Comisia Europeana a lansat miercuri o ancheta in sectorul comertului electronic in Uniunea Europeana pentru a stabili barierele din aceasta piata si posibile practici anticoncurentiale. In cazul in care, dupa analizarea rezultatelor, va identifica aspecte problematice specifice in materie de concurenta, Comisia ar putea initia investigatii menite sa asigure conformitatea cu normele UE privind practicile comerciale restrictive si abuzurile de pozitie dominanta pe piata.

Ancheta va permite Comisiei sa identifice posibile preocupari in materie de concurenta de natura sa afecteze pietele comertului electronic european. Aceasta ancheta sectoriala vine in completarea actiunilor lansate in cadrul Strategiei privind piata unica digitala, adoptata astazi.

Conform informatiilor prezentate miercuri de Comisia Europeana, ancheta sectoriala se va concentra, in special, pe barierele potentiale ridicate de intreprinderi in calea comertului electronic transfrontalier cu bunuri si servicii, domeniu in care comertul electronic este cel mai raspandit, de exemplu comertul cu aparate electronice, imbracaminte si incaltaminte, precum si continut digital. Informatiile obtinute in urma anchetei la nivel sectorial vor contribui la o mai buna punere in aplicare a legislatiei in materie de concurenta in sectorul comertului electronic.

  • "Cetatenii europeni se confrunta cu prea multe bariere in calea accesului electronic transfrontalier la bunuri si servicii. Unele dintre aceste bariere sunt ridicate chiar de intreprinderi. Obiectivul pe care il urmaresc prin aceasta ancheta sectoriala este de a stabili amploarea acestor bariere si efectele pe care le au asupra concurentei si a consumatorilor. In cazul in care se constata ca aceste bariere au efecte anticoncurentiale, nu vom ezita sa luam masuri pentru a asigura respectarea normelor antitrust ale UE", a declarat Margrethe Vestager, comisarul european responsabil de politica in domeniul concurentei.

Executivul European sustine ca "exista indicii conform carora inclusiv intreprinderile pot sa creeze obstacole in calea comertului electronic transfrontalier, cu scopul de a fragmenta piata unica a UE si de a impiedica orice concurenta. Aceste bariere pot include restrictii contractuale in cadrul acordurilor de distributie care ii impiedica pe comercianti sa vanda bunuri sau servicii achizitionate online sau transfrontalier catre clienti din alte state membre ale UE".

Prin urmare, prin ancheta sectoriala pe care Comisia o intreprinde in domeniul concurentei vor fi colectate informatii de pe piata in scopul de a se intelege mai bine natura, prevalenta si efectele acestor bariere si a altor bariere similare ridicate de intreprinderi, precum si in scopul de a le evalua din perspectiva normelor antitrust ale UE.

In cazul in care, dupa analizarea rezultatelor, va identifica aspecte problematice specifice in materie de concurenta, Comisia ar putea initia investigatii menite sa asigure conformitatea cu normele UE privind practicile comerciale restrictive si abuzurile de pozitie dominanta pe piata.

Actiuni viitoare

In saptamanile urmatoare, Comisia va trimite cereri de informatii catre o serie de parti interesate din intreaga UE. Intreprinderile interesate pot include, de exemplu, producatorii si comerciantii angro, precum si detailistii online. In temeiul normelor antitrust ale UE, Comisia poate solicita intreprinderilor si asociatiilor de comercianti sa furnizeze informatii, documente sau declaratii, in cadrul unei anchete sectoriale.

Comisia are in vedere publicarea unui raport preliminar pentru consultare la jumatatea anului 2016.Raportul final este preconizat sa apara in primul trimestru al anului 2017.