​​Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) a castigat definitiv in justitie procesele pe care le avea cu Hewlett-Packard Romania (HP) si cu European Funds Invest care contestau atribuirea prin licitatie catre Teamnet, firma fondata de catre deputatul Sebastian Ghita, a unor contracte de peste 5 milioane euro pentru mentenanta timp de 3 ani a sistemului IT al cardului national de sanatate (CEAS) si a platformei Informatice din Asigurarile de Sanatate (PIAS). Dupa semnarea contractelor si preluarea sistemelor, Teamnet va trebui sa asigure buna functionare a acestora, in caz contrar riscand penalitati mari - pentru 1 ora de depasire a timpilor de raspuns, Teamnet poate pierde pana la 10.000 de euro, echivalentul a 10% din factura lunara pe care o va incasa de la CNAS.

Timpi de rezolvare a incidentelor la cardFoto: CNAS

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) nu mai dispune de mentenanta si suport pentru sistemul IT al cardului national de sanatate de la sfarsitul lui 2015, acesta fiind principalul motiv al deselor caderi ale acestui sistem care afecteaza atat doctorii cat si pacientii care sunt nevoiti sa astepte cu orele pentru primirea unei retete.

La sfarsitul lunii iunie din acest an, CNAS a anuntat ca a atribuit prin licitatie doua contracte de peste 5 milioane de euro catre Teamnet, firma fondata de Sebastian Ghita, pentru mentenanta sistemului IT al cardului de sanatate (CEAS) si a platformei IT a asigurarilor de sanatate (PIAS), care vor fi semnate daca nu vor exista contestatii.

PIAS semnifica Platforma Informatica din Asigurarile de Sanatate cuprinzand:

  • - SIUI - Sistemul informatic unic integrat al CNAS
  • - SIPE - Sistemul Informatic pentru Prescriptia Electronica
  • - CEAS - Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate
  • - DES - Dosarul Electronic de Sanatate (nu face obiectul procedurii)

Ei bine, rezultatele ambelor licitatii au fost contestate mai intai la CNSC (Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor) si, ulterior, pentru ca CNSC a respins contestatiile, catre Curtea de Apel Bucuresti.

Potrivit datelor de pe portalul instantelor de judecata, CNAS a castigat in aceasta luna definitiv aceste procese.

Astfel, Curtea de Apel Bucuresti a respins joi, 29 septembrie, plangerea facuta de Hewlett-Packard Romania (HP) impotriva rezultatului atribuirii catre Teamnet a unui contract in valoare de 14,8 milioane lei fara TVA pentru servicii de Help-desk, mentenanta si suport tehnic aferente componentei aplicative a sistemului informatic Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate pentru o perioada de 36 de luni (3 ani). Decizia este definitiva.

De asemenea, Curtea de Apel Bucuresti a respins in 22 septembrie si plangerea formulata de cu European Funds Invest, care contesta rezultatul atribuirii tot catre Teamnet a unui contract in valoare de 7,5 milioane lei fara TVA pentru servicii de administrare, suport tehnic si mentenanta hardware pentru Platforma Informatica din Asigurarile de Sanatate (PIAS), contract tot pe 3 ani. Si in acest dosar, decizia este definitiva.

  • "In acest moment au fost epuizate practic toate caile de atac fata de rezultatul procedurii. Atat deciziile Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor cat si solutiile Curtii de Apel Bucuresti au confirmat ca deciziile Comisiilor de evaluare a ofertelor au fost conforme prevederilor legale in materie de achizitii publice. CNAS urmeaza sa incheie contractele in perioada imediat urmatoare", a declarat pentru HotNews.ro Liviu Nicolescu, director general adjunct si seful directiei generale IT in CNAS.

Cand ar trebui sa preia Teamnet aceste sisteme si sa asigure buna functionare a acestora?

Oficiali din CNAS contactati de HotNews.ro au precizat ca potrivit legislatiei achizitiilor publice, in termen de 10 zile de la pronuntarea deciziilor in instanta, CNAS ar trebui sa semneze cu Teamnet atat contractul de mentenanta pentru Cardul de sanatate (CEAS), cat si pe cel legat de Platforma Informatica din Asigurarile de Sanatate (PIAS).

Dupa semnarea contractului de mentenanta pentru Cardul de sanatate, exista 30 de zile in care CNAS trebuie sa predea sistemul catre Teamnet, iar in cazul PIAS, imediat dupa semnarea contractului, Teamnet va deveni responsabil de buna functionare a platformei.

  • Ce penalitati sunt prevazute in caietele de sarcini pentru depasirea timpilor de raspuns in cazul nefunctionarii celor doua sisteme IT

De notat ca CNAS a mentionat in caietele de sarcini ale ambelor licitatii IT penalitati consistente pentru depasirea timpilor de raspuns in cazul unor incidente aparute atat la sistemul IT al cardului de sanatate cat si la PIAS.

Astfel, in cazul unui incident critic (in care intreg sistemul este nefunctional), timpul maxim de raspuns este de 1 ora, timpul maxim pentru o solutie provizorie este de 1 ora, iar timpul maxim de remediere este de 24 de ore.

In cazul unui incident major, care are impact asupra functionarii sistemului in sensul ca problema impiedica desfasurarea in conditii normale a activitatii utilizatorilor, timpul maxim de raspuns este de 1 ora, timpul maxim pentru o solutie provizorie este de 8 ore, iar timpul maxim de remediere este de 24 de ore.

Penalitati pentru depasirea timpilor de rezolvare a incidentelor

Penalitati pentru depasirea timpilor de rezolvare a incidentelor

Foto: CNAS

Depasirile timpilor de raspuns/solutie provizorie/remediere, respectiv penalizarile, sunt cuantificate in puncte de penalizare, acordate pe grade diferite de criticitate.

Astfel, in cazul unui incident critic, depasirea cu 1 ora a timpilor de raspuns pe fiecare componenta de timp (Timp de raspuns, Timp solutie provizorie, Termen de remediere) se penalizeaza cu 10 puncte de penalizare.

Un punct de penalizare valoreaza 1% din factura lunara aferenta serviciilor ce fac obiectul contractului.

In cazul mentenantei pentru sistemul IT al cardului de sanatate, CNAS va plati catre Teamnet suma de 14,8 milioane lei fara TVA, in facturi lunare pe o perioada de 36 de luni. Aceasta inseamna ca factura lunara va fi de aproximativ 100.000 de euro, iar depasirea cu 1 ora a timpilor de raspuns in caz de incident critic va insemna ca Teamnet ar putea pierde pana la 10.000 de euro, echivalentul a 10% din factura lunara pe care o va incasa de la CNAS. (ERATA anterior in articol se mentiona gresit ca "depasirea cu 1 ora a timpilor de raspuns in caz de incident critic va insemna ca Teamnet ar putea pierde pana la 100.000 de euro".)

Aceeasi timpi de raspuns si aceleasi penalitati sunt valabile si in cazul defectiunilor aparute la Platforma Informatica de Asigurari de Sanatate (PIAS).