Pentru a analiza eficienta afacerii operatorilor de telefonie mobila se folosesc datele publicate de catre Ministerul Finantelor pe site-ul sau potrivit raportarilor operatorilor, date conforme cu standardul romanesc de contabilitate. Aceste date sunt prezentate in lei si pot fi considerate mai importante decat raportarile conform standardelor internationale deoarece operatorii de telefonie mobila isi desfasoara activitatea, calculeaza profitul si platesc taxe in Romania. Pentru Telekom Mobile (Cosmote Romania) nu s-au gasit informatii din anii 2007 si 2009. Nu s-au luat in consideratie rezultatele RCS&RDS care ofera atat servicii la punct fix cat si la punct mobil, dar nu si informatii separate despre aceste doua activitati. Conversia de la Lei la Euro s-a facut folosit cursul mediu anual publicat de BNR.

Nicolae OacaFoto: Hotnews

Profitul net - continua scaderea

In anul 2015, primii doi operatori au realizat impreuna un profit net in valoare de 99,6 milioane euro, Orange Romania avand un profit net de 59 milioane euro, iar Vodafone Romania 40,6 milioane euro. Sa remarcam scaderea aproape continua a profitului net raportat de operatori dupa anul de gratie 2008 explicabila prin criza economica, maturitatea pietei, competitie, 'taxa pe stalp', punerea pe costuri a unor tarife (roaming international, terminare) in conditiile unor planuri tarifare menite a stimula convorbirile in reteaua de origine. Sursa: Ministerul Finantelor

Daca la Vodafone Romania se constata un usor reviriment in anul 2015, profitul net realizat de Orange Romania a continuat scaderea apropiindu-se de minimele istorice din perioada imediata lansarii.

Cu exceptia anilor 2005 si 2012, Orange si Vodafone au realizat impreuna aproape 100% din profitul net al comunicatiilor mobile romanesti din intreaga perioada analizata. In anul 2012, profitul Cosmote a reprezentat 4,1% din totalul profitului net. Si din punctul de vedere al profitului net, dominanta operatorilor Vodafone si mai ales Orange este de necontestat pentru intreaga perioada analizata.

Marja profitului net

Marja profitului net, determinata ca raportul dintre profitul net si venituri, este poate cel mai important indicator de performanta al unei companii. Comunicatiile mobile romanesti au prezentat de/a lungul timpului un contrast - primii doi operatori, Orange si Vodafone, au raportat valori foarte mari ale marjei profitului net, iar cel de al treilea, Telekom Mobile (Cosmote), cu citeva exceptii a prezentat numai pierderi. Pentru RCS&RDS nu se poate determina marja profitului net, dar tinand seama de tarifele practicate se presupune a nu fi prea mare. Sursa: Ministerul Finantelor

Cu marje ale profitului net in jur de 30%, Orange Romania si Vodafone Romania au fost multi ani performerii economiei romanesti. Maturitatea pietei, punerea pe costuri a unor tarife, dar si criza economica din ultimii ani a redus marja profitului net la valori normale, atractive insa pentru investitori - peste 10%. Anul 2014 aducea o premiera - scaderea marjei profitului sub 10%, datorata conditiilor pietei, punerii unor tarife pe costuri dar si a 'taxei pe stalp', si aceasta intr-un an de crestere economica a tarii! Anul 2015, un nou an de crestere economica a adus noi 'recorduri' - scaderea marjei profitului net la circa 5%!

Este evident ca Orange Romania si Vodafone Romania au afaceri eficiente, in timp ce al treilea operator, Telekom Mobile (Cosmote Romania), cu probleme inca de la lansare se straduieste sa devina profitabil. Despre RCS&RDS se poate doar presupune ca ar putea avea o afacere eficienta, neavand informatii. Oricum, afacerea este in crestere, acordul de roaming cu Vodafone, dar si tarifele scazute contribuind la rapida cresterea a numarului de clienti din ultimii ani. ANCOM detine date exacte despre operatorii de telefonie mobila si poate determina, deci, cu precizie valorile prezentate mai sus.

Pozitia dominanta a operatorilor Orange Romania si Vodafone Romania, din punctul de vedere al venitului, al profitului, sau a marjei profitului este, evident, rodul unor mari investitii (Orange Romania a investit 2,3 miliarde euro pana in 2016) in retele si servicii de ultima generatie, cu acoperire nationala si a unor echipe executive deosebite, care au stiut cand, cat si cum sa investeasca intr-o afacere lucrativa, dar si al unor reglementari favorabile - uriase tarife de terminare in retele mobile, asimetria tarifelor de terminare, care au facut ca telefonia fixa si operatorii mici sa subventioneze marii operatori, etc.

Continuare la http://nicolaeoaca.blogspot.ro