Telekom, RCS & RDS, Orange sau Vodafone ar trebui să aplice de la 1 august 2020 un tarif de până la 0,097 eurocenți pe minut pentru terminarea unui apel în propriile rețele de telefonie fixă, în scădere cu aproximativ 30% față de tariful aplicat în prezent și care a fost calculat în anul 2014, a propus marți Arbitrul telecom (ANCOM). Tariful de terminare este costul pe care-l are orice furnizor de telefonie cu terminarea apelurilor propriilor abonați în alte rețele de telefonie și se regăsește în prețul final al abonamentelor plătite de consumatori. În funcție de numărul de abonați, lider pe piața de telefonie fixă este Telekom (fostul Romtelecom) cu o cotă de piață de 40%.

Telefonie fixaFoto: ANCOM
  • „Supunem astăzi consultării publice o scădere de aproximativ 30%, până la 0,097 eurocenți/minut, a tarifului maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe, începând cu data de 1 august 2020. Continuăm astfel eforturile Autorității de a susține o piață telecom competitivă în România, cu oferte atractive și convenabile pentru români”, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.

Tariful maxim pentru terminarea apelurilor la puncte fixe

Potrivit documentelor consultate de ANCOM, începând cu data de 1 august 2020 operatorii de telefonie fixă desemnați de Autoritate ca având putere semnificativă de piață, printre care și Telekom, RCS & RDS, Orange sau Vodafone, vor putea aplica un tarif de maxim 0,097 eurocenți/minut în cazul apelurilor naționale, apelurilor inițiate din Spațiul Economic European (SEE), precum și în cazul apelurilor inițiate din rețele din afara SEE, dacă acordurile internaționale în vigoare nu permit instituirea unui regim diferit de tarifare.

Nu doar cei patru mari operatori furnizează servicii de telefonie fixă, ci și alți peste 30 de furnizori cărora li se vor aplica măsurile de reglementare propuse. Lista acestora poate fi consultată aici.

Determinarea tarifului - tariful anterior a fost stabilit în anul 2014

În prezent, tariful maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe este de 0,14 eurocenți/minut și a fost stabilit de ANCOM începând cu 1 aprilie 2014, pe baza unui model de calculație a costurilor de tip LRIC pur, menit să asigure obiectivele de promovare a concurenţei, maximizare a beneficiilor consumatorilor şi stimulare a investiţiilor eficiente, cu respectarea metodologiei armonizate prevăzute în Recomandarea 2009/396/CE.

Scăderea tarifului până la 0,097 eurocenți/minut propusă astăzi de ANCOM a fost determinată în urma actualizării mai multor parametri ai modelului de calculaţie a costurilor utilizat anterior, precum și a costului capitalului.

Piața de telefonie fixă - Tot mai puțini români folosesc aceste servicii

Potrivit celor mai recente date statistice colectate de ANCOM, pe parcursul anului 2019 telefonia fixă a fost tot mai puțin utilizată de români, cu scăderi atât din punct de vedere al numărului de linii de acces (-7,7%, până la 3,38 milioane), cât și din cel al traficului (-16,5%, până la 1,9 miliarde minute). Ca urmare a acestor evoluții, în anul 2019, un român a vorbit în medie doar 8 minute/lună la telefonul fix în scădere cu 17% față de anul 2018.

În funcție de numărul de abonați de la sfârșitul anului 2019, Grupul Telekom avea o cotă de piață de 40%, RCS&RDS 35%, Grupul Vodafone 23%, ceilalți furnizori însumând 2%.