Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a efectuat anul trecut 6.223 de controale pentru a asigura buna functionare a sectorului si respectarea legii de catre furnizorii de comunicatii electronice si de servicii postale, in urma carora a transmis 338 de notificari si a aplicat 797 de avertismente si 96 de amenzi, in valoare totala de 449.400 de lei, a precizat joi Cristin Popa, director al directiei de control din ANCOM. Pe piata de comunicatii au fost aplicate 73 de amenzi, in valoare 383.900 de lei, cea mai mare amenda (30.000 lei) fiind aplicata operatorului de cablu TV Alden Media. Pe piata serviciilor postale au fost aplicate 23 de amenzi, in cuantum de 65.500 de lei, cea mai mare amenda (10.000 lei ) fiind aplicata Postei Romane.

Cristin Popa, director ANCOMFoto: ANCOM

Mai multe detalii din comunicatul ANCOM:

Pe piata de comunicatii electronice si echipamente radio / terminale de telecomunicatii, ANCOM a efectuat 4.902 actiuni de control in anul 2015, in urma carora a transmis contravenientilor 332 de notificari si a aplicat 675 de avertismente si 73 de amenzi, in cuantum de 383.900 de lei.

Dintre acestea, 29 de amenzi in valoare totala de 194.000 de lei au fost aplicate furnizorilor de retele de tip CATV pentru nerespectarea conditiilor prevazute in Autorizatia Generala, 19 amenzi in valoare totala de 87.900 de lei au fost aplicate operatorilor care detin licente de utilizare a frecventelor radio si nu au respectat conditiile impuse de documentele de autorizare sau au operat gresit statiile de radiocomunicatii, iar 19 amenzi in valoare totala de 70.000 de lei au fost aplicate producatorilor, importatorilor si distribuitorilor de echipamente radio si echipamente terminale de telecomunicatii. Restul sanctiunilor au fost aplicate de ANCOM furnizorilor de servicii de televiziune si radiodifuziune sonora (RTV), respectiv furnizorilor de servicii de transmisiuni de date si acces la internet.

Autoritatea a aplicat cea mai mare amenda de pe piata de comunicatii electronice, in valoare de 30.000 lei, societatii Alden Media SRL, pentru furnizarea de servicii de tip CATV prin intermediul unei linii de transmisie radio de tip MMDS fara a detine o licenta de utilizare a frecventelor radioelectrice, in urma unor abateri repetate. Potrivit legislatiei in vigoare, frecventele radio pot fi utilizate numai dupa obtinerea unei licente de utilizare acordate de ANCOM (cu exceptia anumitor frecvente stabilite prin lege), in conditii care sa asigure exploatarea eficienta a spectrului radio, evitarea aparitiei interferentelor prejudiciabile, dar si calitatea tehnica a serviciului furnizat.

In anul 2015 ANCOM a derulat o campanie de verificare a respectarii de catre furnizorii de comunicatii electronice a obligatiilor prevazute in Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind informarea utilizatorilor. In situatiile in care a constatat ca furnizorii nu au publicat pe propriile pagini web informatii referitoare, de exemplu, la planurile tarifare care pot fi contractate, contravaloarea acestora sau resursele si echipamentele incluse, ori informatii referitoare la durata contractuala, contractul-cadru, acoperirea cu servicii si procedura de solutionare a reclamatiilor, Autoritatea a notificat 75 de furnizori si a aplicat 75 de sanctiuni contraventionale cu avertisment, ca urmare a neregulilor constatate.

Pe piata serviciilor postale, ANCOM a efectuat in anul 2015 un numar de 1.321 de actiuni de control, fiind intocmite 6 notificari si aplicate 122 avertismente si 23 de amenzi, in cuantum de 65.500 de lei, cele mai frecvente nereguli constatate fiind cele referitoare la nerespectarea obligatiilor impuse prin regimul de autorizare generala. Dintre actiunile de control pe piata serviciilor postale, 601 au vizat Compania Nationala Posta Romana in calitatea sa de furnizor de serviciu universal, in urma acestor controale fiind aplicate o notificare, 47 de avertismente, precum si 9 amenzi in valoare cumulata de 28.000 de lei.

Cea mai mare amenda din piata de servicii postale, in cuantum de 10.000 de lei, a fost aplicata CNPR, pentru ca in perioada iulie-decembrie 2014 aceasta nu a masurat si raportat, asa cum avea obligatia, parametrii de calitate prevazuti de legislatia din domeniul serviciilor postale, mai exact timpii de livrare a trimiterilor interne de corespondenta prioritara in greutate de pana la 2 kg. Pentru serviciile din aceasta categorie, CNPR are obligatia de a livra 85% din totalul trimiterilor in termen de cel mult o zi lucratoare de la data depunerii acestora la punctele de acces, respectiv 97% din total in cel mult doua zile lucratoare de la depunere.