In 18 mai 2016 ANCOM lansa in consultare publica propunerea de strategie de reglementare pe termen mediu (2020) pentru piata noastra, asteptand observatii pana in 19 iunie 2016. Mai jos sunt prezentate cateva propuneri si comentarii privind strategia pe termen mediu a autoritatii de reglementari si viitorului reglementarii telecomunicatiilor romanesti.

Nicolae OacaFoto: Hotnews
  • Eliminarea tarifelor de terminare in retelele mobile

Pentru cresterea competitiei, eliminarea subventionarii marilor operatori de catre cei mici si mai ales pentru a optimiza cheltuielile Romaniei cu comunicatiile mobile ar trebui ca tarifele de terminare in retelele mobile sa dispara pana in anul 2020. Tendinta de reducere impusa de CE este evidenta si in final va duce la disparitia acestor tarife. Ar trebui ca romanii sa aiba doar un singur telefon mobil in buzunar, asa cum au, daca mai au, un singur telefon fix acasa. Si tarifele de terminare in retelele fixe ar putea disparea pana in 2020 impreuna cu cele mobile.

Subiectul l-am abordat si in prezentarea 'Reglementare pentru competitie' tinuta la evenimentul ANCOM din 17 noiembrie 2015 dedicat lansarii propunerii de strategie, unde se prezinta pe langa argumente si o propunere de calendar de reducere la ZERO a tarifelor de terminare in retelele mobile.

  • Denominarea in lei a tarifelor serviciilor de comunicatii electronice

Marii operatori (Orange, Vodafone, Telekom) au tarifele serviciilor de comunicatii mobile denominate in Euro si platite in lei la cursul zilei facturarii. Exceptie - comunicatiile fixe: UPC Romania si partial RCS&RDS, care are tarife denominate in lei (Internet,TV) si in Euro (telefonie). Chiar si ANCOM, autoritatea de reglementari are unele tarife si taxe denominate in euro (licente, etc.). De ce sunt denominate tarifele din telecomunicatii in Euro atata vreme cat moneda nationala este Leul? Din comoditate sau din neincredere in moneda nationala?

Unii operatori motiveaza aceasta prin unele cheltuieli, de capital mai ales, care se fac in Euro, iar fluctuatia paritatii monedei nationale fata de euro face imprevizibila suma in lei a importurilor in Euro. Este o pozitie si de comoditate a operatorilor nostri, care transfera astfel riscul lor catre cele circa 25 milioane SIMuri existente pe piata noastra, desi au modalitati de control a riscului (hedging). Ca urmare, utilizatorii finali nu stiu ce sume au de platit (lunar) pentru servicii cu tarife denominate in Euro. Mai mult, in perioade de turbulente ale monedei nationale utilizatorii finali platesc mai mult pentru acelasi serviciu la acelasi salariu lunar.

De ce ar trebui denominate in lei tarifele serviciilor de telecomunicatii mobile si fixe (telefonie, Tv, Internet) din Romania?

Continuare pe http://nicolaeoaca.blogspot.ro