​EXCLUSIV Conducerea CNAS a fost avertizată de un an de zile de problemele IT care au blocat emiterea rețetelor electronice și nu a făcut nimic

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Miercuri, 16 mai 2018, 15:45 Economie | Telecom


Probleme IT, stiute de un an
Foto: Hotnews
 documente
(16 Mai 2018) PDF, 392KB
​Conducerea CNAS a fost avertizată încă din data de 25 mai 2017, cu mai bine de 3 luni înainte de arestarea lui Marian Burcea, președintele de atunci al Casei, că vor expira două contracte majore de mentenanță - cea la bazele de date Oracle și cea la SIPE (rețeta electronică) și că trebuie demarate procedurile de achiziție, potrivit unui document obținut de HotNews.ro. Totuși, timp de un an, nu s-au făcut aceste achiziții, fapt care a blocat emiterea rețetelor electronice și a scos medicii în stradă. Oficialii CNAS spun că 'situația a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut și a schimbărilor dese din conducerea autorității', dar nu doar președintii sunt responsabili, ci și alți directori, precum Liliana Maria Mihai, care este în continuare director general al Casei.

Comitetul director al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) a fost informat încă din data de 25 mai 2017 (vezi documentul atașat) asupra unor acțiuni în derulare și contracte care ar fi trebuit reînnoite curând, printre care și cele care au dus acum la blocarea emiterii rețetelor electronice, respectiv:

  • - Pregătire procedură achiziție/strategie mentenanță Oracle - expiră în 31.12.2017
  • - Pregătire procedură achiziție mentenanță software SIPE - expiră în aprilie 2018

Informarea făcută în Comitetul director al CNAS este semnată de către Liviu Nicolescu, director general adjunct și responsabil de sitemele IT ale CNAS la acel moment.

Președinte al CNAS la acea dată era Marian Burcea, iar director general era Liliana Maria Mihai, din Comitetul director făcând parte pe lângă, președinte și directorul general și toți directorii generali adjuncți din CNAS.

Liviu Nicolescu, directorul general adjunct și responsabil de sistemele IT ale CNAS la acel moment, ar fi fost concediat la scurt timp după informarea dn Comitetul Director al CNAS, potrivit surselor HotNews.ro.

În data de 1 septembrie 2017, președintele CNAS, Marian Burcea, a fost retinut de DNA pentru constituirea unui grup infractional organizat si pentru folosirea influentei pentru obtinerea de foloase necuvenite. Impreuna cu Burcea au mai fost retinute 13 persoane, printre care sefi si functionari din CASMB si CNAS, reprezentantii unor firme si o avocata, in dosar procurorii acuzand ca grupul infractional a decontat ingrijiri la domiciliu fictive, bugetul casei de asigurari de sanatate din Capitala fiind fraudat cu circa 3 milioane de euro.


Liliana Maria Mihai este în continuare director general al CNAS.

  • Cine sunt responsabilii CNAS care ar fi trebuit să ia măsuri încă de acum un an pentru a nu se ajunge la proteste în stradă și pacienți care au de suferit?

Revoltați că, de mai bine de 10 zile, nu mai puteau emite rețete electronice, medicii au protestat vinerea trecută în fața sediului Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) din Capitală. Contactați de HotNews.ro, oficialii CNAS au precizat că problemele IT sunt date de expirarea contractelor de mentenanță pe o componentă a SIPE (rețeta electronică) și pe o alta a Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI), ambele asigurate anterior de Siveco.

De ce nu s-a preocupat din timp CNAS pentru asigurarea mentenanței? Oficialii CNAS au spus că 'situația a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut și a schimbărilor dese din conducerea autorității'.


Contactat de HotNews.ro, Florin Ilia, președintele Siveco România a precizat că problemele apărute țin de expirarea a două mentenanțe: 'cea a SIPE care a expirat la 1 mai 2018 și cea a bazelor de date Oracle care deservesc SIUI, SIPE, CEAS, care a expirat pe 30 martie 2018.', adică exact componentele despre care Comitetul director al CNAS a fost avertizat în urmă cu 1 an.

  • "Problemele sunt date de exirarea mentenanței bazelor de date Oracle. Noi ținem în viață sistemul, fără să fim plătiți, de ani de zile. Pur și simplu nu mai putem. Vedeți în acest sens și postarea pe Facebook, din anul 2016, a ministrului de atunci Vlad Voiculescu.  În 2016 problemele erau cu cardul (sistem CEAS).  Acum problemele care se manifestă sunt cu baza de date Oracle care deservește SIUI, SIPE, CEAS. SIPE este rețeta electronică. Este o problemă veche de hard (nu există spațiu de stocare suficient).
  • Din acest motiv, este necesară mentenanță permanentă, zilnică, ca baza de date să aibă suficient loc să funcționeze. În momentul în care ne-a încetat contractul, noi am mai intervenit vreo lună de zile, spunând „atenție, e grav, luați măsuri, nu putem face la infinit pe gratis“. Când am văzut că nu fac nimic, ne-am oprit. Dacă reluăm mentenanța, probabil putem repara cât să meargă o vreme, dar pe termen mediu trebuie să cumpere și echipamente noi și mai ales spațiu de stocare. Și la un PC, după câțiva ani trebuie disc nou, că se umple. E cam aceeași situație'", a declarat luni, 14 mai, pentru HotNews.ro Florin Ilia președintele Siveco România.

Pentru detalii citește:
Cum au ajuns medicii să nu mai poată emite rețete electronice: CNAS dă vina pe arestările de anul trecut și pe schimbările dese ale conducerii

În aceeași zi, într-un comunicat transmis ulterior articolului HotNews.ro, CNAS anunța că "a luat măsuri pentru remedierea fluctuaţiilor apărute în funcţionarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate" și că "specialiştii firmei SIVECO România au demarat deja, la solicitarea CNAS, activităţi tehnice în acest scop, care vor fi derulate până la soluționarea indisponibilității temporare a PIAS, fără costuri din partea CNAS."

Astăzi, CNAS a anunțat că Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) este funcţională. Pentru cât timp? Rămâne de văzut.

Cert este însă că documentul prezentat acum de HotNews.ro arată că problemele IT erau cunoscute încă de acum un an și înainte cu luni de zile de arestarea președintelui CNAS, Marian Burcea, și că nu doar președinții CNAS iau decizii la nivelul acestei autorități, ci un întreg Comitet Director.

În plus este greu de crezut că o firmă al cărei principal scop este să facă profit și care se plânge public că în decursul timpului a prestat servicii în mod gratuit pentru CNAS sau alte instituții publice acceptă să lucreze în continuare, pe gratis, fără să primească nimic la schimb.

  • Acesta este motivul pentru care HotNews.ro a adresat miercuri, 16 mai 2018, întrebări atât către CNAS cât și către Siveco. Explicații au venit până acum numai de la Siveco:

  • "De multe ori, specialiștii noștri au fost rugați să dea o mână de ajutor în situații critice pentru proiecte strategice, de anvergură națională, cum sunt cele desfășurate de MEN, APIA, CNAS, CASAOPSNAJ, MCSI, MMFPSV.
  • Am ajutat de multe ori și când nu am putut fi plătiți pentru aceste acțiuni, în primul rând deoarece aceste sisteme au impact social major, ajută direct sau indirect milioane de cetățeni români. Au existat cazuri (vezi și intervenția care este acum în curs la CNAS) în care sisteme la care am muncit ani de zile riscau să se deterioreze iremediabil.
  • Există și un raționament comercial: deși nu avem vreo garanție că noi vom fi selectați în viitor să muncim la aceste sisteme, dacă se distrug, atunci sigur nu vom avea niciun contract.", a declarat miercuri, 16 mai 2018, pentru HotNews.ro Florin Ilia, președintele Siveco România.

Președintele Siveco a mai precizat că "Siveco are în prezent un contract în derulare cu CNAS pe o componentă a SIUI, contract pentru care firma este plătită, dar că fără buna funcționare a bazelor de date Oracle care deservesc SIUI, SIPE, CEAS, nu ar putea fi desfăsurate nici serviciile remunerate aferente componentei SIUI."

Amintim faptul că Platforma Informatica din Asigurarile de Sanatate (PIAS) cuprinde următoarele sisteme IT:
    - SIUI - Sistemul informatic unic integrat al CNAS
    - SIPE - Sistemul Informatic pentru Prescriptia Electronica
    - CEAS - Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate
    - DES - Dosarul Electronic de Sanatate (nu face obiectul acestei procedurii).

Siveco este responsabilă numai de anumite componente din aceste sisteme IT, alte firme responsabile fiind HP, UTI, Teamnet Internațional.
  • Redăm mai jos întrebările adresate miercuri de HotNews.ro către CNAS:

"Situația celor două componente care au picat recent ducând la toate problemele recente din sistemul sanitar, era știută de CNAS de acum 1 an.

Explicațiile oferite anterior de reprezentanții CNAS către HotNews.ro au fost că 'situația (n.a pentru care mentenanța nu a fost realizată al timp) a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut și a schimbărilor dese din conducerea autorității'.

Întrebări:
1. Cum se mai susține această declarație în condițiile în care se știa de 1 an despre această problemă?
2. Ce oameni făceau parte din Comitetul director la momentul prezentării acestei informări și câți dintre aceștia au rămas în continuare angajați ai CNAS? Ce venituri lunare au acești angajați?
3. Care este explicația pentru care nu ați făcut nimic timp de 1 an?
4. Siveco se tot plânge că de ani de zile a prestat gratuit pentru CNAS, iar acum a acceptat tot gratuit să ajute. Este greu de crezut că o firmă care trebuie să facă profit face lucruri pe gratis, deci întrebarea este: A promis CNAS ceva către Siveco în schimbul prestării gratuite asupra căreia s-a convenit acum? Ce va da în schimb CNAS către SIVECO pentru aceste servicii asigurate 'gratuit'?


CNAS nu a răspuns acestor întrebări până la publicarea acestui articol. Vom reveni cu răspunsuri imediat ce le vom primi.


Citeste mai multe despre   

















3641 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    No offence 90% (Miercuri, 16 mai 2018, 15:54)

    ABBV [utilizator]

    din functionarii din diverse agentii sunt la categoria "timpul trece leafa merge" nici un pic de efort sa dea o mana de ajutor celor care aduc plus valoare in economie va mira ca totul a fost privit cu durere la iesire? :) Plus licitatii marca Ghita , plus incare ceva factori .....=COLAPS !!! Peste 90% din tot felul de agentii si institutii merg in avarie. Si partea proasta chiar daca maine ar veni o conducere competenta poate peste 1 deceniu am vedea rezultate.
    • +1 (1 vot)    
      Ascultați primul Principiu al Birocraturii: (Miercuri, 16 mai 2018, 20:37)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui ABBV

      https://www.youtube.com/watch?v=_zpiAbdVh3Q
  • +1 (3 voturi)    
    CNSAS (Miercuri, 16 mai 2018, 16:01)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    1. Incompetenta (angajati pe criterii clientelare)
    2. Indiferenta (bugetari puturosi)
    3. Șmenuri - dacă nu e rost de furat, de ce s-ar preocupa?
    4. Birocratie - ca sa isi caute de treaba si sa-i beleasca pe cei care misca in front
    5. favoritisme - prioritate au mafiotii psd+alde+udmr

    CNAS este complice la toate CRIMELE din sistemul de exterminare pe care il gestioneaza. Pe scurt - niste TICALOSI. Pentru asa ceva, Caausescu a fost impuscat.
  • +2 (4 voturi)    
    Siveco (Miercuri, 16 mai 2018, 16:02)

    Val23 [utilizator]

    Cu contractul de mentenanta semnat de Teamnet ce sa intamplat? Alt sistem marca Siveco? Despre APIA unde siveco a blocat ctivitatea inca de anul trecut nimic?

    http://portal.just.ro/3/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=300000000792868&id_inst=3
  • +10 (14 voturi)    
    Software-ul nu este tren cu aburi. (Miercuri, 16 mai 2018, 16:18)

    mircea112 [utilizator]

    Sunt programator de 15 ani, si va pot spune ca software-ul nu este un tren cu aburi care sa aiba nevoie de mentenanta, ca cineva sa bage carbuni si sa mearga. Contractele de mentenanta se fac pentru a se fixa micile defectiuni si pentru a adauga functionalitati noi omise din specificatiile initiale. Faptul ca aplicatiile nu merg daca nu exista un contract de mentenanta e ca si cum ti-ai cumpara masina noua care nu ar merge daca nu ai avea contract cu un service. Cu aceste aplicatii sunt doua probleme: 1. Aplicatia initiala este de toata jena si a fost acceptata fara teste corespunzatoare de incarcare si de stress, acceptanta s-a facut pe ochi frumosi. 2. Contractele ulterioare de mentenanta au fost doar pentru plata unor firme prietene care sa dea restart la servere, ca si cum te-ai duce cu masina la service ca nu porneste si ei te-ar ajuta sa o impingi cat sa o prnesti, si nicidecum sa o repare, aplicatia merge la fel de prost ca in prima zi. Asa ca cererea asta disperata de contract de mentenanta dupa parerea mea este doar un serviciu facut smecherasilor care dau restart la servere. Dar aste e doar opinia unuia care face aplicatii de 15 ani .
    • +1 (3 voturi)    
      1/2 (Miercuri, 16 mai 2018, 16:33)

      pepito78 [utilizator] i-a raspuns lui mircea112

      adevarul e pe la mijloc..
      de menenanta evolutiva ai auzit, de user support? la cate schimbari sunt in legislatie, cu cine faci actualizari, cu oamenii in-house? ma indoiesc.. e drept si ca mentenanta ascunde de multe ori dezvoltare de noi aplicatii si ca acceptanta e data fara testare suficienta
      • 0 (0 voturi)    
        De spre ce vorbesti ? (Joi, 17 mai 2018, 10:51)

        IonutSC [utilizator] i-a raspuns lui pepito78

        Cand se conecteaza un numar mai mare de utilizatori aplicatia nu mai face fata pentru ca a fost proiectata si scrisa cu picioarele. Nu exista mentenanta sa iti rezolve asa ceva, sunt bani aruncati in vant, sau dati cu dedicatie. In afara sa mai omoare din sesiuni si sa mai dea un restart la server, nu's ce poate sa faca. Daca nu mai ai suport inseamna ca nu mai poti beneficia de upgrade-uri sau patch-uri pentru bug-uri, dar in nici un caz nu inseamna ca aplicatia nu o sa iti mai functioneze. Pur si simplu bataie de joc !
        • 0 (0 voturi)    
          mda (Joi, 17 mai 2018, 14:37)

          e.o. [utilizator] i-a raspuns lui IonutSC

          Clar nu te-ai lovit de sisteme cu specificatii incomplete, sau?

          Mizeria asta s-a dezvoltat pe ultimii 10 ani. Cam pe la inceputuri s-a specificat partea hardware. Intr-un sistem normal deja era planificat al treilea refresh doar la acest nivel precum si o reproiectare completa a partii software pentru a permite scalarea mai buna spre furnizori cloud , etc, etc.

          Nu-s singurii care au dat-o in bara (desi de bine de rau la noi mergea). IBM a facut-o la scara mult mai larga si mai profesional in Australia si in Canada extrem de recent.
    • -1 (3 voturi)    
      Cam asa... (Miercuri, 16 mai 2018, 16:42)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui mircea112

      1. O tema de proiectare gândită cu c... de incompetentii de la CNSAS
      2. Modificari peste modificari ulterioare
      3. Module proiectate fara a se tine seama ca ele urmeaza sa functioneze impreuna
      4. Modificari nenumarate ulterior darii in folosinta
      5. Lipsa de perspectiva (limbajul de programare e deja depasit)
      6. Hard neadecvat pentru a sustine un asemenea haram de program... etc,

      Concluzie; Incompetenta, indiferenta, bani șmenuiti/ Nu sunt programator, dar bat pariu ca acest mamut NU VA FUNCTIONA IN VECI, in interesul celor al caror principal scop e sa fure cât mai mult..
  • +1 (1 vot)    
    Nu doar la CNAS... (Miercuri, 16 mai 2018, 16:44)

    protagoras [utilizator]

    Nu doar sistemul informatic al CNAS poate pica oricand... vedeti de ex. cum este la ANAF!!!

    https://www.digi24.ro/special/campanii-digi24/romania-furata/romania-furata-sistemul-it-al-anaf-pica-aproape-zilnic-functioneaza-la-o-capacitate-de-9999-917112
  • +2 (2 voturi)    
    Sa le marim salariile tata (Joi, 17 mai 2018, 9:59)

    ac [utilizator]

    Asta inseamna sa le dai bani cu ghiotura sa o liciteze idiotii astia. Normal ca au sa ia Java si Oracle de un milion de euro, si o sa il puna sa ruleze pe un XP cu 4 GB de RAM si disc de 500 GB.
  • 0 (0 voturi)    
    Data trecuta cand au dat tunuri (Joi, 17 mai 2018, 10:32)

    Je__ [utilizator]

    Au scos serverele din priza vreo 2 zile.
    Acum au bagat inainte cu contractul de mentenanta.

    Dupa ce s-au sifonat banii si facut magariile, ii dau restart si merge...pana la urmatoarea teapa

    Stay calm
  • 0 (0 voturi)    
    pentru ca, coruptie !!!!! (Joi, 17 mai 2018, 10:49)

    programatoru [utilizator]

    in companiile private daca pica un server 1 minut, e jale. de ce teamnet / siveco / si inca vreo 2 au tot timpul "acces" la contractele acestea si o companie din sutele de firme din romania, care lucreaza pentru alte guverne, institutii bancare, companii multinationale, comanii energetice nu au acces la aceste lucrari?

    treaba cu spatiul de stocare mi se pare incredibila .. cum adica se face mentenantza zilnica sa fie spatiu? ce anume se face? se arhiveaza manual? se muta in alta parte? se curata informatie neutila? se sterg date ca sa fie spatiu?

    mie imi miroase a incompetenta si prostie amestecate cu coruptie si hotie
  • 0 (0 voturi)    
    ar trebui cu rosu subliniat (Joi, 17 mai 2018, 10:52)

    programatoru [utilizator]

    "Din acest motiv, este necesară mentenanță permanentă, zilnică, ca baza de date să aibă suficient loc să funcționeze."
    fraza asta spune tot despre sistemul facut de ei


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version