​Președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR), susține că multe țări europene au implementat de mult timp soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112. Aceste soluții, care funcționează pe smartphone-uri cu Android și iOS fără să-ți instalezi nicio aplicație, trimit automat locația de pe telefon la apelurile de urgență. "E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile "pentru modernizarea 112", susține Drulă.

Deputatul USR, Catalin DrulaFoto: Hotnews
  • UPDATE (sâmbătă, 09:40) Președintele Comisiei IT din Parlament a transmis sâmbătă către HotNews.ro solicitările oficiale făcute către STS, ANCOM și Ministerul Comunicațiilor în care cere explicații pentru neimplementarea unor soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112. (apasă pe linkuri pentru a citi solicitările)

Președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR), a semnalat vineri seara, în cadrul a două postări pe Facebook, că autoritățile care gestionează serviciul 112 din România, respectiv Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), ANCOM (autoritatea de reglementare în comunicații) și Ministerul Comunicațiilor (MCSI) sunt mult în urmă cu implementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112:

Ce spune Cătălin Drulă pe Facebook

"Să recapitulăm responsabilii pentru neimplementarea AML/ESL (trimitere automată a locației de pe telefon la apelurile de urgență):

1) STS - care ar trebui să fie beneficiarul/destinatarul informațiilor și să-și ajusteze sistemele pentru a folosi informația. E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile "pentru modernizarea 112".

Dl. VASILCĂ sau predecesorul OPRIȘ ne-ar putea explica cum de se poate mișca în halul ăsta de prost STS-ul?

2) ANCOM - care ar trebui să dea decizia de implementare AML (cf. OUG care reglementează 112) și să monitorizeze implementarea ei. ANCOM a dat o decizie în 2016 cu o exprimare cam vagă și conform acelei decizii trebuia să formeze un grup de lucru care să se asigure de implementare.

Dl. GRINDEANU ne poate explica foarte concret, ca reglementator și responsabil de emiterea legislației terțiare, cum a fost activ/pro-activ pentru implementarea acestui sistem în România și de câte ori a condus grupul de lucru pentru implementarea AML?

3) MCSI - Ministrul comunicațiilor este președinte al Comitetului naţional de coordonare a activităţii SNUAU (termenul tehnic pt. serviciul 112). Domnii PETRESCU sau ȘOVA sau dl. adus de la PSD Iași, ce-au făcut în Comitet pentru implementarea AML?

Ne-ar putea explica vreunul din cei de mai sus cum de vecinii noștri din Republica Moldova au reușit să implementeze AML înaintea noastră?"

"Una dintre cele mai eficiente metode de localizare a apelurilor la servicii de urgență este Emergency Service Locator de la Google.

Funcționează pe 99% din terminalele cu Android fără instalarea niciunei aplicații suplimentare.

Principiul e simplu. Odată cu apelarea serviciului de urgență, telefonul activează automat serviciul de localizare (prin GPS) și la scurt timp după încheierea apelului trimite un SMS special de tip Data cu longitudinea și latitudinea către serviciul de urgență.

Conform estimărilor Google, precizia medie este de 56 de metri față de 3km în cazul localizării clasice bazate pe celulă/antenă și puterea semnalului de la terminal așa cum e recepționat la turnul GSM.

Pentru implementare, nu este nevoie decât de un acord cu Google (gratuit) făcut de operatorii de telefonie mobilă și de serviciul guvernamental din țara respectivă.

Costurile de investiție sunt minimale conform Google și durata de implementare este 2-15 săptămâni.

În România responsabilitatea pentru a impune operatorilor tehnologiile pe care să le implementeze pentru localizarea apelurilor de urgență este la ANCOM, mai exact la președintele ANCOM (cf. OUG 34/2008 art. 20).

Ce a făcut ANCOM pentru implementarea ELS în România? Ce au făcut operatorii de telefonie mobilă? În ce stadiu este această implementare în prezent?

I-am trimis astă-seară aceste întrebări președintelui ANCOM, Sorin Grindeanu, și aștept un răspuns în numele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor în cel mai scurt timp."

Asociația europeană a numărului 112 (EENA), organizație neguvernamentală care promovează îmbunătățirea serviciilor de urgență în Europa, a atenționat într-o declarație către HotNews.ro că a insistat ani de zile fără succes la autoritățile române responsabile de serviciul 112 pentru implementarea unor soluții gratuite pentru îmbunătățirea localizării apelurilor la 112.

HotNews.ro a semnalat deja că ANCOM a emis în noiembrie 2016 o decizie care obligă operatorii de telefonie mobilă să transmită mai multe date de localizare a apelurilor la 112 către STS, dar că de atunci și până acum nu s-a întâmplat mare lucru.

ANCOM ar trebui să răspundă în ce măsură au fost aplicate până acum măsurile dispuse acum 3 ani.

De asemenea, HotNews.ro a semnalat în mai multe articole din ultima perioadă blocajul în care se află STS cu licitația pentru modernizarea 112.

Una dintre facilitățile noului sistem și funcționalitatea Advanced Mobile Location – AML, care ar permite utilizatorilor care dețin telefoane mobile echipate cu această funcționalitate să fie localizați cu o acuratețe între 5 și 50 de metri, atunci când sună după ajutor la 112.

Licitația pentru modernizarea sistemului 112, un contract de peste 184,7 milioane lei, a ajuns în instanță.

La un an de la lansarea acestei licitații de către STS, contractul a ajuns pe masa Curții de Apel București, după mai multe contestații la CNSC și o plângere penală la DNA. Un consorțiu de firme condus de Omnilogic, a căror ofertă a fost descalificată, a contestat luni în instanță rezultatele atribuirii contractului de peste 184,7 milioane de lei.

În afară de contestația consorțiului condus de Omnilogic, luni, 15 iulie, o nouă contestație a fost depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Plângerea aparține consorțiului condus de Telekom (care este susținută și de fosta Teamnet fondată de Sebastian Ghiță).

Pentru detalii citește: Modernizarea sistemului 112: Curtea de Apel va judeca modul în care STS a atribuit contractul de peste 184 milioane de lei