​În anul 2019 au fost portate 958.821 de numere de telefon, din care 93% (895.083) sunt numere de telefonie mobilă și doar 63.738 sunt numere de telefonie fixă, a anunțat vineri autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM). RCS&RDS, operatorul controlat de miliardarul orădean Zoltan Teszari, a câștigat cele mai multe numere atât de telefonie mobilă cât și de telefonie fixă. Anul trecut, 81% din numărul de portări au fost realizate de către persoane fizice și 19% de către persoane juridice.

Numere portate in 2019Foto: ANCOM

Portabilitatea numerelor de telefon este o procedură care permite utilizatorilor să-și păstreze numărul la schimbarea furnizorului de telefonie. De la introducerea serviciului de portabilitate în România, în 21 octombrie 2008, peste 6,3 milioane de numere au fost transferate între rețele. Dintre acestea, 5,5 milioane sunt numere de telefonie mobilă (86%) și peste 800 de mii de numere sunt de telefonie fixă.

  • Câte numere de telefonie mobilă și fixă și-au portat românii în 2019

Pe segmentul telefoniei mobile, anul trecut românii și-au portat 895.083 de numere. Cei mai mulți utilizatori au ales rețeaua RCS&RDS - 337.784 numere, în timp ce Orange a primit prin portare 170.528 de numere, Telekom Romania Communications (n.a. fostul Romtelecom)– 152.274 numere, Vodafone – 137.385 numere, iar Telekom Romania Mobile Communications (fostul Cosmote) – 97.086 numere. Din cele 895.083 de numere de telefonie mobilă portate în 2019, 47% au fost numere de cartele preplătite.

Pe segmentul telefoniei fixe, românii și-au portat 63.738 de numere. Majoritatea numerelor de telefonie fixă portate au fost împărțite între principalii furnizori, astfel: RCS & RDS – 34.527 numere, Vodafone – 10.488 numere, Orange – 9.954 numere, UPC România – 5.085 numere și GTS Telecom – 1.025 numere.

În 2019 au fost portate 14.795 de numere independente de locație, numere cu acces gratuit și numere cu tarif special.

Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 346 de petiții pe tema portabilității, cele mai multe fiind generate de anumite probleme tehnice apărute în derularea procesului de portare, respectiv întârzierea mesajelor introduse de furnizori în baza de date centralizată (BDC) sau probleme de rutare. Alte probleme semnalate de utilizatori s-au referit la anularea proceselor de portare, la cererea utilizatorilor, precum și la întârzierea realizării procesului de portare.

În comunicatul transmis vineri, ANCOM recomandă utilizatorilor care doresc să-și porteze numărul de telefon să verifice contractul pe care îl au cu operatorul actual; în cazul în care sunt încă în perioada minimă contractuală, cel mai probabil vor fi în situația de a plăti penalități pentru rezilierea anticipată a contractului, în special dacă au și un terminal achiziționat de la furnizor.