​EXCLUSIV Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate: Totul a început în data de 26 iunie

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Luni, 22 iulie 2019, 14:27 Economie | Telecom


Raport CNAS
Foto: Hotnews
​Sistemul informatic din sănătate nu funcționează în mod oficial de 22 de zile, dar un raport intern al Direcției IT din CNAS, consultat de HotNews.ro, arată că cea mai gravă avarie a acestui sistem de la darea sa în folosință a început de fapt în data de 26 iunie. O defecțiune apărută la una dintre sursele neîntreruptibile de energie (UPS) ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) a defectat mai multe echipamente hardware și a generat blocaje în cascadă. CNAS a anunțat problema abia în 10 iulie.

  • HotNews.ro a solicitat puncte de vedere din partea CNAS și STS cu privire la situația prezentată în acest raport și vom reveni cu răspunsuri imediat ce le vom primi.

UPDATE (18:01) Reacția STS la articolul și întrebările HotNews.ro:


Întrebați de HotNews.ro când au comunicat către CNAS defecțiunea apărută în data de 26 iunie la UPS-ul STS, oficialii STS au declarat:

  • "Serviciul de Telecomunicații Speciale a informat personalul responsabil cu suportul tehnic pentru sistemele Casei Naționale de Asigurări de Sanătate imediat ce sistemul automat de monitorizare a semnalat apariția unei defecțiuni, în 26.06.2019.
  • Facem precizarea că, centrul de date al STS asigură alimentarea redundantă cu energie electrică pentru echipamentele CNAS astfel încât, dacă o linie de alimentare se defectează, întreruperea funcționării echipamentelor nu va fi afectată.
  • Întreruperea funcționării echipamentelor CNAS a fost cauzată de lipsa redundanței serverelor CNAS".

HotNews.ro a întrebat și dacă este adevărat că dincolo de sistemele IT gestionate de CNAS, mai exista si o aplicatie STS care gestioneaza autentificarea digitala in sistem a medicilor. Practic, STS verifica autentificarea digitala a medicilor inainte de a transmite datele catre furnizorii de certificate medicale. Potrivit surselor HotNews.ro, si aceasta aplicatie a STS este uneori nefunctionala, fapt care produce blocaje.

  • Redăm mai jos integral întrebările HotNews.ro și răspunsurile STS:

1. HotNews.ro: Confirmati existenta acestei aplicatii a STS?
Răspunsul STS: "Confirmăm existența acestei aplicații."

2. HotNews.ro: Au existat momente in care aceasta aplicatie STS nu a functionat?
Răspunsul STS:
"În perioada menționată, aplicația a funcționat continuu și fără probleme."

3. HotNews.ro: Care este rostul acestei aplicatii STS?
Răspunsul STS: "Aplicația permite verificarea mai facilă a identității digitale a utilizatorilor sistemului CNAS prin interogarea autoritaților de certificare calificate dintr-un singur punct."

4. HotNews.ro: Sistemele ITale CNAS nu ar putea sa functioneze in relatia cu furnizorii de certificate digitale si fara aplicatia STS? Motivati raspunsul
Răspunsul STS: "Sistemul aparține CNAS. O astfel de decizie nu intră în competența STS."

Vezi AICI precizările STS la intrebările HotNews.ro

Direcția Generală de Tehnolohia Informației (DGTI) din cadrul CNAS a transmis vineri 19 iulie către Răzvan Vulcănescu, președintele CNAS, și Liliana Mihai, directorul general din CNAS, un raport cu toată situația sistemului IT din sănătate, inclusiv cronologia problemelor care au dus la cea mai mare cădere a acestui sistem de la darea sa în folosință.

Raportul, semnat de directorul general adjunct al DGTI din CNAS, Liviu Ionuț Popescu, consultat de HotNews.ro, arată cum totul a început în seara zilei de miercuri, 26 iunie 2019.

  • Redăm integral situația prezentată în acest raport:

"În locația STS în data de 26.06.2019, ora 18.32 datorită unei defecțiuni a UPS-ului 2 (proprietatea STS), a fost sistată necontrolat alimentarea cu energie electrică a PDU urilor nr.2 din toate rack-urile CNAS pentru aproximativ 15 min. În urma intervenției on-site a personalului STS s-a reușit alimentarea PDU-urilor nr. 2 prin trecerea UPS-ului 2 în modul de funcționare de avarie.

Această situație, dincolo de defectarea propriu zisă a mai multor echipamente parte a infrastructurii hardware, a impus o serie de acţiuni necesare restabilirii situaţiei iniţiale. (Situaţia a fost prezentată în Nota de Informare nr.). În principal a fost constatată nefuncţionarea clusterului ORACLE nod 3, iar motivat de interoperabilitatea arhitecturii sistemului, aceasta a generat în cascada și alte blocaje.

Fiind o problemă specifică Bazelor de date și raportat la limitarea domeniului de expertiză în ceea ce priveşte DBA, această etapă a necesitat o perioadă de documentare, analiză și remediere. S-a intervenit în data de 17.07.2019 prin personalul propriu.

Menționăm faptul că în intervalul 01.07 - 18.07 platforma nu a fost blocată complet, ci au existat intervale de întrerupere nejustificată care au condus la imposibilitatea derulării în bune condiții a activităţii furnizorilor de servirii medicale, astfel cum o arată graficele ataşate.

D. În acest interval activitatea DGTl a fost concentrată și la acţiunea de control a Ministerului Sănătăţii în ceea ce priveşte derularea procedurilor care au avut ca obiect Sistemele Informatice SIPE, CEAS si DES. Totodată în intervalul 09-11.07.2019 s-a derulat acţiunea de control MCSI cu privire la implementarea și sustenabilitatea proiectului DES.

IV. Prin adresa Serviciului de Telecomunicaţii Speciale înregistrată la CNAS cu nr. RV 5530/05.07.2019 suntem informaţi cu privire la faptul ca „în perioada imediat următoare STS va interveni pentru remedierea unor defecţiuni la nivelul unui UPS și vor fi întreruperi de alimentare cu energia electrică la nivelul uneia din cele doua legături de alimentare". Prin urmare echipamentele CNAS deservite de legătura pe care se va lucra îşi vor întrerupe funcţionarea pe perioada intervenţiei, data exactă urmând a fi comunicată ulterior.

Ca urmare a acestei informări CNAS este atenţionată cu privire la o nouă întrerupere a disponibilităţii platformei informatice, respectiv consecinţele opririi repornirii sistemelor informatice în ansamblu (hardware, baze de date, aplicații).

Foarte important este recomandarea STS cu privire la echipamentele proprii CNAS care să beneficieze de suport tehnic din partea producătorului acestora pentru a avea acces în termenii proiectați. De asemenea se recomandă o atenție sporită echipamentelor care ajung să fie declarate End of Support de către producător.

Prin adresa Serviciului de Telecomunicaţii Speciale cu nr. 94055/12.07.2019 suntem informaţi că în perioada de 17.07 - 18.07.2019 în intervalul 18.00-06.00 se va realiza mentenanţa corectivă la UPS -urlle din Data Center STS, echipament care alimentează Rack-urile CNAS.

În data de 17.07 ora 19, conform informării electronice atașată, STS suspenda acţiunea, datorită unor piese suplimentare defecte identificate de producătorul echipamentului în timpul operaţiunilor de reparație, lucrarea de mentenanţă corectivă din data de 17-18.07.2019, a fost întreruptă. Finalizarea operaţiunilor în funcţie de livrarea pieselor necesare şi va fi anunțată, în timp util, prin email, data şi ora în care se va realiza mentenanţa corectivă.

DGTI a convocat pentru acţiunile ulterioare intervenţiei în STS, reprezentanţii SIVECO, TeamNET cât și membrii CTP/CNAS."

  • Surse: Autentificarea digitală a medicilor în SIUI trece și printr-o aplicație a STS, care uneori pică

Surse HotNews.ro susțin că dincolo de sistemele IT gestionate de CNAS, mai exista si o aplicatie STS care gestioneaza autentificarea digitala în sistem a medicilor. Practic, STS verifica autentificarea digitala a medicilor înainte de a transmite datele catre furnizorii de certificate medicale. Potrivit surselor HotNews.ro, si aceasta aplicatie a STS este uneori nefunctionala, fapt care produce blocaje.

În primul anunț făcut de CNAS în legătură cu indisponibilitatea platformei IT din sănătate, respectiv în data de 10 iulie 2019, Casa precizează printre altele că: "serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019."

  • HotNews.ro a solicitat CNAS să explice de ce s-a ales data de 5 iulie, în condițile în care platforma IT a mers defectuos încă din data de 26 iunie. De asemenea, HotNews.ro a solicitat CNAS și STS să ofere informații în legătură cu aplicația STS care s-ar afla pe circuitul autentificării digitale în SIUI a medicilor și vom reveni cu răspunsuri imediat ce le vom primi.
Ce mai conține raportul Direcției IT din CNAS: Mentenanța Oracle, care a expirat în decembrie 2018, este vitală pentru funcționarea sistemului IT

În raportul Direcției IT din CNAS este prezentată toată situația sistemelor informatice din CNAS și perioadele pentru care este asigurată mentenanța acestora.

Direcția IT atenționează că a expirat mentenanța pentru licențele Oracle, care este vitală pentru funcționarea bazelor de date.


Click pentru a deschide


"Acordul-cadru privind Serviciile de Suport Tehnic și Mentenanță Proactivă pentru licenţele Oracle SIUI, SIPE şi CEAS nr. CB 1328/20.02.2014 încheiat între CNAS şi SC SIVECO ROMANIA SA, a fost încheiat între CNAS şi SC SIVECO ROMANIA SA pentru (» perioadă de 4 ani, începând de la data semnării acestuia, urmând a înceta să producă efecte cel mai târziu la data de 31 decembrie 2017.

În data de 28.12.2017 şi SC SlVECO ROMANA SA a încheiat cu SC ORACLE ROMANlA SRL Actul aditional nr. 1 la Contractul cadru de servicii de suport tehnic licențe Oracle nr. 367426/20.01.2014, prin care a fost modificată durata contractului cadru până la data de 31.03.2018.

Ulterior acestui Acord Cadru a fost încheiat un contract de prestari „Servicii de asistenta tehnica cu actiuni preventive pentru componenta baze de date Oracle la nivelul PIAS" nr. 6005/08.08.2018 care s-a finalizat la data de 31.12.2018.

Asigurarea serviciilor de Suport Tehnic şi Mentenantă Proactivă pentru licențele Oracle este vitală pentru funcționarea corespunzătoare a componentei baze de date.
", se arată în raport.

  • Arhitectura sistemelor IT din sănătate: Cine le-a făcut și ce mentenanțe sunt în derulare


Click pentru a deschide


Cand expiră mentenanța la Rețeta electronică (SIPE)


Click pentru a deschide

Când expiră mentenanța la sistemul cardului de sănătate (CEAS)



Click pentru a deschide


Când expiră mentenanța la Dosatrul electronic (DES)


Click pentru a deschide


"Față de cele prezentate mai sus, rezultă faptul că în prezent există mentenanță pentru Componenta aplicativă SIUI până la data de 03.11.2021, mentenanța pentru componenta aplicativă CEAS până la data de 16.11.2019, respectiv mentenanța pentru componenta hardware SIUI+SIPE+CEAS până la data de 29.11.2019.", se arată în nota DGTI din CNAS.

  • CNAS se plânge că are nevoie de personal calificat în IT: Ce măsuri s-au luat începând cu data de 1 iulie 2019

În raportul Direcției IT din CNAS se mai precizează că este nevoie de angajarea de noi IT-iști dar și că personalul IT existent nu are suficientă expertiză în zona bazelor de date.



Click pentru a deschide


"II. În vederea elaborării documentaţiilor necesare procedurilor menționate la pct. 1, cât și dezvoltării de noi proiecte şi soluţii de îmbunătăţire şi eficientizare a sistemelor şi platformelor software gestionate, CNAS identifica nevoia de a angaja personal calificat în domeniul tehnologiei informaţiei

În prezent personalul DGTI/CTP datorat de limitarea domeniului de expertiza în ceea ce priveşte DBA (Administrarea Bazelor de Date) NU poate susţine activităţile curente legate in principal de problema funcţionarii corespunzătoare a clusterelor de baze de date existente la nivelvel PIAS.

III. In intervalul 01.07.2019 - prezent, au fost demarate o serie de activităţi, astfel:

- Procedura de achiziţie externalizata a serviciilor mentenanta si suport tehnic pentru componenta de baze de date Oracle instalate si utilizate de CNAS in cadrul Platformei Informatice PIAS (SIUI, ERP, SIPE, DES si CEAS)
- Achiziţia in regim de urgenta a unor servicii de mentenanta si suport tehnic pentru componenta de baze de date Oracle instalate si utilizate de CNAS in cadrul Platformei Informatice PIAS (SIUI, ERP, SIPE, DES si CEAS);
- Comanda de piese de schimb in baza Acordului Cadru nr. P 10144]29.11.2016, in valoare de 126.081.18 eur, in lei estimat la 597.019,60 ;
- Achizitie de componente piese de schimb necesare functionarii sistemului DES.

Pentru mentenanta pentru componenta aplicativa CEAS + SITE + DES, respectiv pentru mentenanta componentei hardware SIUI+SIPE+CEAS urmează a se demara procedura de achiziţie publica, documentaţia fiind in curs de elaborare.

Pentru Serviciile de Suport Tehnic şi Mentenanta Proactivă pentru licenţele Oracle SIUI, SIPE, CEAS si DES urmeaza a se derula procedura de achizitie publica, documentatia fiind in curs de elaborare.

- Solicitare catre SIVECO privind evaluarea functionarii componentei aplicative, (..).
- Solicitare catre TeamNET privind evaluarea functionala a infrastructurii hardware;
- Intalniri de lucru cu reprezentantii SIVECO (Dragos Dobran, Mihaela Baciu, Monica Secara) TeamNET (Cristian Andrei, Andrei Marinas), Hewlett Packard (Anca Voiculescu, Dragos Stanciu, Dragos Dan, Madalin Smarand) Oracle Romania (Gheorghiu Gabriel), in vederea documentarii si remedierii situației de functionare a platformei informatice;
- Solicitare Comisia Tehnica Permanenta CNAS privind analiza situatiei, elaborarea planului de masuri, interventii punctuale cu privire la deblocari sesizari si incidente functionale;
- Intalniri de lucru cu reprezentantii MCSI fonduri POC si MDR fonduri POCA in vederea continuarii demersurilor de accesare fonduri pentru dezvoltarea platformei. (...)

  • Pe termen scurt și mediu, obiectivele se concentrează pe următoarele direcţii de acţiune:
1. Arhivarea datelor istorice din PIAS;
2. Gestiunea eficientă a informației generată de sislemul IT;
3. Centrul de Disaster Recovery și business continuity
4. Extinderea cu noi funcţionalităţi informatice aferente serviciilor medicale;
5. Interoperabilitatea Sistemelor informatice cu aplicații naţionale și internaţionale;",
se mai arată în raportul CNAS obținut de HotNews.ro.

  • Măsuri anunțate luni de ministrul Sănătății, Sorina Pintea: Servicii de mentenanță achiziționate în regim de urgență și plângere la DNA

Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a anunțat luni că în cursul acestei zile se va face o procedură de achiziție în regim de urgență pentru servicii de mentenanță a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon, până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanță pe termen mai lung.

Sorina Pintea a mai spuns că "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță și a anunțat că un raport pe această temă va fi trimis la DNA.




Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














42244 vizualizari

  • +38 (42 voturi)    
    mda (Luni, 22 iulie 2019, 14:34)

    SoulSearcher [utilizator]

    da doreiii astia angajati pe bani grei la IT-ul din CNAS n-au auzit de redundanta DBA-urilor ??

    n-au auzit de simulari lunare de failover si recovery ?

    n-au auzit de clustere offsite pentru DBA-uri ?

    am lucrat si eu pe oracle o vreme, si este un sistem extrem de stufos si greu de mentinut daca nu ai oamenii capabili sa mentina un uptime de 99.99%
    • +8 (10 voturi)    
      DBA (Luni, 22 iulie 2019, 14:50)

      RicaZice [anonim] i-a raspuns lui SoulSearcher

      DBA = Database Administrator
      • +9 (9 voturi)    
        mda (Luni, 22 iulie 2019, 15:17)

        SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui RicaZice

        stiu ce inseamna, era o intrebare retorica pentru specialistii de la CNAS :D
        • +8 (10 voturi)    
          ajutati capitalul romanesc: de la hexifarma la (Luni, 22 iulie 2019, 16:02)

          Poiana lui Occam [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

          ghita technologies.
          Inchinati bre tarala turci, ca ajungem mai departe.
    • +29 (31 voturi)    
      Alta e problema (Luni, 22 iulie 2019, 14:52)

      war4peace [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      Lipsa unui contract de service e problema. Doreii de la CNAS știu să dea un restart și 2-3 chestii de bază, dar nu au plătit contract de service fiindcă „era scump”. După cum zicea nenea ăla purtător de cuvânt... oamenii mor oricum, nu?
      • +26 (26 voturi)    
        fix pe dos.. (Luni, 22 iulie 2019, 16:30)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui war4peace

        Cel mai ieftin ar fi fost cu siguranta contractul de suport tehnic cu Oracle, care are rate fixe in functie de licentele instalate. Tocmai de-aia au si renuntat la el.
        Siveco si Teamnet nu au reusit in 20 de ani sa convinga un singur client privat. Traiesc exclusiv din contracte cu statul, unde concureaza doar la imaginatia cu care impart spagile ca sa nu-i prinda DNA-ul.
        • +5 (5 voturi)    
          Nici măcar așa (Luni, 22 iulie 2019, 16:50)

          aqualung [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Teamnet mai trăiește? Adică știu că e încă sigla lor pe clădirea unde lucrau, dar nu sunt sigur dacă mai există ceva în spate.
    • +8 (8 voturi)    
      mda (Luni, 22 iulie 2019, 14:54)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      de aia e mai ieftin sa te asiguri ca nu se opresc pe nepusa masa in primul rand.
      • +22 (24 voturi)    
        mda (Luni, 22 iulie 2019, 15:21)

        SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

        eu am lucrat pe oracle ca database administrator acum vreo 10 ani...

        si eram intr`o multinationala care se ocupa numai de vanzari si service (deci nu tu milioane de useri si procese), si aveau oracle 11i

        lunar faceam cu, colegul meu de birou, simulari de failover si recovery (backup din clustere, recovery de pe casete LTO.... etc) era obligatoriu sa facem si sa raportam mereu ca aceste teste trec mereu

        era pe vremea cand totul era inhouse si cloud-ul era ceva tabu...

        imi imaginez ca la ditamai sistemul care trebuie sa administreze 10-15 milioane de intrari si zeci de mii de operatiuni zilnice... se face la fel.. nu ? :)))
        • +6 (8 voturi)    
          da ;))) (Luni, 22 iulie 2019, 15:37)

          nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

          ;))) cu siguranta e la fel ;). Voi v-ati tinut bine, sa sti ca 90% din clienti nu-si bat capul cu procedura de recovery. Daca au backup au senzatia ca totul e ok. Insa mai ales pt aplicatiile real-time nu e asa. Cu back-up-ul in mana si tot e un calvar sa refaci ordinea... sub presiunea real-time-ului ;). In orice caz am o firma care de un an incearca sa simuleze un recovery si se pare ca nu prea au curajul sa o faca nici clientul nici furnizorul de soft. Astea tre probate de la inceput si recurent, altfel backup-ul poate face putine parale. Eu as zice in cazul asta ca putea fi evitata total dauna daca alimentarea, care e basic ar fi fost ok. Cum sa nu probezi ce naiba se intampla daca pui mana pe cablu si smulgi alimentarea dintre rack(pdu sau stekere, ce-o fi) si ups? macar asa de curiozitate. Si atunci te prinzi ca moare tot si-ti strica cluster-ul si baza de date.
          • +6 (6 voturi)    
            mda (Luni, 22 iulie 2019, 16:12)

            SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

            noi aveam 2 servere blank dell 2950, pe care restauram toate clusterele si procesele din casetele LTO care faceau backup zilnic..

            odata pe luna luam un backup total si ii dadeam recovery, iar la final urmaream ca totul sa porneasca si sa mearga, ca pe DBA-urile principale de productie, dbprod si approd.

            era ceva de rutina, si in general dura cam 1 ora pana totul se restaura si serverele de recovery erau functionale precum cele principale.

            ideea este ca nu era ceva extrem de greu (pentru cine cunoaste arhitectura evident)

            mai greu a fost ca in anii 60` sa faci calculatorul care a ghidat misiunile apollo.. si erau drive-by-wire, adica totul controlat de calculatorul intern.. nu erau comenzi cu sufe precum avioanele vechi..
            • +3 (3 voturi)    
              da (Luni, 22 iulie 2019, 16:29)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

              Proceduri corecte si executate dupa cum s-a stabilit ;). Corporatiile mai ales isi socotesc pierderile/minut asa ca reiese rapid cand e mai rentabil sa cumperi extra hardware si sa stii ca ai extra minute de pierdere mai putine. La stat... nu-i asa ;). Dar cum spuneam, instalatiile sts sunt in general bine facute... poate ar trebui aduse la zi. Acuma cu verificarile...habar nu am. Daca chiar e 'ups-ul' ... cam jenant avand in vedere ca nu a explodat vreo cladire. putea evita asta. totusi a scos la iveala si o chestie de software... trebuia totusi sa fie si ala la fel de redundant cu capacitati de stocare si procesare variabile, cred ca nici acolo nu a functionat 'upsu'. Si nu in ultimul rand, a durat mult remedierea. Macar sa fi invatat ceva bun din toata treaba.
            • +4 (4 voturi)    
              ah (Luni, 22 iulie 2019, 16:36)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

              si La Multi Ani Apollo11da, iti dai seama ce dificultati acolo si cu memorilea alea core bobinate care numa alea cantareau 1-2 kg! de altfel calculatorul functiona reletiv simplu, nevoia mare era de precizie in calcule si iteratie. Dar ai vazut la apolo 13 dupa ce le-a falit magistrala de alimentare 1 au functionat in continuare cu magistrala 2(nu mult) si ambele magistrale erau conectate independent la 3 pile electrice - aveau redundanta 3 la surse de energie; redundatna 2 la sistemul de transport. Pana la urma au falit toate si au ramas pe baterii ;)
            • +2 (2 voturi)    
              ps (Luni, 22 iulie 2019, 16:44)

              nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

              Si daca asculti inregistrarile(audio) cu transmisiunile misiunilor apollo aia aproape in continuu corectau input-uri pe calculator, verificau si corelau rezultate. Si aveau pe pamant la mission control si un centru de date real time(o cladire cu centrala electrica proprie) sa le verifice calculele in real-time. Altfel ai fi zis ca stateau si priveau la stele o saptamana minus excursia de pe luna ;). La apollo 13 dupa defectiune in continuu au palavragit si executat programe si petece.
        • +11 (11 voturi)    
          prea multa imaginatie.. (Luni, 22 iulie 2019, 16:19)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

          Daca nu te-ai prins, doreii de la IT-ul CNAS declara senini ca le-a luat 3 saptamani sa se documenteze cum se reporneste un cluster.

          Si treaba cu UPS-ul care le-a busit lor tot sistemul este cel putin bizara. Practic, ne spun ca foloseau o singura sursa de alimentare.
          • +6 (6 voturi)    
            da (Luni, 22 iulie 2019, 16:38)

            nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            asta imi pare si mie ciudat. dar acum si explicatiile tre date ca sa le inteleaga si superiorii deci tehnic vorbind cine stie ce s-a intamplat ;)
          • +6 (6 voturi)    
            Eh (Luni, 22 iulie 2019, 18:24)

            serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Au dat-o si ei ca e de la hardware. Toata lumea multumita. S-a luat curentu domne, ce vrei sa mai mearga..?
    • +27 (27 voturi)    
      contracte cu statul (Luni, 22 iulie 2019, 15:18)

      BogdanNicolaescu [anonim] i-a raspuns lui SoulSearcher

      astea sunt contracte facute cu statul de firmele de casa ale cine stie cui...
    • +22 (22 voturi)    
      Is this for real? (Luni, 22 iulie 2019, 15:50)

      Vaka [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      Citesc si ma crucesc.

      De naivitatea si lipsa de realitate a explicatiilor. E ca si cum ar spune ca tineau cateva fisiere pe un calculator sub masa si deodata a trecut pisica si a oprit triplul…..

      La cat a costat si ce trebuie sa faca solutia asta, ar fi trebuit sa fie:
      1. De importanta nationala - este dar nu este...
      2. auditata permanent de auditor extern (pe diferite planuri)...
      3. Indisponibilizarea in orice fel sa intre sub incidenta penalului - atac la siguranta nationala sau asa ceva.
      4. Sa se aplice acceasi lege si pentru proiectarea si implementarea defectuoasa.

      P.S. cu asa ceva imi pun painea pe masa si nu imi permit sa dau kix, aia se poate o singura data.
    • +10 (10 voturi)    
      dap (Luni, 22 iulie 2019, 16:15)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      chiar ei au spus, UPS-ul a fost repus in functiune in ~15 min (cat se poate de acceptabil timpul de reactie a celor care se ocupa de infrastructura hardware, standardul in industrie ar fi de 30 minute maxim; ca sa nu mai zic ca nu ar trebui sa ai intreruperi de servicii de la o singura problema hardware).

      si dupa ce acest impediment a fost remediat, o parte din sistemul informatic nu si-a reluat functionarea corecta. bingo!! partea asta nu are voie sa se intample, ar trebui sa existe proceduri specifice de repunere a sistemului in functiune si sa existe raspundere daca nu sunt urmate sau nu readuc sistemul in starea anterioara.

      cine are in responsabilitate aceasta componenta se face responsabil de problema, totul ar trebui sa fie clar reglementat in contract iar cine nu si-a facut treaba ar trebui sa raspunda penal... nu sunt deloc chestiuni complicate in ziua de azi. cerintele sunt standard pentru orice sistem industrial sau din sectorul public.
    • +2 (4 voturi)    
      Cine naiba se mai complica cu asta in ziua de azi (Luni, 22 iulie 2019, 18:33)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      90% din firmele mari multinationale (si milioane de firme mici) au toate serviciile transferate in cloud ( baze de date, documente, contabilitate, hr, cod sursa). Nu ai nevoie sa angajezi zeci de oameni in zona de suport, it, admin. Cloud-ul iti ofera tot la preturi ridicole. Poti configura in 10 min sa-ti scaleze up-down cand iti creste/scade volumul de utilizatori. . Singurul lucru la care trebuie sa fii atent e securitatea dar si acolo orice cloud decent (Amazon, Azure, Google) iti ofera servicii configurabile in cateva minute. Legat de software, tipul de aplicatie oferita de CNAS este de 10 ori mai simpla decat orice aplicatie SAAS facuta de o firma privata, practic e doar un software de management al documentelor. Chestia aia se poate face in maxim 6 luni cu o echipa de 10 oameni la un pret de maxim de 1 mil de euro.
    • +4 (4 voturi)    
      dar mai e ceva (Luni, 22 iulie 2019, 20:05)

      codyrocco [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      DBA ala mai e pus sa rezolve si chestii gen schimbat de tonere, sau bagat cabluri in priza.sau tampenii in excel. sau de ce nu-i mai merge telefonul mobil secretarei.
  • +16 (22 voturi)    
    ok (Luni, 22 iulie 2019, 14:50)

    nikita11 [utilizator]

    au corupt bazele de date. naspa si greu de remediat. Cine a proiectat sistemele de alimentare din rack-uri nu a conectat ambele ups-uri? modul avarie e un mod de a clasifica situatia NU un mod de operare a ups-ului. Daca pdu-urile erau alimentate simultan din 2 ups-uri in paralel defectarea unei surse ar fi trecut nesesiszabila pt sistemele alimentate. Sau al 2-lea ups NU era online(Poate PDU-urile nu aveau intrare redundanta-adica mai multe intrari) si cineva trebuie sa schimbe cu mana in caz de 'avarie'. Nu prea are sens - in pdu-urile redundante toate sursele sunt online tot timpul si incarcatura(curentul absorbit de consumatori) e distribuita tuturor surselor de alimentare(asa nu mergi cu una cu incarcatura 80-90% si alta merge in gol). In momentul in care din motive de avarie una iese din grila(adica nu mai da voltaj) sarcina e debitata instant de celelalte. Simt ca nu au fost facute ok instalatiile acolo. Dupa ce ai oprit pe nepusa masa sistemele e clar ca pot aparea dezastre de aia in centrele de date alimentarea cu curent e mai importanta decat sistemul de calcul si se fac eforturi mari sa se elimine complet situatia in care rack-ul ramane nealimentat fara ca sistemele sa fi apucat sa se stinga corect. Exact cum sunt proiectate grilele de alimentare pe sateliti - nu vrei sa ti se opreasca aparatele la cateva sute de km in orbita. Dauna e mare dar cumva acceptabila (si meritata pentru ca asta e calitatea grilei nationale de energie electrica). Eu am vazut instalatii STS si sunt bine facute fara rabat la calitate... de data asta cineva nu a proiectat sau instalat bine rack-ul/urile. Ar trebui revizuite si testate toate rack-urile cu ocazia asta, ca la avioane cand se gaseste un defect. S-ar putea daca e greseala de proiectare sa se fi propagat in mai multe locuri.
  • +4 (26 voturi)    
    din cauza la buguri (Luni, 22 iulie 2019, 14:52)

    gigiduru_ [utilizator]

    "TeamNet/Siveco" == "Coruptia Ucide"

    Si cand te gandesti ca acei roockies mai sunt si scutiti de impozit ...
    • +14 (20 voturi)    
      confunzi (Luni, 22 iulie 2019, 15:15)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui gigiduru_

      aia care au gresit nu-s programatori si DOAR programatorii sunt scutiti de impozit...

      dar na.. hai sa ne aruncam frustrarile cand nu e cazul!
      • +6 (6 voturi)    
        iarta-ma (Luni, 22 iulie 2019, 17:47)

        gigiduru_ [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        Tu crezi ca e o greseala izolata a unui singur om???

        Crede-ma, n-am nici cea mai mica incredere in profesonalismul programatorilor de la Siveco/Teamnet sau din structurile de stat.

        Livica, am fost si eu scutit de impozit cand inca mai lucram in Ro ca si programator. Acum ma uit cu mila cum mii de vieti depind de mizeria facuta de niste tantalai platiti pe multi bani din cotizatiile tale, Livica.
    • +14 (18 voturi)    
      mda (Luni, 22 iulie 2019, 15:26)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui gigiduru_

      nu programatorii scutiti de impozite au luat spaga...

      ci nea ghita, pinalti.. si multi altii din mediul politic
    • +1 (1 vot)    
      In sfarsit (Marţi, 23 iulie 2019, 9:07)

      ovidiub781255638850764 [utilizator] i-a raspuns lui gigiduru_

      Cautam pe aia cu "scutirea de impozit". Trebuia sa fie pe undeva...l-am gasit, multumesc, pot inchide
  • +19 (19 voturi)    
    SIUI-ul e dupa chipul si asemenarea noastra (Luni, 22 iulie 2019, 14:53)

    Ricochet [utilizator]

    Acest sistem informatic ce a costat in total cam un sfert de miliard de euro (nu e chiar asa de greu de verificat!) NU a functionat niciodata cum trebuie.
    In mod evident a fost subdimensionat de la bun inceput (pentru ca in acest fel spaga, parandarat-ul devenea mai mare) si toate problemele ulterioare au fost aruncate in capul utilizatorilor sai. Medicii, in principal.
    Fara o noua investitie masiva in hard, in update de soft si in mentenanta nu se va rezolva nimic.
  • -12 (20 voturi)    
    E normal, doar vin alegerile (Luni, 22 iulie 2019, 14:55)

    holinessdani [utilizator]

    STS are nevoie de bani pentru "numararea" voturilor de la alegeri si trebuie ceva investitii in progame noi, ca de astea vechi s-a aflat cum functioneaza si prea bat la ochi.
    • +16 (18 voturi)    
      of doamne (Luni, 22 iulie 2019, 15:17)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      upsurile pica... nu e vina sts ca a picat..

      dar na tre sa criticam sts acum pentru ca vrem sa luam numaratul voturilor de la ei ca sa creasca vreo 20-30% psd in sondaje... prin metoda : "dragnea the necromances"
      • +2 (4 voturi)    
        nu criticam sts (Luni, 22 iulie 2019, 15:48)

        nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        Da ups-urile se duc dar la nivelul asta noi poiectam grilele de alimentare stiind ca diferite capacitati de generare pot intra sau iesi din pdu(power distribution unit) in timp real, nu vrem sa ne trezim ca pt a schimba o baterie sau un ups tre sa stingem tot rack-u sau cine stie o sala intreaga de rack-uri(adica cand vorbim de ups, poate vorbim de 100 KVA care e in sine cel putin un rack ca marime si inca 2-3 rack-uri de baterii - nu ne inchipuim ups-ul negru de sub masa, daca un din ala a provocat uraganul... ar fi extrem, extrem de jenant). Mai ales cand sti in ce hal vine energia din grila nationala.
        Si nu criticam sts-ul stim ca e un caz izolat. Dar am vrea sa nu se mai intample din cauza unui ups... daca chiar aia a fost cauza.
  • +19 (23 voturi)    
    Habarnism la nivel national (Luni, 22 iulie 2019, 14:56)

    OCL [utilizator]

    Vorbim de un sistem IT critic, utilizat la nivel national.
    In primul rand pe partea de infrastructura hardware exista surse de alimentare redundate pentru servere, cu fiecare sursa de alimentare conectata la un UPS separat, fiecare UPS legat la o alta sursa de energie electrica. Sper ca nu este toata infrastructura pentru toata Romania la fel...
    In al doilea rand, exista clustere de baze de date ce functioneaza in sistem failover, sau chiar poate direct masini virtuale cu High Availability.
    Si nu in ultimul rand, intr-o tara plina de firme de IT, cu oameni cu adevarat capabili, care ofera servicii pentru mega-corporatii, ne-a luat 20 de zile sa incepem sa dam de urma problemei?
    Si niciun cap cazut dupa atata timp...
    • +8 (10 voturi)    
      Comment sters de user (Luni, 22 iulie 2019, 15:35)

      Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui OCL

    • +8 (8 voturi)    
      Stat în stat (Luni, 22 iulie 2019, 16:55)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui OCL

      Când foștii angajați de la stat sau de la firmele abonate la stat (gen Siveco) ajung să lucreze în firmele de IT din țară, toți angajați de acolo fac roată în jurul noilor colegi să audă povești horror de incompetență managerială și cocoșism al top managementului.

      Asta e rezultatul nepotismelor și corupției: structurile statului în acest domeniu sunt golite de conținut, populate cu piloși incompetenți care nu sunt în stare să țină lucrurile în funcțiune.
    • +3 (3 voturi)    
      ma intreb (Luni, 22 iulie 2019, 19:13)

      toxx [utilizator] i-a raspuns lui OCL

      ce SLA ofera CNAS pentru serviciul asta la 20 de zile de downtime. hahahahahha
  • +10 (10 voturi)    
    Spaga la putere (Luni, 22 iulie 2019, 14:59)

    Sati [utilizator]

    Datii foc cu Ghita deasupra.
  • +20 (20 voturi)    
    Lipsă de profesionalism (Luni, 22 iulie 2019, 15:03)

    Celbland [utilizator]

    SIUI are și sisteme de backup, cumpărate de la HP, care ar fi trebuit să pornească imediat ce au căzut cele de producție.

    Îmi este clar că nu au o soluție High Availability, deși au cheltuit bani și au cumpărat sistemele de backup, dar nu le folosesc. Ar fi trebuit să aibă surse diferite de alimentare electrică și UPS-uri redundante.

    Băncile au aplicații mult mai complexe, mult mai multe sisteme, baze de date de cel puțin 10 ori mai mari, dar nu au întreruperi mai mari de 15 min în caz de defecte.

    Concluzia este că SIUI este foarte prost conceput, făcut de neprofesioniști în bătaie de joc, doar pentru a jefui banii CNAS.
  • +15 (15 voturi)    
    mda (Luni, 22 iulie 2019, 15:11)

    liviu_ [utilizator]

    1 - observ cum se incearca sa se arunce vina pe sts... faptu ca un upc s-a defectat NU e ceva deosebit si e ceva care niste profesionisti ar trebui sa aiba in vedere
    2 - deci noi nu avem back-up?! in tarile cu apa calda cand un sistem pica, exista MINIM inca 1 de rezerva!

    oricum eu zic sa dormim linistiti... e clar ca in cazul unui cutremur o sa se duca dracu cardu de sanatate... atunci normal ca nu o sa ai nevoie de date insignifiante precum boli cronice, alergii etc...

    nu pot spune decat BATAIE DE JOC SI INCOMPETENTA !!!
  • -14 (18 voturi)    
    Deci totul a pornit de la STS, (Luni, 22 iulie 2019, 15:15)

    xrogo [utilizator]

    iar de la STS?
    • +14 (14 voturi)    
      ma omule (Luni, 22 iulie 2019, 15:26)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      serios?!
      s-a stricat un UPS... se mai intampla...

      problema nu e UPSu stricat... problema e d c kkt nu au avut backup 2 servere diferite (in locatii fizice diferite) etc ! si aia NU e vina STSului...

      dar na probabil acum se incearca sa se ia softu de numarare a voturilor de la STS ca tre si psd sa mai creasca in sondaje cumva, si ei pot face asta doar furand.... si atunci postacii ai primit ordin sa atace STS!
    • +9 (11 voturi)    
      Comment sters de user (Luni, 22 iulie 2019, 15:36)

      Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui xrogo

  • +13 (13 voturi)    
    bla bla bla .. incompetenta .. bla bla bla (Luni, 22 iulie 2019, 15:21)

    programatoru [utilizator]

    cum ar reactiona orice client particular care ar da atatia bani, unei firme private si ar intampina problemele acestea?
    sau ce fel de contract de 2 lei au facut acestia cu ghita srl, de au livrat mizeria asta?
    ce fel de infrastructura de 2 lei de se permite asa ceva?
    se mai intampla la situatii critice sa mai pice 5 minute , hai o ora, cateva ore , la aplicatii de sunt folosit de sute de milioane de oameni, dar 17 zile?
    pai abranbureala asta ca a mers, dar nu a mers .. pai e simplu , daca ai o masina din 100 si pe aia sta calare toate lumea, aia merge asa de incet ca nu v-a ajunge niciodata la destinatie, inseamna ca intreg sistemul e picat
  • +10 (10 voturi)    
    Ceva e putred (Luni, 22 iulie 2019, 15:27)

    Timbuku [utilizator]

    Eu inteleg ca in fiecare rack exista 2 surse de alimentare si fiecare server se alimenteaza din 2 surse, deci faptul ca s-a defectat un UPS nu ar fi trebuit sa afecteze serverele care mai aveau o sursa de alimentare.

    As vrea sa vad un raport serios, nu 5 randuri de explicatii pentru un sistem de importanta asta care a fost nefunctional 22 de zile.
    • +8 (10 voturi)    
      mda (Luni, 22 iulie 2019, 16:14)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui Timbuku

      pai si IT-istul asta de la CNAS care a scris raportul...

      acum 10 ani monta termopane..

      acum e mare ITist pe 20.000 lei salar la CNAS :DDDD
  • +5 (7 voturi)    
    HA HA HA (Luni, 22 iulie 2019, 15:41)

    mircea112 [utilizator]

    Problema aici e mai mare de atat, asta e infrastructura militara a romaniei, serviciul de telecomunicatii speciale are statut militar, un server cu un ups. Nici un fel de redundanta geografica, nici un fel de replicare.

    Astia ar fi trebuit sa aibe replici ale datelor atat in tara cat si in strainatate, in caz de razboi, ce faci? Ups s-a luat curentul pana nu vine lumina, Romania nu mai are acces la informatie.
  • +7 (7 voturi)    
    praf (Luni, 22 iulie 2019, 15:59)

    razeshu [utilizator]

    e clar ca nu au procedura de recovery. chiar si asa durata asta ata de mare arata ca nici backup uri nu prea au baietii. probabil pierd vremea escaland si dand mail uri peste mail uri cu liste d epersoane din ce in ce mai mari in CC :)) La cat a costat versus ce functionalitati rudimentare ar eimplementate ar trebui sa aiba un cluster cu unul din noduri pe Luna pentru safety. Si un 0.0001 s/an downtime. Dar cu un contract facut , urmarit si implementat de aia care pun 3 randuri de borduri de unde naiba sa ai asteptari ? E amuzant ca nu a cazut nici un cap pana acum. Ok,da, cu exceptia papagalului de cuvant arogant. O sa aflam despre el ca a fost mutat disciplinar in vreun minister sau similar si nimic mai mult. Pe parte tehnica si contractuala nu a patit nimeni nimic. Pentru ca nici o caracatita nu isi taie singura vreun bratz !
  • +7 (7 voturi)    
    Nepotisme (Luni, 22 iulie 2019, 16:11)

    florinos [utilizator]

    Asa cum Grindeanu a angajat o fostă Miss probabil pe aceleasi criterii au fost angajati cei care se ocupa de suport sau poate vina este la UTI, SIVECO, Teamnet ?
  • 0 (2 voturi)    
    IT ISTII ESPLICA (Luni, 22 iulie 2019, 16:17)

    Casargoz [utilizator]

    IT-ISTII explica.
    Nici un it-ist nu e de capul lui. Dar pe termen lung vorbim de business. De faptul ca au schimbat președinții la 6 luni.
    Iar asta cu mentenanță Oracle e vitala...
    De ce? Face cineva upgrade de versiune?
    O fi vitala, ca nu ma pricep maica.
    Vorbea cineva de sts, din auzite știu ca sunt profesioniști. Redundanta pentru sisteme ouț of support.
    Tot din auzite știu ca dacă oprești niște discuri vechi, e bine sa mergi sa te rogi la biserică, cu mama redundante. Asa sunt ele crapă după ce le repornește, și dacă se întâmplă în telecom, cred ca cnas nu e scutit.
    Dar chestia cu dba...
    Îmi închipui cum ar reacționa un om normal dacă o banca ar ieși sa spună ca nu are contabili.
    Am și eu o rugăminte la comentatorii cu firme abonate la stat:
    Care ar fi soluția? Firme poloneze? Un srl micuț. Firme din Serbia?
    Și pe termen lung, de ce dau explicații it-știi.
    Dacă legea cardului electronic de identitate era data în 2002, mai discutam de ceas?
    Siui este din 2002. Mai au discuri din 2002?
    Voi pe acasă mai aveți?
    Și merg?
    Chiar mai are cineva laptop din 2002 cu suport pt toate aplicațiile? Mergeți cu el la un IT st bun și rugati-l sa va ajute cu o problema. Dacă nu se enervează la boot aveți noroc.
    Și dacă da, vi se pare normal la cap?
  • +6 (6 voturi)    
    Grave probleme structurale (Luni, 22 iulie 2019, 17:01)

    aqualung [utilizator]

    Asta explică inclusiv problemele de UX din trecut: timpii de răspuns îngrozitori și ratele mari de eroare de la emiterea unor simple rețete compensate. Dacă simpla defectare a unui UPS a produs așa ceva, sunt mari probleme de arhitectură de sistem acolo. Nimeni se pare că nu a auzit acolo de HA, de redundanță, de cluster de baze de date. Sau poate au auzit unii, dar nu-i ascultă nimeni din management, pentru că nu sunt pilele nimănui, ci doar goblinii aceea cu o brumă de competență pe care se bazează funcționarea așa cum e, în cârje, a sistemelor.

    Bănuiesc cumva că nici la nivel de software aplicația nu prea e gândită de așa natură; am sentimentul că cei de la Siveco nu au auzit de scalabilitate și testare de performanță. Sau, mă rog, or fi auzit, dar nu e ceva ce făceau ei, de vreme ce își scriau singuri caietele de sarcini la licitațiile contractelor cu statul.
  • +7 (7 voturi)    
    aha (Luni, 22 iulie 2019, 17:09)

    rei [utilizator]

    da sa ne spuna IT-istii de la CNAS mai multe detalii gen:

    1)ati alimentat ca prostii cele 12 surse ale unui superdome din PDU2?
    2)la cate noduri aveti in cluster nu se putea opri acel nod 3?(sau era singurul functional inainte de problema?)
    3)de DR ati auzit?au DR firme cu nr de angajati cat dep. vostru IT si voi nu aveti pt 20mil de oameni
    4)daca nu mai aveti suport v-ati gandit sa lasati asa sistemul daca tot merge?
  • +2 (2 voturi)    
    Hihi asa e in Romania (Luni, 22 iulie 2019, 17:31)

    Ozymankos [utilizator]

    bine ca nu sunt asigurat
    bine ca nu am platit
    bine ca nu am murit la doctor
    bine ca nu am dinti si genunchi si coloana vertebrala

    da discurile lor is in 2002
    nimeni nu face backup
    se ia curentul toate discurile pica
    motherboardurile se ard
    procesoarele se duc
    trebe inlocuite urgent
    dupa ce le inlocium

    facem un nou sistem hihi
    din nou toata lumea la inregistrare si plata
    sau poate toti gratuti
  • +3 (3 voturi)    
    lol (Luni, 22 iulie 2019, 19:10)

    toxx [utilizator]

    - serverele entreprise de obicei au 2 surse de curent. sursele astea se leaga bineinteles (la mintea cocosului) in UPS-uri diferite, care vin din faze diferite
    - clusterul Oracle RAC trebuie bineinteles alimentat din faze diferite si UPS-uri diferite, astfel incat la orice moment in timp doar UN nod sa crape si sa il poti inlocui sau repara in timp util fara sa afectezi performanta.
    - din comunicat, a murit nodul 3, de unde deducem ca a ramas in 2 noduri, suficient ca sistemul sa functioneze MAI PUTIN atunci cand serverele sunt vechi si subdimensionate, astfel incat incarcarea clusterului era optima doar cu 3 servere. In cazul asta, trebuia scalat pe orizontal sau schimbate serverele cu unele mai puternice.
    - din ce am inteles, e un volum imens de date care se tranzactioneaza zilnic pe sistemul asta, e lesne de inteles ca ai nevoie de un cluster de baze de date de cel putin 4-5-6 noduri si de oameni competenti care sa faca previziuni bazate pe istoricul de tranzactii si trafic, scaland pe orizontala inainte ca sistemul sa o ia razna.
    - exista vreun load balancer acolo, la nivel de trafic IP , eventual hardware, un F5 sau similar, care sa proceseze si traficul de retea ?
    - ce faze de curent au in camera aia / datacenter ce-o fi ? eu cand lucram la o multinationala prin 2007 ce avea sediul in BFP, aveam 3 faze, si fiecare venea de la alt punct de transformare din oras, nu ca venea doar pe alt cablu.
    - sistemul asta se poate incadra la siguranta nationala, de ce nu aveti acolo arhitecti specialisti care sa faca design bullet proof pt o asemenea solutie ?

    cate intrebari de bun simt pt cine are o oarecare experienta in IT - mentionez ca nu sunt expert in Oracle, dar sunt expert in infrastructura care tine asa ceva.

    oamenii astia au auzit de conceptul n+1 ?
    • +2 (2 voturi)    
      observatii pertinente (Marţi, 23 iulie 2019, 11:16)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui toxx

      O singura nelamurire. Nu neaparat tre sa fie pe faza diferita ups-ul(Cele mari sunt trifazate prin constructie). In general le alimentezi din retele diferite(transport) pentru cazul in care pe un circuit se intampla avarie... eu nu prea am prins sa nu mearga o faza din grila nationala dar sa mearga celelalte doua. Acuma detailiez putin dar nu vreau sa te contrazic cu nimic, mai mult o completare. daca ai ups-uri monofazate poate merita puse pe faze diferite daca ai bransament trifazat... fiindca intr-adevar circuitul se poate supraincarca sau fluctua pe o faza daca toata lumea(consumatorii) o foloseste doar pe aia. Insa idea de a alimenta din circuite diferite e pt a avea o redundanta la transport. Ideea de a avea 2 sau mai multe ups-uri diferite e de a filtra si a da independenta pentru cazul in care un ups se strica( nu neaparat circuitul de alimentare al lui) sau trebuie scos din 'grila' locala. Asta e rolul primordial a 2 ups-uri diferite. Idea de a avea 2 sau mai multe surse/aparat e pt cazul in care una se strica din mers, nu neaparat pentru a fi alimentate din circuite separate, desi lucrurile astea merg mana in mana. La fel si procesoare redundante, discuri, etc. Idea din spate e sa nu trebuiasca sa stingi sistemul decat daca chiar e musai si nu te descurci cu restartat de servicii samd. Se stie de pe vremea lu' apollo ca un rack sau o sala de rackuri nu o pornesti si o opresti de la buton. Sunt oriunde de la 4-5 pasi pana la 40 de pagini de proceduri pentru pornirea aparatelor din rack(cu cat mai multe si diferite cu atat mai stufos). asa ca daca nu sti exact ce tre facut in fiecare caz(dar si atunci asistat de personal specializat) mai bine nu-l stingi niciodata. Cineva mai sus observa ca 80 din echipamente falesc la repornire(cand e max Q cum zic cei ce se ocupa cu balistice-adica sarcina maxima) asa ca eu din experienta personala evit din rasputeri sa sting pe nepusa masa aparate centrale.
  • +2 (2 voturi)    
    Parca (Luni, 22 iulie 2019, 21:32)

    Coco_papagal [utilizator]

    Acum cateva zile bancile au fost amendate la greu in urma unui audit al bancomatelor...ca nu s user friendly ca gandesc cam mult samd. Ce amenda ar trebui sa primeasca sts ul in acest caz?
    • +2 (2 voturi)    
      0 (Marţi, 23 iulie 2019, 11:27)

      nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui Coco_papagal

      STS e platit din banii mei si ai tai, orice amenda e din buzunarele noastre. Statul nu trebuie amendat cu bani. Cel mult angajatii ca persoane pot fi penalizate cu bani. Statul tre sa dea afara oamenii vinovati si sa se asigure ca nu se repeta. Orice masura pecuniara e de prisos. Imagineaza-ti ca gasesti un spital mizerabil ca nu au bani sa mai aloce pt intretinere. nah daca amendezi cu bani spitalul, ce rezolvi? ca doar nu aveau bani nici inainte daramite pt amenda? iar daca platesc amenda vor avea bani si mai putini de restul. In plus banii ii platim noi toti, nu 'spitalul' Nu! Dati afara(sau penalizati) cei care au gresit. e meritocratie sau ce? Cu ce m-ar incalzi sa plateasca sts din buzunarul meu? Nu, sa pastreze banii, sa ii penalizeze pe cei responsabili(daca era cineva responsabil) si sa nu se mai intample. Atat de la stat. De la privat e altceva, banul ala e binevenit intr-un cont extra-bugetar(consolidat) unde nici dumnezeu nu-si poate baga trompa, nefiind cu adevarat contabilizat. Aia in general sunt banii de dus acasa la partid si finantat campanii. grosul de acolo vine du de la aranjamente cu transportatorii si paraindarat. Si alea dar grosul e din amenzile(semicontabilizate) din timpul anului(adica aproape inca un buget).


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version