Cu un an in urma, scolile si liceele din Romania doar isi imaginau ce ar putea facetehnologiile digitalepentru elevi si pentru sistemul de invatamant in general. Institutiile de invatamant se concentrau asupra celor mai importante obiective: prezenta cat mai mare a tinerilor la ore si imbunatatirea performantelor scolare ale acestora, traduse prin sustinerea cu succes a examenelor de evaluare nationala, respectiv de bacalaureat. Pe de alta parte, o intrebare devenise deja lait motiv: cum facem sa asiguram accesul la o educatie de calitate tinerilor din toate judetele tarii, chiar si celor din localitatile izolate?

Cladire TelekomFoto: Smile Media

Notiuni precum de teleprezenta, interconectare sau tabla interactiva pareau, desigur, sa tina de cu totul alta lume, foarte indepartata. Sau, mai degraba, ele nici nu existau in vocabular.

Azi, cel putin pentru 10000 de tineri din judetele Brasov, Tulcea, Constanta, Iasi, Braila si Galati, viitorul e deja aici.

Schimbarea a venit prin intermediul unor proiecte realizate din fonduri europene si al unui parteneriat in premiera: trei companii, TelekomRomania, Cisco si Webhit. Cele trei si-au unit eforturile pentru a creste nivelul educational in Romania si au implementat tehnologii moderne pentru un invatamant performant, pe care le-au dus in 36 de scoli si licee din tara. Cel putin deocamdata! Prin solutiile digitale pe care le-au implementat, au adus la un numitor comun interesele si nevoile elevilor, performantele individuale, dar si preocuparile institutiilor de invatamant si ale autoritatilor.

Programele dezvoltate asigura astazi accesul elevilor din zone izolate la continut de calitate superioara, prin faptul ca profesorii ce aceseaza aceste tehnologii isi adapteaza lectia la clasa pentru mediul digital. Concret, scolile si liceele din orase diferite sunt interconectate prin teleprezenta si prin tabla interactiva, astfel incat elevii pot participa simultan la aceeasi lectie, derulata in una dintre scoli. Mai mult, tehnologiile moderne au determinat cresterea prezentei la clasa a elevilor, care sunt atrasi de caracterul informal si interactiv al lectiilor. In plus, continutul lectiilor este inregistrat si incarcat pe o platforma online dedicata pentru a fi ulterior accesat de catre elevi.

Cum percep copii aceste facilitati moderne de invatare?

”Mi-a placut ca am invatat in primul rand cum sa utilizam aceste dispozitive. Putem acum sa facem pregatire cu cei din alte locatlitati” - Teodor Bordei, elev Tulcea

”Am avut o lectie despre judetul nostru in care am prezentat diferite obiective turistice colegilor din Brasov si Mahmudia. Acum, cand vor ajunge la Tulcea, vor sti ce sa viziteze.” - Ovidiu Balan, elev Tulcea

Rezultatul? Performanta crescuta si un nivel al competitivitatii ridicat. Statisticile vorbesc de la sine.

In judetul Tulcea, gradul de promovare a examenului de bacalaureat a crescut in 2015 cu 14% in liceele care au implementat aceste solutii iar in Brasov s-a inregistrat o crestere de peste 10%. In plus, elevii inclusi in program au apreciat imbunatatirea vizibila a interactiunii cu colegii.

”Tehnologiile moderne constituie intotdeauna un punct de atractie pentru tineri, inclusiv in sistemul educational.Speram ca tot mai multe scoli si licee din toate judetele tarii sa raspunda provocarii noastre, pentru ca miza este foarte importanta: accesul copiilor la o educatie moderna, competente si performante crescute si o implicare tot mai mare a acestora la scoala”, afirma Ovidiu Ghiman, Director Executiv Comercial - Segment Business Telekom Romania.

”Sunt multe provocari pe care le intalnim in cadrul sistemului nostru educational. Una dintre acestea este accesul oricarui elev la continut de calitate, indiferent daca el se afla in Bucuresti, sau, mai ales in afara oraselor mari. Tocmai acest lucru am dorit sa adresam prin implementarea acestui proiect, deoarece credem cu tarie ca, doar prin intermediul tehnologiei putem face educatia accesibila oricui, oricand si oriunde”, a declarat Dorin Pena, Director General Cisco Romania.

Ce spun cadrele didactice?

”Pentru scoala noastra, utilizarea acestor metode moderne a insemnat o schimbare de paradigma. Atat elevii, cat si noi, profesorii, am invatat ca educatia traditionala se imbina foarte eficient cu tehnologia. Elevii sunt atrasi de noul mod de desfasurare si de predare a lectiilor, sunt mult mai atenti si participa cu placere la ore.”, declaraMonica Petre, profesor la Liceul Ion Creanga din Tulcea.

”Prin utilizarea tehnicii de ultima generatieelevul se regaseste in propriul sau mediu, fiind familiarizat cu tehnologia iar profesorul are parte de entuziasmul elevilor, bucurandu-se, in acelasi timp, de facilitatile oferite de aparatura secolului XXI care ii face munca mai usoara."spuneCristi Vieru, profesor Scoala Profesionala Germana Kronstadt.

Se asteapta ca in perioada urmatoare tot mai multe scoli si licee din tara sa adopte noile tehnologii, pentru a facilita procesul de formare a competentelor in randul elevilor, dar si pentru o mai buna orientare a acestora spre etape ulterioare de studiu si spre integrarea profesionala.