​Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) vrea sa cumpere servicii de suport si mentenanta software pentru Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS), pentru o perioada de patru ani, potrivit unui anunt publicat marti, 16 iunie, in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Contractul are o valoare maxima estimata cu TVA de pana la 9,53 milioane lei (peste 2,1 milioane de euro) si este finantat din fonduri bugetare. Amintim ca acest sistem IT a intampinat probleme de functionare luna trecuta, cand cardul national de sanatate a devenit unicul sistem de validare si decontare a serviciilor medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Cardul de sanatateFoto: Hotnews

In documentatia de atribuire a acestui contract (vezi documentul atasat), CNAS mentioneaza ca "a implementat in 2012 Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS), sistem aflat in prezent in exploatare curenta la nivel national. CNAS doreste achizitionarea de servicii de suport si mentenanta software pentru acest sistem, conform celor specificate in prezentul document".

In caietul de sarcini sunt furnizate si cateva detalii legate de necesitatea serviciilor de suport si mentenanta:

  • "Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) asigura gestionarea cardurilor electronice de asigurari de sanatate pe intreg ciclul de viata al acestora, de la planificarea producerii acestora, validarea tranzactiilor, blocarea/deblocarea cardurilor si suspendarea acestora in cazul pierderii/furtului sau expirarii lor.
  • Sistemul CEAS este implicat in cadrul fiecarui serviciu medical furnizat si fiecarei retete prescrise si eliberate, realizand validarea din punct de vedere informatic a prezentei fizice a asiguratului la furnizorul de servicii medicale respectiv.
  • Avand in vedere perspectiva imediata a distribuirii cardurilor CEAS catre asigurati, este absolut necesara mentinerea continuitatii serviciilor de suport si mentenanta software pentru Sistemul CEAS, operational la nivel national, pentru a putea deservi toata populatia Romaniei asigurata in sistemul de asigurari sociale de sanatate, toti furnizorii de servicii medico-farmaceutice implicati si toate casele de asigurari sociale de sanatate, astfel incat sa nu se inregistreze probleme in operarea curenta a sistemului CEAS si sa se asigure pe mai departe beneficiile principale pentru asigurati si pentru participantii la sistem".

Contractul presupune incheierea unui acord cadru cu un singur agent economic pe o durata de 4 ani. Contractele subsecvente la acest acord cadru nu se vor mai atribui prin reluarea competitiei.

Valoarea minima estimata fara TVA a acestui acord cadru este de 1.923.033 lei, iar valoarea maxima estimata fara TVA este de 7.692.133 lei. Incluzand TVA, valoarea estimata a acordului depaseste 9,53 milioane lei (peste 2,1 milioane de euro).

In privinta conditiilor de participare la aceasta licitatie, ofertantilor interesati li se solicita ca "media cifrei de afaceri globale pe ultimii 3 ani (2012, 2013, 2014) trebuie sa fie de minim 3.846.066 lei". La capitolul capacitate tehnica, ofertantul trebuie sa faca dovada ca în ultimii 3 ani de la data limita stabilita pentru depunerea ofertelor a prestat, la nivelul unui contract/cel mult 3 contracte, servicii similare cu cele care fac obiectul prezentei proceduri de achizitie publica, in valoare/valoare cumulata de cel putin 1.923.033,37 lei fara TVA.

Termenul limita pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente este 21.07.2015. Termen limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 27.07.2015. In aceeasi zi va avea loc si sedinta de deschidere a ofertelor.

  • Cat a costat sistemul cardurilor de asigurari de sanatate, cine l-a implementat si ce durata au avut serviciile de mentenanta si suport

Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL si Novensys Corporation SRL, contract in valoare de 87.636.000 lei (fara TVA), atribuit in data de 23 aprilie 2012 de catre Imprimeria Nationala, compania nationala care a organizat licitatia.

Sistemul avea o perioada de implementare de 9 luni, conform datelor din SEAP.

In caietul de sarcini al contractului atribuit in aprilie 2012 catre HP si Novensys, Imprimeria Nationala solicita urmatoarea perioada de garantie pentru solutia informatica furnizata:

  • - Echipamente hardware: 3 ani (servere), 3 ani (sistem de stocare)
  • - Echipamente de comunicatii : 3 ani
  • - Software de baza: 1 an

"Garantia se va acorda din momentul in care se semneaza certificatul de acceptanta provizorie.

Furnizorul va face dovada suportului acordat de producator, pe toata perioada de garantie

specifica hardware/software, pentru produsele livrate in cadrul proiectului", se mai mentiona in caietul de sarcini.

La sfarsitul lunii aprilie 2015, cand HotNews.ro a semnalat ca sunt medici de familie care sustin ca sistemul IT al cardului national de sanatate are probleme de functionare, Siveco Romania a facut urmatoarele precizari:

"In proiectul CEAS [cardul electronic de sanatate, n.red.], contractorul a fost consorțiul format din companiile HP (lider) și Novensys (partener). SIVECO Romania a avut rolul de subcontractor, furnizând serviciile aferente utilizatorilor CNAS/CJAS (cum ar fi generarea și urmărirea listelor de posesori de carduri, validarea operațiunilor semnate cu cardul etc) și implementarea în aplicațiile locale ale medicilor și farmaciștilor, distribuite de CNAS, a funcționalităților de utilizare a cardului. Alte componente importante, cum sunt cititorul de card și Unitatea de Management a sistemului sunt gestionate de alte companii. Disfuncționalitățile semnalate în articolul dvs. nu privesc aplicațiile și serviciile furnizate de compania noastră".