Evolutia pietei de retransmisie a programelor TV a fost una deosebita. Aparuta chiar la inceputul anilor '90, a fost prima piata care a cunoscut liberalizarea, avand de la inceput mai multi competitori, insa in arii geografice diferite pentru ca in ultimii ani sa constatam si o suprapunerea a arilor acoperite de operatori. Aparitia televiziunii prin satelit, oferita de mai multi competitori, a intensificat competitia pe aceasta piata, iar faptul ca romanul petrece in medie peste 4 ore pe zi nu poate sa fie decat un stimulent pentru competitorii acestei piete.

Nicolae OacaFoto: Hotnews

La finele anului 2015, in Romania erau, potrivit ANCOM, 263 furnizori de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale din care 259 utilizau mediu de transmisie cablul, 5 satelitul si 2 tehnologia IP (IPTv) si 4,56 milioane utilizatori ai cablului, 2,42 miloane ai satelitului si 83,2 mii ai tehnologiei IPTV. Cu un total de 7,07 milioane utilizatori/contracte, Romania avea o penetrare de 94,4% din gospodarii, una dintre cele mai mari din UE. Din cele 7,07 milioane abonati, 60% sau 4,2 milioane proveneau din mediul urban, iar restul de 2,8 milioane sau 40% din mediul rural.

Retransmisia programelor audiovizuale se face preponderent prin cablu, 64,6%, urmat de satelit cu 34,3% si tehnologia IPTV cu 1,2%, cote aproape constante in ultimii cinci ani.

La finele anului trecut, 62% din totalul programelor Tv erau receptionate in format digital o pondere importanta, 55,3% din total, revenind retransmisiei prin satelit, in timp ce retransmisia prin cablu contribuie cu 42,8%, pondere in crestere continua in ultimii ani, datorita eforturilor operatorilor, restul revenind tehnologiei IPTv.

Principalii operatori

RCS&RDS este cel mai important competitor pe piata serviciilor de retransmisie a programlor TV cu circa 3,4 milioane clienti folosind 'cablul' sau 'satelitul', urmat de Telekom cu 1,353 milioane contracte folosind preponderent satelitul dar si cablul (prin compania sa NextGen) sau IPTV si UPC Romania cu un total de 1,24 milioane contracte. Pentru RCS&RDS se cunosc valori pana la 30 iunie 2013, din prospectul emisiunii de obligatiuni in urma careia operatorul a atras, la finele lunii octombrie 2013, o finantare in valoare de 450 milioane euro, pentru finele anului 2015 estimandu-se 2,6 milioane clienti 'Cablu Tv' si 0,75 milioane clienti 'satelit'.

Continuare pe http://nicolaeoaca.blogspot.ro/