Fata de 15 ani, dispărută miercuri în Carcal și care ar fi fost ucisă de cel în mașina căruia se urcase la ocazie , a sunat joi de trei ori la 112 într-un interval de 7 minute, fără să fie localizată. Poliția spune că STS a transmis a coordonate de pe o arie destul de mare, respectiv pentru trei locații care s-au dovedit a fi greșite. Situația amintește de o altă tragedie. În 2014, când a avut loc accidentul aviatic din Munţii Apuseni, după apelul la 112, salvatorii au ajuns cu întârziere de câteva ore la victime, două dintre ele fiind decedate. STS a lansat abia anul trecut o licitație de modernizare a sistemului 112, blocată acum în instanță, și a dezvoltat o aplicație pentru telefoane inteligente, care oferă precizie de localizare, dar care are doar peste 10.000 descărcări.

fSTS- figura 3Foto: STS
  • De ce, la 5 ani de la Apuseni, nu este posibilă localizarea mai exactă a unui apel în caz de urgență?

Aceasta este una din principalele întrebări la care autoritățile ar trebui să răspundă, mai ales că semnale de alarmă au fost trase în ultimii ani.

Abia la 2 ani de la tragedia din Munții Apuseni, în luna noiembrie 2016, Autoritatea de reglementare în Comunicații (ANCOM) a modificat regulile pentru a îmbunătăți realizarea comunicațiilor către Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), care gestionează serviciul 112. Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență este gestionat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).

Autoritatea a impus operatorilor să transmită date suplimentare către STS: Măsura este benefică doar dacă apelurile sunt făcute de pe smartphone-uri

  • "Suplimentar față de informația de localizare primară, furnizorii de rețele publice mobile de telefonie au obligația de a lua toate măsurile necesare astfel încât să permită transmiterea, către administratorul SNUAU, de către o funcționalitate existentă la nivelul echipamentului terminal al apelantului, în maxim 20 de secunde de la momentul inițierii apelului de urgență, a informației de localizare conținând latitudinea și longitudinea care caracterizează poziția geografică în care se află echipamentul terminal, cel puțin pentru apelurile către serviciul de urgență 112 inițiate de pe terminale mobile capabile să genereze această informație de localizare.", se preciza în decizia ANCOM.

În referatul de aprobare a deciziei, ANCOM arăta și deficiențele tehnologiei cell-ID care stă la baza sistemului 112 gestionat de STS.

  • "'Metoda de localizare cell-ID', folosită încă pe scară largă la nivel european, a reprezentat un compromis între necesitățile de localizare a echipelor de intervenție și posibilitățile tehnice ale rețelelor de telefonie mobilă, acceptabil la nivelul anilor la care s-a elaborat Decizia (n.a 2008). Furnizarea unei zone de căutare uneori cu o rază de peste 35 km nu poate fi suficient de bună pentru echipele de intervenție chiar dacă aceste dimensiuni de raze estimative sunt caracteristice pentru zone puțin populate.", preciza ANCOM.

Autoritatea cerea operatorilor de telefonie mobilă să sprijine adoptarea și funcționarea unor aplicații disponibile și aplicate deja în Europa, care permit o localizare net superioară metodei de localizare cell-ID utilizată în prezent de sistemul 112 din România.

Printre aplicațiile date ca exemplu era și soluția de localizare Advanced Mobile Location – AML, pe care o descria astfel:

"Aceasta este funcțională în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din iunie 2014 pe anumite terminale mobile.

Atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile echipate cu funcționalitatea AML trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 (Public Safety Answering Points) ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigatie prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5 – 50 m. De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie sa fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și Wifi ale terminalului mobil.

Începând cu iulie 2016, Google a introdus funcționalitatea AML pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android existente pe piață, începând cu Android 2.3 (Gingerbread), prin intermediul Google Play Services. Localizarea este calculată în terminal si poate fi transmisă către PSAP (endpoint) în trei moduri: folosind HTTPS POST, Text SMS sau Data SMS. Implementarea soluției se poate face în patru pași:

1) Implementarea/stabilirea endpoint (entitatea responsabilă cu primirea informației de localizare);

2) Testarea în cadrul căreia este necesară colaborarea tuturor părților implicate (Google, STS, furnizori de rețele publice mobile);

3) Transmiterea către Google a opțiunilor de configurare (nr. de urgență, MCC, MNC);

4) Semnarea acordului (între Google și entitatea responsabilă cu primirea informației de localizare)."

ANCOM menționa și "o altă soluție de localizare Google (Emergency Location Service în Android) funcțională în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și în Estonia și este testată sau deja în curs de implementare în alte nouă țări europene".

Raed Arafat în septembrie 2018: Sistemul 112 rulează pe Windows XP, un software învechit ce nu se mai produce, iar, din cauza uzurii morale, poate ceda

Autoritățile nu s-au grăbit.Guvernul Dăncilă a aprobat abia în data de 13 septembrie 2018 nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente modernizării infrastructurii hardware și software a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Valoarea totală estimată a proiectului ce va fi derulat timp de trei ani este de 221,7 milioane lei (47,6 milioane euro), finanțarea venind din fonduri UE nerambursabile și de la bugetul de stat. Infrastructura IT ce asigură funcţionarea 112 are o vechime de peste 14 ani, funcţionarea neîntreruptă din această perioadă ducând la o uzură excesivă a infrastructurii IT, se arăta în nota de fundamentare.

Pentru detalii citește: Guvernul a aprobat nota de fundamentare privind necesitatea modernizarii sistemului 112, proiect estimat la 221,7 milioane de lei

În 24 septembrie 2018, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, avertiza că Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență, care gestionează serviciul 112, rulează pe Windows XP, un software învechit ce nu se mai produce, iar, din cauza uzurii morale, poate ceda.

Pentru detalii citește: Sistemul 112 rulează pe sistemul învechit Windows XP / Raed Arafat: Suntem chiar la limită / Program de modernizare de 222 mil. lei

După avertismentele transmise atunci de autorități, HotNews.ro a observat că în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP), STS lansase deja din luna august 2018 o licitație tocmai pentru modernizarea sistemului 112.

Una dintre facilitățile noului sistem și funcționalitatea Advanced Mobile Location – AML, care ar permite utilizatorilor care dețin telefoane mobile echipate această funcționalitate că fie localizați cu o acuratețe între 5 și 50 de metri, atunci când sună după ajutor la 112.

Licitația pentru modernizarea sistemului 112, un contract de peste 184,7 milioane lei, a ajuns în instanță

La un an de la lansarea acestei licitații de către STS, contractul a ajuns pe masa Curții de Apel București, după mai multe contestații la CNSC și o plângere penală la DNA. Un consorțiu de firme condus de Omnilogic, a căror ofertă a fost descalificată, a contestat luni în instanță rezultatele atribuirii contractului de peste 184,7 milioane de lei.

În afară de contestația consorțiului condus de omnilogic, luni, 15 iulie, o nouă contestație a fost depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Plângerea aparține consorțiului condus de Telekom (care este susținută și de fosta Teamnet fondată de Sebastian Ghiță).

Pentru detalii citește: Modernizarea sistemului 112: Curtea de Apel va judeca modul în care STS a atribuit contractul de peste 184 milioane de lei