Reducerea TVA la 9% pentru furnizarea de servicii TV si infiintarea Fondului Audiovizual pentru finantarea programelor TV informativ-cultural-educative vor intra in vigoare de la 1 iulie 2015, potrivit unui nou proiect de Ordonanta de Urgenta publicat pe site-ul Ministerului pentru Societatea Informationala (MSI). Pentru realizarea Fondului Audiovizual, distribuitorii de servicii TV vor fi obligati sa declare si sa plateasca catre CNA 5% din veniturile realizate din aceasta activitate pana la data de 25 a lunii urmatoare celei de realizare a veniturilor. Tot in acest proiect este reglementata si problema trecerii la televiziunea digitala terestra.

  • NOTA: CNA a avizat cu o zi in urma, pe 4 iunie, un alt proiect de Ordonanta de Urgenta, initiat tot de Ministerul pentru Societatea Informationala, care viza reducerea la 9% a TVA-ului pentru furnizarea de servicii TV si infiintarea Fondului Audiovizual.
  • In aceeasi zi, Valentin Jucan, membru CNA, a precizat pentru HotNews.ro proiectul de OUG avizat de CNA stabileste un prim pas - mecanismul de functionare a Fondului si ca normele de aplicare vor fi stabilite intr-o Hotarare de Guvern ulterioara, care va intra in dezbatere publica. Jucan a mai spus ca proiectul de OUG avizat pe 4 iunie de CNA ar urma sa fie adoptat miercurea viitoare (n.a 10 iunie) odata cu alta Ordonanta de Urgenta (OUG) care vizeaza trecerea la digitalizare (n.a este vorba despre acest proiect de OUG publicat azi, 5 iunie, pe site-ul MSI).

Un nou proiect de Ordonanta de Urgenta a fost publicat vineri, 5 iunie, pe site-ul Ministerului pentru Societatea Informationala introducand masuri care vizeaza pe de o parte reducerea TVA-ului la 9% pentru furnizarea de servicii TV si infiintarea Fondului Audiovizual, iar pe de alta parte masurile necesare pentru asigurarea tranzitiei de la televiziunea analogica terestra la cea digitala terestra.

  • I. Ce masuri sunt prevazute pentru "sustinerea programelor informativ-cultural-educative

Prima masura vizeaza reducerea TVA de la 24% la 9% pentru furnizarea de servicii TV. Cum este motivata aceasta initiativa?

  • "Avand in vedere ca Strategia fiscal bugetara pentru perioada 2014-2016 prevede printre alte masuri fiscale si reducerea treptata in urmatorii patru ani a TVA pe masura imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare se propune extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 9%  pentru prestarea de servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin retele de comunicatii electronice sau alte sisteme de transmisie, incepand cu data de 1 iulie 2015.
  • Aplicarea cotei reduse de TVA pentru aceste servicii va genera efecte pozitive semnificative asupra mediului de afaceri prin imbunatatirea fluxurilor de cash flow, diminuand astfel o serie de dificultati cu care se confrunta agentii economici din aceasta perspectiva. In plus, reducerea cotei de TVA de la 24% la 9% va conduce si la  diminuarea pretului acestor servicii, similar produselor alimentare, pentru care s-a redus recent cota de TVA, ceea ce va permite accesul mai multor persoane la aceste servicii", se arata in nota de fundamentare la proiectul de OUG (vezi documentul atasat)

In document se mai precizeaza si ca potrivit legislatiei UE "statele membre au posibilitatea aplicarii unei cote reduse de TVA pentru receptarea serviciilor de televiziune si ca "mai multe state membre aplica in prezent o cota redusa de TVA pentru serviciile de televiziune cu plata / cablu TV, respectiv Franta, Luxemburg, Austria si Polonia".

Spre deosebire de proiectul de OUG avizat cu o zi in urma de CNA, noul proiect legislativ ofera mai multe detalii despre Fondul Audiovizual. Mai exact, prin acest proiect se va introduce un nou capitol in Legea Audiovizualului, cu urmatorul continut:

Capitolul IV1 Fondul audiovizual

Art. 491. - (1) Se infiinteaza Fondul Audiovizual, ca activitate finantata integral din venituri proprii pe langa Consiliul National al Audiovizualului.

(2) Din Fondul Audiovizual se finanteaza actiuni si programe care asigura libertatea de informare, diversitatea de opinie si pluralismul in domeniul serviciilor de televiziune si radio, precum si sustinerea programelor informativ-cultural-educative.

Art.492 - (1) Veniturile Fondului Audiovizual se constituie din sumele incasate de Consiliul National al Audiovizualului, din colectarea unui procent de 5% din totalul veniturilor realizate de distribuitorii de servicii care retransmit programe de televiziune prin retele de comunicatii electronice.

(2) Distribuitorii de servicii sunt obligati sa declare si sa plateasca Consiliului National al Audiovizualului sumele datorate potrivit alin (1) pana la data de 25 a lunii urmatoare celei de realizare a veniturilor.

(3) Contributia prevazuta la alin. (1) se administreaza de Consiliul National al Audiovizualului potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Pentru virarea cu intarziere a sumelor datorate de operatorii economici, potrivit prevederilor alin (1), se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, in conformitate cu reglementarile legale privind regimul impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.

(5) Dobanzile si penalitatile de intarziere, incasate in conformitate cu prevederile alin. (4), constituie surse la Fondul audiovizual si se utilizeaza in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.

(6) Cheltuielile Fondului Audiovizual se finanteaza integral din bugetul activitati finantate integral din venituri proprii.

(7) Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului Audiovizual se aproba odata cu bugetul Consiliul National al Audiovizualului, conform prevederilor legale in vigoare.

(8) Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului Audiovizual se intocmeste la venituri, pe surse de provenienta, iar la cheltuieli, dupa natura si destinatia acestora, potrivit clasificatiei bugetare.

(9) Excedentul anual rezultat din executia bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului Audiovizual se reporteaza in anul urmator si va fi utilizat cu aceeasi destinatie.

(10) Executia de casa a bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului Audiovizual se realizeaza prin Trezoreria Statului, conform prevederilor legale in vigoare.

Art. 493. - Organizarea si functionarea Consiliului Fondului Audiovizual, componenta acestuia precum si criteriile de repartizare a Fondului Audiovizual vor fi supuse aprobarii Guvernului de catre Ministerul pentru Societatea Informationala in termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei ordonante de urgenta.

Art. II.- Alineatul (2) al articolului 140 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare se completeaza cu o noua litera , lit. i), cu urmatorul cuprins:

'i) servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin retele de comunicatii electronice.'

Art. III - Prevederile prezentului titlu se aplica de la data de 1 iulie 2015".

  • II. Ce masuri sunt prevazute pentru asigurarea tranzitiei de la televiziunea analogica terestra la cea digitala terestra

Tot acest proiect de Ordonanta de Urgenta reglementeaza si problema lipsei implementarii televiziunii digitale terestre in Romania, despre care HotNews.ro a scris pe larg in articolul:

Romania si alte 100 de tari s-au obligat in urma cu noua ani sa inchida emisia TV analogica terestra pana in 17 iunie 2015 si sa faca tranzitia tehnologica la emisia digitala, care permite difuzarea mai multor canale TV la o calitate superioara in acelasi spatiu ocupat de un canal analogic. Romania a ramas singura tara care nu a facut aceasta tranzitie si transmisia TV analogica risca sa creeze interferente prejudiciabile pentru emitatoarele ce functioneaza in tarile vecine. Peste un milion de romani si aproape 170 de televiziuni depind de difuzarea digitala terestra care risca sa nu fie implementata in termen.

HotNews.ro a scris atunci ca autoritatile iau in calcul continuarea emisiei terestre in sistem analogic in banda 174-230 MHz [banda VHF (very high frequency)] atat pentru postul public de televiziune, cat si pentru posturile private de televiziune ce emit in aceasta banda, in conditiile in care in tarile din jur nu s-au implementat servicii digitale in aceasta banda.

Masurile propuse sunt unele tranzitorii si prin proiect se stabileste data de 31 decembrie 2016 ca fiind data limita pana la care pot continua emisiile in banda VHF, cu conditia respectarii urmatoarelor cerinte:

a) emisia nu produce interferente statiilor de radiocomunicatii ce utilizeaza spectrul radio in conformitate cu angajamentele internationale la care Romania este parte;

b) nu poate reclama interferente provenind de la statiile de radiocomunicatii ce utilizeaza spectrul radio in conformitate cu acordul ratificat prin Legea nr. 378/2009 privind ratificarea Actelor finale ale Conferintei Regionale de Radiocomunicatii pentru planificarea serviciului de radiodifuziune digitala terestra in parti din regiunile 1 si 3, in benzile de frecvente 174 - 230 MHz si 470 - 862 MHz, si a celor pentru revizuirea Acordului de la Stockholm 1961, semnate la Geneva la 16 iunie 2006;

c) frecventele radio sa fie asignate, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru furnizarea pe cale radio terestra a serviciilor publice si private de televiziune in sistem analogic.

  • Pentru mai multe detalii cititi atat proiectul de Ordonanta de Urgenta cat si Nota de Fundamentare care sunt atasate acestui articol.