Furnizorii de servicii postale au primit 482.875 de reclamatii anul trecut, cu aproape 60% mai multe decat in 2015, a anuntat luni autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). Din totalul reclamatiilor depuse de clientii nemultumiti, 18.58% s-au dovedit intemeiate, iar pentru 34.839 dintre ele au fost acordate despagubiri in valoare totala de 5.927.470 lei. Din totalul despagubirilor platite anul trecut, Posta Romana a platit despagubiri de 586.000 lei. 236 de companii au furnizat efectiv servicii postale anul trecut, valoarea pietei ajungand la aproape 2,6 miliarde lei, in crestere peste 8% fata de 2015, desi volumul de trimiteri procesat a inregistrat o scadere de peste 15%.

Reclamatii servicii postale si despagubiri platiteFoto: ANCOM
  • Valoarea pietei serviciilor postale

Valoarea totala a pietei serviciilor postale realizata in anul 2016 a fost de aproape 2,6 miliarde lei, in crestere cu peste 8% fata de 2015, desi volumul de trimiteri procesat in anul 2016 a inregistrat o scadere de peste 15%. Cresterea valorii pietei poate fi o consecinta a faptului ca volumul trimiterilor ce fac obiectul serviciilor express a crescut in 2016, tarifele acestora fiind mai mari decat cele ale serviciilor de baza.

Peste 87% din valoarea totala a pietei postale a fost realizata de primii 10 furnizori de servicii postale din punct de vedere al veniturilor.

  • Reclamatii privind serviciile postale

In anul 2016 furnizorii au raportat primirea a 482.875 de reclamatii privind serviciile postale, cu aproape 60% mai multe decat in anul 2015. Din totalul reclamatiilor depuse, 18.58% s-au dovedit a fi intemeiate, iar pentru 34.839 dintre ele au fost acordate despagubiri in valoare totala de 5.927.470 lei. In medie, in 2016 a existat o reclamatie la 1.148 de trimiteri postale si o reclamatie intemeiata la 6.175 de trimiteri postale. Din aproximativ cinci reclamatii intemeiate, trei s-au solutionat prin acordarea de despagubiri.

  • Situatia traficului postal in 2016

Din totalul de peste 554 de milioane de trimiteri postale, aproximativ 522 de milioane au fost trimiteri postale interne (peste 94% din traficul postal total), iar aproape 32 de milioane au fost trimiteri postale internationale, reprezentand aproape 6% din traficul postal total. Daca traficul total intern a inregistrat o scadere de peste 13%, in cazul traficului international scaderea a fost si mai evidenta - peste 40%.

Din totalul trimiterilor postale procesate, peste 80% au fost trimiteri din posta de scrisori (aproape 444 de milioane), aproape 12% colete (aproximativ 66 de milioane), 2,5% trimiteri expres (aproape 14 milioane), restul de 5,5% fiind trimiteri tip publicitate prin posta (aproape 22 milioane), mandate postale (aproximativ 8 milioane), respectiv corespondenta si imprimate de peste 2 kg (peste 880 de mii).

Raportand valorile traficului postal total aferent anului 2016 (554 de milioane de trimiteri postale) la populatia Romaniei, rezulta o medie de 28,69 de trimiteri postale pentru fiecare locuitor, in scadere cu aproape 15% fata de anul 2015.

  • Serviciul universal

Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal corespunzator anului 2016 a fost putin peste 221 de milioane de trimiteri postale (aproximativ 40% din traficul total postal). Din traficul postal total din sfera serviciului universal, Compania Nationala Posta Romana (CNPR) a procesat aproximativ 86 de milioane de trimiteri ( aproape 39%), urmatorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piata au realizat un trafic de peste 128 de milioane de trimiteri (peste 58%), iar restul furnizorilor aproape 3%.

Traficul intern din sfera serviciului universal a scazut in anul 2016 cu peste 19% fata de anul 2015, iar cel international a inregistrat o scadere de peste 24%.

Pentru mai multe detalii cititi documentul atasat.