Grupul de firme Telekom Romania, respectiv fostele Cosmote si Romtelecom, a ramas pe primul loc in topul reclamatiilor formulate la ANCOM de utilizatorii de servicii de comunicatii, avand impreuna 309 reclamatii in primele sase luni din acest an, arata datele comunicate miercuri de autoritatea de reglementare in comunicatii. Pe urmatoarele locuri s-au situat: RCS&RDS (272 de petitii), Vodafone (228 de petitii) si Orange (129 de petitii). Pe segmentul serviciilor postale, Urgent Cargus a fost cel mai reclamat furnizor, cu 70 de reclamatii.

Reclamatii telecomFoto: ANCOM

Amintim ca datele ANCOM centralizate pentru anul 2015 si comunicate in luna februarie din acest an arata ca cele mai multe reclamatii formulate de utilizatori s-au referit la serviciile de comunicatii electronice furnizate de grupul de firme Telekom Romania (Romtelecom si Cosmote impreuna - 22%), RCS&RDS (15%), Vodafone Romania (11%) si Orange Romania (10%).

  • Alte detalii din comunicatul transmis miercuri de ANCOM:

"In primul semestru al anului 2016 Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a primit si solutionat peste 1.310 reclamatii de la utilizatorii de comunicatii din Romania, cu 42% mai mult fata de prima jumatate a anului trecut. Cele mai multe reclamatii - 593 au vizat aspecte referitoare la serviciile de telefonie mobila.

Dintre toate categoriile de servicii (telefonie, internet, retransmisie a programelor audiovizuale, servicii postale), cele mai numeroase plangeri primite de Autoritate in primele sase luni ale anului se refera la serviciile de telefonie mobila (45% din totalul problemelor semnalate), urmate de serviciile postale (14%), serviciile de acces la internet fix (12%), portarea numerelor de telefon (8%) si serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale (7%).

Servicii de comunicatii electronice

Calitatea serviciilor de comunicatii electronice este cel mai des subiect reclamat la ANCOM, pe fondul cresterii exigentei utilizatorilor, dar si a diversificarii serviciilor, sesizarile cu acest obiect primite de Autoritate in prima parte a anului fiind in numar de 182, urmate de sesizarile referitoare la facturarea serviciilor (156 de petitii), contractele incheiate la distanta (129 de petitii) si lipsa de informare sau informarea necorespunzatoare a utilizatorilor de catre furnizori (121 de petitii).

Datele ANCOM centralizate pe primul semestru arata ca cele mai multe reclamatii formulate de utilizatorii de servicii de comunicatii electronice s-au referit la serviciile furnizate de RCS&RDS (272 de petitii), Vodafone Romania (228 de petitii), Telekom Romania Mobile Communications (207 petitii), Orange Romania (129 de petitii) si Telekom Romania Communications (102 petitii).

Servicii postale

Pe segmentul serviciilor postale, ANCOM a primit 180 de plangeri, dintre care cele mai multe s-au referit la termenul de livrare a trimiterilor (44%) si la deteriorarea trimiterilor postale (24%).

Cei mai reclamati furnizori de servicii postale in primele 6 luni ale anului au fost Urgent Cargus cu 70 de reclamatii, Fan Courier cu 38 de reclamatii si Compania Nationala Posta Romana cu 27 de reclamatii.

Solutionarea reclamatiilor

ANCOM poate interveni direct in situatiile in care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune incalca drepturile de informare ale utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor sau nu includ anumite informatii in contracte. Reclamatiile privind nerespectarea conditiilor contractuale trebuie adresate de utilizatorii persoane fizice catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Persoanele juridice care considera ca nu le sunt respectate prevederile contractuale se pot adresa instantei de judecata competente.

In ceea ce priveste serviciile postale, in cazul nerespectarii termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competenta legala de a sanctiona furnizorii pentru nerespectarea contractului. In caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau partiala) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii ar trebui sa se adreseze mai intai furnizorului de servicii postale, iar daca reclamatia nu a fost solutionata amiabil sau nu a primit un raspuns in maxim 3 luni, utilizatorii se pot adresa ANCOM, cu dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile, urmand pasii descrisi aici. Autoritatea nu poate insa stabili cuantumul concret al despagubirilor si nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competente revenind instantelor de judecata.