Vineri 25 sept 2015, chiar in ultima zi a consultarii privind dereglementarea accesului la retelele fixe lansata de ANCOM in 13 august, Ziarul Financiar publica pozitia critica a marilor operatori de telefonie mobila fata de aceasta intentie a autoritatii de a dereglementa piata comunicatiilor fixe, invocand dezechilibre competitionale si cerand acces la ce nu au - retele fixe - dupa ce pana acum au avut acces reglementat la reteaua Telekom/RomTelecom dar nu l-au folosit. Era pozitia fireasca a unor mari operatori de a incerca sa ofere pachetul maxim de servicii, de a-si intari pozitia pe piata, care vine insa in contradictie cu dezideratul unei piete competitive - jucatori cat mai multi si cat mai egali.

Nicolae OacaFoto: Arhiva personala

Totusi probleme competitionale si dezechilibre sunt!

O piata cu o competitie perfecta este una cu foarte multi competitori cu cote de piata, egale, astfel ca dimensiunea oricarui competitor este mica fata de intreaga piata, fiecare dintre acestia nefiind in stare sa influenteze decisiv piata. Nu este cazul comunicatiilor electronice unde conditii specifice (investitii mari, licente spectru, etc.) reduc sever numarul competitorilor. Este cazul si al pietei comunicatiilor electronice din Romania, care desi, conform ANCOM, are peste 750 furnizori de servicii de Internet, circa 40 pentru telefonie fixa si cativa pentru comunicatii mobile, este departe de a fi (perfect) competitiva. De ce? Pentru ca cei mai multi dintre competitori sunt mici, au prezenta locala, ofera putine servicii si au, deci, o mica contributie la competitie, care se desfasoara la nivel national si in oferirea tuturor serviciiilor - telefonie fixa si mobila, Internet fix si mobil, Tv fix si mobil.

Astfel numai cativa operatori conteaza in aceasta competitie. In primul rand operatorii de retele mobile nationale (Orange, Vodafone, Telekom si partial RCS&RDS) care pot oferi si servicii la punct fix, apoi cativa operatorii de retele fixe cu acoperire regionala (nu nationala) - RCS&RDS, UPC, DCS, etc. Sa mai spunem ca serviciile oferite la punct mobil sunt un puternic substitut pentru cele la punct fix si ca numai tarifele inca mari ale serviilor mobile si viteza de transmisie la Internet, le fac pe ultimele inca atractive.

Asadar, principalii operatori care ofera servicii de comunicatii electronice sunt - Telekom, care ofera intregul pachet (3x2) de servicii, telefonie, Internet si Tv, la punct fix si mobil prin cele doua entitati, Telekom si Telekom M, in curs de fuziune, Orange care ofera intregul pachet (3x2 servicii) folosind pentru aceasta si televiziunea prin satelit, RCS&RDS, care deasemena ofera pachetul complet de servicii cu mentiunea ca acoperirea retelelor fixe si mobile este departe a fi nationala, Vodafone, care nu poate oferi servicii Tv la punct fix si de aici o problema, UPC si DCS, care ofera cele trei servicii numai la punct fix, fapt care este o problema mult mai mare. Si bineinteles, restul de operatori mai mici, care ofera numai servicii la punct fix, au aceasta mare problema.

Orange Romania cu 909 milioane euro venituri este lider de piata conform informatiilor furnizate de Ministerul Finantelor, dar adevaratul lider este grupul Telekom cu venituri cumulate de peste 1 miliard euro (din pacate Ministerul Finantelor nu a publicat statisticile anului 2014 pentru Telekom si Telekom M).

Cota de piata a grupului Telekom a scazut continuu in timp, cauzata mai ales de reducerea continua a veniturilor din telefonie fixa, in timp ce marii operatori si-au cam mentinut cota de piata. RCS&RDS si-a marit in ultimii ani cota de piata, ajutat si de reteaua mobila, probabil, in detrimentul Telekom.

Se observa un 'oarecare echilibru' intre primii patru operatori (Telekom, Orange, Vodafone si RCS&RDS) si un mare dezechilibru intre acestia si restul operatorilor. La finele anului 2014 grupul Telekom avea o cota de piata de 12,4+17,2=29,6% urmat de Orange cu 25,7%, Vodafone cu 25,7%, RCS&RDS cu 18,3%, UPC cu 4,2% si DCS cu 1,4%. Daca am lua in considerare toti operatorii, adica intreaga piata, aceste cote de piata ar fi ceva mai mici. Calculand indexul Herfindahl Hirschmann cu grupul Telekom o singura entitate, rezulta o valoare de 2328, valoare mai mare decat limita de 1800 pentru piata competitiva.

Din primele grafice se observa o importanta contributie a comunicatiilor mobile - venituri de circa 2,2 miliarde euro, incluzand aici si contributia RCS&RDS, sau circa 60% din veniturile totale ale comunicatiilor electronice romanesti. Aceasta se datoreaza si acoperirii mult mai bune a retelelor mobile decat a celor fixe - 99,9% pentru retelele 2G, etc. Serviciile mobile pot astfel patrunde aproape in fiecare casa. Unele servicii mobile (Internet de exemplu) sunt inca mai scumpe decat cele fixe fapt care contribuie la factura, dar intarzie adoptia. Insa cel mai important factor este mobilitatea, avantajului esential al comunicatiilor mobile asupra celor fixe - serviciile accesibile aproape de oriunde. Astfel, consumatorul alege predilect servicii la punct mobil pentru accesibilitate, dar mai ales pentru mobilitate. Acesta este un avantaj competitiv decisiv pentru operatorii de retele mobile fata de operatorii de retele fixe si explica veniturile mai mari.

Faptul ca pachetele totale cu 3x2 servicii fixe si mobile sunt din ce in ce mai folosite si ca acestea sunt mult mai accesibile operatorilor de retele mobile (prin LTE+, Tv prin satelit) decat operatorilor de retele fixe (retea mobila?) constituie un alt mare avantaj competitiv al operatorilor de retele mobile.

Din grafice se observa o mare diferenta de cota de piata intre operatorii de retele mobile si operatorii exclusiv de retele fixe, explicabila prin lipsa retelelor mobile pentru ultimii si deci de imposibilitatea accesarii intregii piete potentiale cu intreg pachetul de 3x2 servicii.

Ce ar fi de facut?

Cum principala problema competitionala este lipsa accesului operatorilor de retele fixe la retelele mobile cu acoperire nationala, ANCOM ar trebui URGENT sa reglementeze (inclusiv tarife si conditii rezonabile) accesul acestora la retelele mobile cu acoperire nationala. In felul acesta operatorii mici, UPC, DCS, etc. ar putea capata acoperire nationala si deci acces la aproape oricare potential client. Si bineintele ar putea oferi si servici la punct mobil. Nu numai acestia, ci si operatorii de retele mobile virtuale inexistenti in Romania pana in 2014. Romania, era una dintre putinele tari (Bulgaria?) din UE fara operatori de retele mobile virtuale din UE, desi in ultima vreme marii operatori clamau ca ar fi deschis retelele! . Era rezultatul refuzului de peste 10 ani al marilor operatori de retele mobile de a deschide retelele altor operatori, evitand astfel noi competitori. Astazi exista un singur operator virtual, Lycamobile, care a capatat recent acces la reteaua Telekom M.

O alta anomalie a pietei noastre de comunicatii mobile o constituie marile tarifele de terminare in retelele mobile - de prea mult timp, mult prea mari si mai mari decat tarifele de terminare in retelele fixe, care fac ca operatorii mici de retele fixe sa subventioneze marii operatori marindu-le veniturile pe seama utilizatorului final. Eforturile CE de a pune pe costuri tarifele de terminare a dus la micsorarea acestora in ultimii ani in UE. Astfel, ANCOM stabilea noi tarife de terminare in retelele mobile, 0,0096 euro/minut de la 1 aprilie 2014, cu o intarziere de cel putin 15 luni. Pe langa marea intarziere a punerii pe costuri a tarifelor de terminare in retelele mobile, adica venituri marite pentru marii operatorii mobili inca minim 15 luni, ANCOM s-a lasat convinsa de marii operatori sa puna tarife de terminare mai mari decat in tarile vest europene, 0,0096 euro/minut, mult prea mari pentru Romania, neglijand astfel diferente de dezvoltare economica care se regasesc si in structura costurilor serviciilor (cheltuieli operationale mai ales) dar si in puterea de cumparare a romanilor. Tinand seama de dezvoltarea economica, Romania ar tebui sa aiba, alaturi de Bulgaria, cele mai mici tarife de terminare in retelele mobile din UE

Tarife de terminare in retelele mobile la 1 ianuarie 2015, BEREC

Acum cateva zile autoritatea de reglementare din Belgia propunea reducerea tarifelor de terminare in retele mobile la 0,0074 euro/minut pe baza modelului LRIC. Tinand seama de diferentele de dezvoltare economica, ANCOM ar trebui sa propuna, chiar in acest an, un tarif de terminare in retele mobile romanesti de 0,005 euro/minut.

Mai mult, pe termen mediu ANCOM ar trebui sa ia in considerare reducerea pana la zero a tarifelor de terminare in retelele mobile pentru a echilibra competitia.

In raportul privind accesul la elemente de infrastructura, anexa la consultarea lansata in 13 august 2015, ANCOM sesiza corect ca nu exista probleme competitionale privind retelele fixe. Urmeaza sa sesizeze ca problemele sunt la retelele mobile si sa le remedieze rapid.