utilizat formulare online pentru a transmite informatii autoritatilor publice, procentul variind de la 69 % in Danemarca la 6 % in Romania. 26 % dintre medicii generalisti din Europa utilizeaza sistemul de prescriptii medicale online (ePrescriptie) pentru a transfera farmacistilor prescriptiile pe internet, rata de utilizare a acestui sistem fiind de 100 % in Estonia si de 0 % in Malta.

Andrus Ansip, vicepresedintele pentru piata unica digitala, a declarat: "Aceste cifre indica faptul ca Europa face progrese pe calea digitalizarii si ca cetatenii europeni beneficiaza de servicii noi importante. Marea majoritate a europenilor sunt utilizatori ai internetului: atata vreme cat cetatenii vor sa acceseze continut online, noi trebuie sa venim in sprijinul lor. O piata unica digitala le poate oferi un acces mai larg, poate ajuta intreprinderile sa inoveze si sa se dezvolte si poate stimula increderea in serviciile online, cum ar fi serviciile administrative online (e-guvernare) sau serviciile bancare online. Comisia Europeana va contribui la transformarea acestui deziderat in realitate."

Citeste mai multe detalii in comunicatul Comisiei Europene