Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a comunicat joi seara că a amendat cu 70.000 de lei "un operator de telefonie mobilă pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte față de consumatori, în scopul majorării costurilor abonamentelor” a peste 2,3 milioane de utilizatori. Autoritatea nu a răspuns solicitării HotNews.ro de a preciza despre ce operator este vorba, dar surse din industrie au precizat că este vorba de Vodafone. Amintim că toți marii operatori de comunicații au anunțat majorarea prețurilor începând din luna martie, fapt pentru care senatorul ALDE, Daniel Zamfir, i-a invitat recent în Parlament pe oficialii companiilor pentru a da explicații.

Cresteri de preturi la VodafoneFoto: Hotnews

Amenda de 70.000 de lei a fost dată după ce ANPC s-a autosesizat în ceea ce privește mesajele pe care unul dintre operatorii de telefonie mobilă a început să le trimită abonațiilor săi, prin care îi informează de creșterea costurilor abonamentelor.

Potrivit Autorității, ulterior demarării controlului s-au înregistrat și reclamații pe această speță.

”Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar”, explică un comunicat al ANPC.

”Operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri - apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică. Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creștere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaților în condițiile în care procedurile de renunțare la contract, sau de portare a numărului într-o altă rețea, sunt complicate și necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relație contractuală cu acesta”, subliniază comunicatul.

De asemenea, comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent.

”Având în vedere că informațiile trimise, sau care urmează a fi trimise, de către operatorul economic, cu privire la majorarea prețului pachetului de servicii, pot avea impact asupra unui număr de 2.338.617 consumatori, în temeiul prevederii art. 13 alin. 1 lit. b din Legea 363/2007 republicată, comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent”, arată autoritatea.

  • Marii operatori au fost chemați să dea explicații în Parlament pentru creșterile de prețuri

Doar conducerea DIGI/RCS&RDS a venit marți, 16 aprilie, la ședința convocată de senatorul ALDE, Daniel Zamfir, pentru a da clarificări legate de creșterea prețurilor din telecom. Ceilalți trei mari operatori mobili, Orange, Vodafone și Telekom, au transmis prin e-mail că nu pot veni.

Prezent la audieri, președintele ANPC, Marius Pîrvu, a anunțat atunci că a deschis o investigație împotriva unei companii de telefonie, în urma reclamațiilor de la clienți privind creșterea prețurilor, o decizie urmând să fie luată în perioada următoare.

  • Președintele ANPC nu a dorit să spună atunci despre ce companie este vorba și nu face acest lucru nici în comunicatul transmis în această seară, la ora 21:00.

Surse din industrie au precizat însă vineri, 26 aprilie, pentru HotNews.ro, că operatorul sancționat este Vodafone. Cel mai probabil, compania va contesta amenda.