​Bazele de date ale instituțiilor publice nu comunică între ele, schimbul de date realizându-se în multe cazuri prin DVD-uri cărate de funcționari publici de la o instituție la alta. Un proiect de lege lansat recent în dezbatere publică de Ministerul Comunicațiilor stabilește obligații și termene pentru schimbul de date între instituții, dar fără sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor.

HotNews.roFoto: Hotnews

După ce HotNews.ro a semnalat și a cerut Ministerului Comunicațiilor să explice de ce proiectul de lege are numai obligații și termene, fără să menționeze nimic despre eventuale sancțiuni sau măsuri coercitive în cazul autorităților care nu respectă aceste viitoare prevederi legale, instituția a transmis următoarele precizări:

  • "Lansat în consultare publică, la 3 iunie 2019, proiectul de Lege privind realizarea Cadrului naţional de referinţă pentru realizarea interoperabilităţii în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (CNRTIC) urmărește asigurarea viziunii exprimate în Programul de guvernare 2017-2020 (capitolul „Politici în domeniul comunicațiilor – Convergență digitală”), referitoare la simplificarea procedurilor și debirocratizare prin e-guvernare.
  • Scopul proiectului de lege este de instituire a unui cadru general pentru administrarea interoperabilității sistemelor informatice ale instituțiilor publice care trebuie să furnizeze servicii către cetățeni.
  • Oportunitatea introducerii unor sancțiuni în textul final al propunerii de act normativ va fi luată în discuție în cadrul dezbaterilor pe tema proiectului de lege în perioada aflată în consultare publică după colectarea și centralizarea tuturor observațiilor societății civile și părților interesate."

Nașterea unui copil este înregistrată prima dată la Direcția pentru Evidența Persoanelor, informație care trebuie apoi transmisă la Casa Națională de Asigurări de Sănătate și la Protecția Socială. Acest schimb de date se face însă acum pe DVD-uri cărate de diverși funcționari, uitate uneori prin sertare și de aici problema întârzierii actualizării informațiilor, au precizat recent pentru HotNews.ro surse guvernamentale.

Amintim faptul că statul a cheltuit miliarde de euro în ultimii ani pe sisteme IT care nu comunică între ele sau funcționează defectuos, problema lipsei interoperabilității fiind una veche discutată dar nerezolvată încă de niciun guvern care s-a perindat pe la conducerea țării.

În anul 2017, spre exemplu, în timpul Guvernului Cioloș s-a aprobat o Hotărâre de Guvern care a prevăzut legiferarea unui Cadru National de Interoperabilitate care sa asigure nu doar transferul informatiilor pe suport electronic intre autoritatile si institutiile publice, ci si intre acestea si cetatean, respectiv, mediul de afaceri, fapt care ar duce la scaderea timpului alocat pentru obtinerea serviciilor publice.

Un nou proiect de lege, lansat acum în consultare publică de Ministerul Comunicațiilor, condus de Alexandru Petrescu, vizează din nou realizarea interoperabilității sistemelor IT ale instituțiilor publice. În esență, este vorba despre măsurile legislative și administrative care să ducă la interconectarea bazelor de date și potrivit expunerii de motive ar trebui să fie complementar Cadrului Național de Interoperabilitate.

  • Vezi AICI proiectul de lege și AICI expunerea de motive.

Pentru detalii citește: România, 2019: Schimbul de date între instituții se face prin DVD-uri cărate de funcționari/Guvernul vrea să schimbe situația, dar fără sancțiuni