Smartphone-ul trece probabil prin cea mai importanta perioada de transformare din istoria sa, iar acum nu mai conteaza doar calitatea camerei sau a display-ului, ci si cum se conecteaza cu alte dispozitive si ce accesorii ii poti atasa. Smartphone-ul va fi partea centrala a unui ecosistem din care vor face parte diverse gadget-uri, cum ar fi ceasul inteligent, castile de realitate virtuala sau camerele de 360 de grade. Despre solutiile de imbunatatire a autonomiei bateriei, despre evolutia ceasurilor inteligente si despre viitorul intregului ecosistem puteti citi in interviul realizat la MWC Barcelona cu Rory O'Neill, vicepresedinte de brand la Samsung Europa.

Samsung GalaxyFoto: Hotnews

Smartphone-urile se vand foarte bine, insa cresterile de zeci de procente prezente acum doi-trei ani au devenit istorie. Marii jucatori se orienteaza catre noi segmente conexe smartphone-ul si vor sa faca bani din vanzarea de accesorii care se conecteaza la acesta. Castile de realitate virtuala sau mici gadget-uri audio performante devin terminalele cu care companiile isi cresc marja de profit.

In conditiile in care piata smartphone-urilor a ajuns la saturatie in tarile dezvoltate, clientii trebuie atrasi cu noi gadget-uri in functie de care decid ce smartphone aleg.

Iata interviul realizat cu Rory O'Neill, vicepresedinte de brand la Samsung Europa.

Temele abordate

  •  bateria smartphone-urilor
  •  ceasurile inteligente si cum sunt vazute de client
  •  cum se va schimba modul in care smartphone-ul este perceput
  •  Care este rolul accesoriilor si ce conteaza in decizia de cumparare

Vlad Barza: De ce este atat de greu sa fie construit un smartphone la care bateria sa tina doua-trei zile intre incarcari?

Rory O'Neill: Este o provocare pentru toata industria. Cand vrei sa pui procesoare pe care le aveam pana de curand pe desktop-uri, in aceste telefoane extrem de subtiri care au ecran de 5,5 inci, este evident ca apar constrangeri. Noi am cautat solutii alternative la puterea bateriei si am decis sa apelam la solutii de incarcare rapida. Tehnologia pentru "fast-charging" la baterii este extrem de buna si, daca ne uitam la S7 edge, vedem ca bateria este de 3600 mAh, cea mai mare pe care am lansat-o vreodata.

Vlad Barza: Bun, dar a venit dupa cativa ani in care bateriile nu au fost prea grozave..

Rory O'Neill: Da, dar incepand cu S6 lucrurule s-au imbunatatit, am venit si cu solutii de incarcare rapida, dar si cu cele de incarcare wireless.

Vlad Barza: Dar incarcarea wireless dureaza mult...

Rory O'Neill: Da, insa ca exemplu, la S7 incarcarea wireless dureaza mult mai putin ca la S6. Veti vedea o crestere importanta a ponderii incarcarii wireless. Asadar, industria trebuie sa gaseasca solutii noi pentru puterea bateriei si noi facem asta in mai multe moduri. Punem baterii mult mai mari, aducem noi solutii pentru incarcare si venim si cu solutii software pentru ca bateria sa tina mai mult.

Vlad Barza: Exista o opinie in randul consumatorilor ca nu prea le pasa de bateria telefonului marilor producatori Au imbunatatit multe alte lucruri, insa la baterie nu au lucrat destul.

Rory O'Neill: Cred ca trebuie sa continuam sa lucram la acest aspect si sa studiem in continuare ce vor consumatorii. Trebuie sa existe un echilibru intre performantele dispozitivului si puterea bateriei si cred ca am reusit sa atingem atat aspectele de design, functionalitate si de putere a bateriei la S7.

Vlad Barza: Ce feedback ati primit de la consumatori pe segmentul smartwatch? Samsung are modele premium, Gear S2 a fost bine primit, insa cifrele de vanzari sunt foarte mici, intr-unul dintre trimestre fiind de ordinul sutelor de mii de unitati...

Rory O'Neill: Suntem de ceva timp in piata, am lansat sapte modele si am aflat multe despre cum folosesc clientii Gear S2. De exemplu, daca pui mana pe ecranul ceasului pentru a apasa ceva, nu mai vezi ce este pe ecran si de aceea am pus acel cadran rotitor. Pentru noi, smartwatch-ul este un companion pentru smartphone si amplifica experienta oferita de acesta. Ceasul inteligent nu este, cel putin pentru moment, un accesoriu de sine-statator si probabil ca va putea deveni peste ceva timp.

Vlad Barza: Chiar credeti ca va putea deveni un terminal autonom?

Rory O'Neill: Da, cred ca va deveni. Insa pentru moment piata "purtabilelor" este dominata de bratarile de fitness, dar si de ceasurile de fashion utilizate mai ales pentru notificari.

Vlad Barza: Credeti ca piata smartwatch-urilor va ajunge rapid in doi-trei ani la saturatie sau va creste multi ani de acum inainte?

Rory O'Neill: Va creste. Aceste dispozitive vor deveni tot mai interesante pentru tinerii de sub 25 de ani din Europa fiindca in randul lor, motivul principal de a cumpara un smartphone este cum se conecteaza cu alte lucruri. Ecosistemul este mult mai larg pentru smartphone-uri, fata de ce era in trecut. Exista ceasuri, dispozitive de realitate virtuala, camere 360, astfel ca asteptam ca telefoanele sa faca mai mult decat inainte. Nu mai conteaza doar camera, ecranul si bateria, ci conteaza ce pot face telefoanele in combinatie cu alte dispozitive. Aceasta este tendinta cea mai puternica, iar smartwatch-urile sunt parte din ea.

Vlad Barza: Insa cum pot deveni ceasurile inteligente de sine-statatoare cand oamenii vor ecrane tot mai mari la telefoane? Oricat ar fi de bun ceasul, ecranul mic ramane o uriasa limitare, fiindca nu poti deschide foare multe aplicatii

Rory O'Neill: Mereu va fi un companion pentru smartphone-uri, dar in unele situatii va putea functiona autonom. Daca au SIM, le poti folosi pentru scurt timp cand nu ai smartphone-ul in preajma. Sunt cateva cazuri specifice care se preteaza la utilizarea independenta. Insa acum este un asistent pentru smartphone si este parte a ecosistemului.

Vlad Barza: Bun, dar poate clientii sperau sa foloseasca smartwatch-ul in mai multe moduri. Nu au avut cumva asteptari prea mari de la n ceas inteligent premium? Dupa ce le-au folosit cateva saptamani, nu si-au dat seama de limitarile normale ale terminalelor, iar aici ma gandesc la ecranul mic si la cazurile in care nu se sincronizeaza atat de bine cu smartphone-ul..

Rory O'Neill: Aveti dreptate, dar trebuie sa va ganditi ca industria a invatat ca purtabilele nu sunt smartphone-uri pe brat. Smartphone-ul este un lucru distinct, iar smartwatch-ul este un insotitor complementar cu experienta furnizata de smartphone. Aceasta este realitatea si, daca observam cand folosesc oamenii smartphone-ul si cand smartwatch-ul, este vorba de medii diferite. De exemplu sunt momente cand este acceptabil social sa te uiti rapid la ceas sa vezi daca ai primit un e-mail sau o notificare, insa ar fi cu totul nepotrivit sa scoti telefonul.

Vlad Barza: Cum vedeti smartphone-urile peste trei-patru ani? Ce se va schimba la ele?

Rory O'Neill: Principala inovatie va fi dincolo de telefon, fiindca smartphone-ul este mult mai mult decat un telefon, este o poarta catre alte terminale, fie ca esti acasa, la munca sau pe teren. Vom vedea tot mai multe integrari intre terminale diferite si de pe smartphone oamenii vor putea sa faca foarte multe lucruri, de exemplu capteze si sa distribuie continut la 360 de grade in timp real