​Furnizorii mici de internet și cablu TV din mai multe orașe din țară au început să-și sune clienții care au întârzieri la plată pentru a afla când își pot plăti facturile restante, unii abonați au fost amânați de la plată pe termene scurte, iar celor care nu și-au plătit facturile mai mult de două luni și nici nu răspund la telefon le-au fost întrerupte serviciile, arata datele transmise HotNews.ro de Interlan, asociație care reprezintă 38 de furnizori mici de internet din țară. Amintim că luna trecută, arbitrul telecom (ANCOM) a solicitat furnizorilor ca, pe perioada stării de urgență, să nu întrerupă serviciile pentru neplata facturilor.

Adresa ANCOMFoto: Hotnews

În contextul răspândirii virusului COVID-19 și a instituirii stării de urgență în țară, Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a solicitat în data de 20 martie furnizorilor de telefonie fixă și mobilă, internet și televiziune să nu întrerupă furnizarea serviciilor pentru neplata facturilor.

Solicitarea autorității nu este însă ușor de respectat, cel puțin de către furnizorii mici de internet și televiziune prin cablu, pentru care o astfel de cerință generează presiune asupra plății propriilor angajați precum și a serviciilor contractate de la alte firme.

11 din cele 38 de firme membre ale asociației Interlan, care cuprinde furnizori mici de internet și cablu TV din București, Arad, Vaslui, Cluj, Suceava și Iași, au răspuns, sub protecția anonimatului, întrebărilor HotNews.ro privind modul în care reușesc să respecte solicitarea autorităților.

  • "Majoritatea furnizorilor percep această solicitare ca fiind o recomandare, însă spun că vor ține cont de ea până în momentul în care activitatea firmei va fi afectată de neplata furnizorilor și a salariilor. Cei mai mulți furnizori spun că vor opri serviciile dacă neplata facturilor de către clienți va face ca situația financiară a companiei să devină critică, dar și pentru nerespectarea altor clauze contractuale.", a precizat pentru HotNews.ro Eric Andrei Băleanu, președintele Asociației Interlan.

Ce măsuri au fost luate în cazul clienților care nu și-au plătit facturile?

  • "Momentan îi sunăm și insistăm. I-am contactat pentru a le reaminti, le-am retrimis facturile restante pe e-mail si le-am cerut să ne comunice termenele in care pot plati aceste facturi", spune unul dintre furnizorii de internet (ISP-ist).

Unii susțin că amână plata facturilor în cazurile celor care dovedesc faptul că sunt afectați de criza COVD-19.

  • "Fiind vorba în mare măsură de clienți rezidențiali, cu o valoare mică a abonamentului și de o situație de urgență, în cazul celor care au intrat în șomaj tehnic sau primesc ajutor de șomaj și care au putut dovedi acest lucru, le este acordată o perioadă de grație pe durata stării de urgență", spune un alt furnizor de internet.

Cei mai mulți spun că amână la cerere plata facturilor, dar se fac și suspendări și deconectări de servicii.

  • "Dacă ne solicită amânarea plății o facem pentru maxim 1 luna (o făceam și până să apară recomandarea ANCOM), iar dacă nu anunță nimic se suspenda serviciile", spune un alt furnizor.
  • "Am suspendat serviciile acelor clienți care aveau 2 luni restanță și care nu au putut fi contactați la numărul de contact din contract", explică un alt furnizor.
  • "Da, am suspendat serviciile pentru depășirea cu mai mult de 15 zile a termenului limită de plată al facturii", declară un alt ISP-ist.
  • "În situația în care facturile erau mai vechi de 60 de zile, când oricum nu era starea de urgență", a spus un alt furnizor de internet.

Întrebați dacă au făcut o estimare legată de costul neplății facturilor în această perioadă, unul dintre furnizori a declarat: "În jur de 8000 euro ( fara colaboratori, achizitii de echipamente necesare de intretinere a retelei. Costul include furnizori interconect, chirie, support, curent electric). Un altul a spus 9500 de euro.

  • "Depinde de perioada de neplata, dacă 30% din clienți nu și-ar mai plăti facturile este posibil ca în următoarele două luni să apară decalaje la plățile către salarii și furnizori", a declarat un alt furnizor de internet.
  • "Este greu de făcut o estimare acum. În această perioadă mulți angajați au fost trimiși acasă și există familii în care nu mai lucrează decât o singură persoană în acest moment. În plus toate firmele mici și-au suspendat activitatea. Multe dintre ele nu au trimis notificări privind suspendarea serviciilor pentru această perioadă. Aflăm de ele în urma contactelor telefonice", a spus un alt ISP-ist.

Eric Andrei Băleanu, președintele Interlan, susține că majoritatea furnizorilor încă nu au probleme cu neplata facturilor dar este greu de estimat care va fi comportamentul de plată al clienților în următoarele două-trei luni. În cel mai pesimist scenariu este posibil ca în acest interval să fie afectate plățile companiilor furnizoare către salariile angajaților și către furnizori.

În privința consumului de internet din rețele, președintele Interlan a precizat că "toți furnizorii au resimțit o creștere de trafic cu valori între 20% și 50% în ultimul timp, perioada de primăvară fiind în mod normal una în care traficul scade. Se constată creșteri ale traficului în special dinspre furnizorii de conținut Facebook, Google și Netflix iar cei care sunt conectați la platforma InterLAN Internet Exchange consideră că au capacități suficiente care să preia acest trafic suplimentar."