Schimbări în proiectul care transpune în legislație Memorandumul 5G cu SUA și de ce eliminarea chinezilor de la Huawei va afecta și rețelele 2G, 3G și 4G din România

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 3 septembrie 2020, 17:50 Economie | Telecom


Tehnologia 5G
Foto: EAI
​Rețelele 5G nu se construiesc de la zero. Ele se bazează pe echipamente și software din tehnologii de comunicaţii mobile din generaţii anterioare, precum 4G sau 3G. Asta se spune destul de clar în proiectul care transpune în legislație Memorandumul 5G cu SUA, proiect care tocmai a suferit câteva modificări. Toți operatorii telecom din România folosesc acum în rețele echipamentele chinezilor de la Huawei, iar dacă acest producător nu va obține avizul CSAT, care să ateste că nu este o amenințare la adresa securității naționale, atunci operatorii trebuie să înlocuiasca aceste echipamente, nu doar 5G, din propriile rețele în termen de 5 ani.

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor
, condus de liberalul Lucian Bode, a publicat miercuri, 2 septembrie, "o versiune îmbunătățită" a proiectului de lege care transpune în lege Memorandumul 5G cu SUA, un act al cărui scop ar fi eliminarea chinezilor de la Huawei din viitoarele rețele 5G din țara noastră.

Proiectul anterior a fost supus dezbaterii publice pentru perioada 4-17 august, iar în data de 24 august s-a organizat și o dezbatere publică în sistem videoconferință.


Asociația care reprezintă Orange, Vodafone și Telekom a atenționat că proiectul va afecta și rețelele 2G, 3G și 4G

"Versiunea îmbunătățită" a acestui proiect de lege a preluat câteva din observațiile aduse la această dezbatere de Liviu Popescu, directorul executiv al Asociației Operatorilor Mobili din România (AOMR), asociație care reprezintă marii operatori telecom Orange, Vodafone și Telekom. Dincolo de critica perioadei scurte de dezbatere, acesta a atenționat că actualul proiect va afecta și rețelele 2G, 3G și 4G și că amenzile ar fi prea mari.

Iată câteva din criticile aduse de acesta la dezbaterea din 24 august:
  • - (...) Credem că proiectul de lege este centrat pe identificarea producătorilor de echipamente şi de tehnologii care sunt eligibili.
  • În opinia noastră, proiectul ar fi trebuit să definească un set de criterii de identificare a riscurilor de securitate, ale echipamentelor şi tehnologiilor. O abordare care, de altfel, e susţinută la nivelul UE.
  • - Având în vedere forma actuală a proiectului, aşa cum a fost pusă în dezbaterea publică, apreciem că punem în pericol şi rezilienţa actualelor reţele de comunicaţii, adică 2, 3 şi 4G, deoarece foarte probabil ca după intrarea în vigoare, dacă intră în vigoare legea în această formă, e foarte probabil ca o serie de echipamente tipice din reţelele de 2, 3 şi 4G să fie înlocuite într-un interval de timp care se va dovedi insuficient.
  • - Pune de asemenea în pericol dezvoltarea reţelelor 5G, pentru că reduce considerabil predictibilitatea asupra furnizorilor de echipamente şi tehnologii necesare, există riscul în cazul elementelor de infrastructură achiziţionate de la un producător autorizat, a cărui autorizaţie retrasă ulterior, toate echipamentele respective sau software să fie înlocuite.
  • Şi pentru nerespectarea acestor prevederi, ANCOM poate aplica o amendă între 1 şi 5% din cifra de afaceri şi sancţiunea complementară a interzicerii imediat a utilizărilor în reţeaua 5G.
  • - În ceea ce priveşte obligaţiile de raportare stabilite prin proiect, ANCOM are dreptul de a solicita furnizorilor informaţii detaliate cu privire la tehnologii, echipamente şi soft în reţelele implementate în 5G. Pentru nerespectarea acestor obligaţii de raportare, de asemenea, ANCOM poate aplica o amendă între 3 şi 10% din cifra de afaceri, dacă informaţiile solicitate nu sunt trimise.
  • - Având în vedere complexitatea şi nivelul de detaliu solicitat pentru îndeplinirea acestor obligaţii estimăm costuri substanţiale din punct de vedere al adaptării sistemelor informatice al resurselor tehnice şi umane, dar şi o perioadă semnificativă de care am avea nevoie pentru implementarea acestor obligaţii. Toate acestea afectează practic capacitatea investiţională a operatorilor, având în vedere că în acest moment nu avem o imagine clară asupra evoluţiilor viitoare privind autorizare producătorilor de echipamente de 5G.
  • - Considerăm că o estimare corectă a costurilor implicate e dificil de realizat în acest moment, în aceste circumstanţe, şi există riscul ca această situaţie să afecteze semnificativ planul de afaceri şiu planificarea bugetelor în perioada următoare, mai ales că nu a existat predictibilitate în ceea ce priveşte instituirea acestor noi obligaţii în sarcina operatorilor mobili.
  • - Proiectul nu reflectă instrumentele Uniunii cu privire la securitatea cibernetică a reţelelor 5G, cum spuneam la început, instrumente care pun accentul pe măsurile tehnice ce ar trebui să fie reglementate şi implementate pentru a atinge un nivel de securitate dorit. Proiectul de lege nu adresează niciun fel de cerinţe tehnice, ci reglementează în opinia noastră o procedură de autorizare bazată pe criterii non tehnice, foarte larg şi ambigue, care nu adresează niciuna din măsurile strategice prevăzute în setul de instrumente al Uniunii pentru securitatea reţelelor 5G.
  • - Vă mai semnalăm o inadvertenţă în forma publicată a proiectului: se impune operatorilor obligaţia de achiziţiona echipamente soft şi tehnogii doar de la furnizori autorizaţi, imediat după intrarea în vigoare a legii, în timp ce primele autorizări, conform aceleiaşi legi, nu vor fi emise mai devreme de patru luni după acest moment. După acordarea autorizaţiilor, de asemenea operatorii vor mai avea nevoie de o perioadă semnificativă de timp, pentru a selecta un nou producător, în cazul în care furnizorul deja existent nu obţine autorizarea. O perioadă lungă în care nu se pot achiziţiona echipamente, programe soft şi tehnolgii generează riscuri de continuitate a serviciilor.
  • - De asemenea, proiectul derogă de la Legea contenciosului administrativ astfel încât eventualii petenţi nu mai au la dispoziţie posibilitatea de a cere în instanţa de contencios administrativ suspendarea deciziei prim ministrului până la soluţionarea pe fond a cauzei, considerăm că o astfel de derogare reduce posibilităţile de apărare a drepturilor unor eventuali petenţi şi, în final, propunerea pe care o adresăm ministerului este ca acest proiect să integreze şi prevederile actelor adoptate de către Comisia Europeană cu privire la securitatea reţelelor 5G, ne referim aici la comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, securitatea dezvoltării 5G în UE, implementarea setului de măsuri al UE, precum şi la securitatea cibernetică a reţelelor 5G pentru luarea măsurilor pentru reducerea riscurilor 5G."

Schimbări în noul proiect: Amenzi reduse la jumătate pentru operatorii care ar folosi în rețele echipamente fără avizul CSAT

Dacă în vechiul proiect de lege erau prevăzute amenzi de până la 10% din cifra de afaceri pentru operatorii care ar utiliza în rețelele 5G echipamente și programe software puse la dispoziție de producători care nu au obținut sau cărora le-a fost retrasă autorizarea, în noua versiune a proectului de lege aceste amenzi vor fi de până la maxim 5% din cifra de afaceri.

În privința criticilor că 'proiectul nu ar reflecta instrumentele Uniunii Europene cu privire la securitatea cibernetică a reţelelor 5G', în noul proiect s-a introdus mențiunea că avizul CSAT va trebui să se raporteze și la obligațiile asumate de România față de Uniunea Europeană, aspect care în versiunea anterioară lipsea.

Astfel, Art. 5 a fost modificat astfel:

"Art. 5 – (1) Avizul conform prevăzut la art. 3 alin. (2) se fundamentează pe evaluări din perspectiva riscurilor, ameninţărilor şi vulnerabilităţilor la adresa securității naționale și/sau apărării naționale.
(2) Avizul conform prevăzut la art. 3 alin. (2) se emite inclusiv prin raportare la obligaţiile asumate de statul român în cadrul cooperării la nivelul organizaţiilor internaţionale din care România face parte, al Uniunii Europene, şi parteneriatelor strategice bilaterale, pentru evitarea unor riscuri care pot decurge din:
a) controlul unui guvern străin asupra producătorului în lipsa unui sistem juridic independent;
b) absenţa unei structuri transparente a acţionariatului producătorului;
c) lipsa unui istoric de conduită corporativă etică a producătorului;
d) funcţionarea producătorului într-un sistem juridic care nu impune practici corporative transparente."


În plus, la articolul 7 s-a introdus o nouă prevedere care va stipula ce se întâmplă în cazul în care, ulterior acordării autorizării conform art. 3, se identifică riscuri, amenințări şi vulnerabilități la adresa securității naționale și/sau apărării naționale, și autorizarea obţinută este retrasă prin decizie a Prim-Ministrului, la solicitarea CSAT.

Potrivit noului proiect, "În situația retragerii autorizării, tehnologiile, echipamentele și programele software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice și de cpmunicații de interes național, precum și rețelele de comunicații electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicații electronice de tip 5G, pot fi utilizate pentru o perioadă de maxim 5 ani".

  • De unde rezultă că nu doar echipamentele 5G trebuie înlocuite în 5 ani în cazul producătorilor care nu obțin avizul CSAT

Acest lucru rezultă din articolul 10 al proiectului de lege în care se spune că:

  • "Tehnologiile, echipamentele şi programele software utilizate în reţelele de comunicaţii electronice la data intrării în vigoare a prezentei legi şi care contribuie la furnizarea de servicii de comunicaţii electronice de tip 5G, ale căror producători nu dețin autorizare potrivit prevederilor prezentei legi, pot fi utilizate pentru o perioadă de maxim 5 ani."

La rândul său, acest articol trebuie coroborat cu Articolul 2, alineatul e) din proiectul de lege în care este definit termenul de rețea 5G astfel:
  • "reţelele 5G reprezintă ansamblul elementelor infrastructurilor de reţea pentru tehnologia de comunicaţii mobile şi fără fir utilizată pentru conectivitate şi servicii cu valoare adăugată cu caracteristici de performanţă avansată, cum ar fi rate şi capacitate de date foarte mari, comunicaţii cu latenţă mică, fiabilitate extrem de ridicată sau acceptarea unui număr mare de dispozitive conectate; acestea cuprind şi elemente ale reţelei tradiţionale, bazate pe tehnologii de comunicaţii mobile şi fără fir din generaţii anterioare, precum 4G sau 3G;".

Este vorba, de fapt, despre ceea ce au semnalat și reprezentanții Orange, Vodafone și Telekom.


Toți acești trei operatori, plus DIGI/RCS&RDS și-au construit rețelele folosind echipamente Nokia, Ericsson, dar și Huawei.


Să nu uităm că anul trecut, Orange, Vodafone și RCS&RDS au lansat rețele comerciale 5G folosind și echipamente ale chinezilor de la Huawei, rețele care reprezintă upgrade-uri la rețelele 4G. Eliminarea unuia dintre acești producători activi acum în rețelele telecom din România va avea impact și în rețelele 2G, 3G și 4G.

Chinezii de la Huawei consideră că ar îndeplini toate condițiile menționate în proiectul de lege care transpune Memorandumul 5G cu SUA pentru a participa la construcția viitoarelor rețele 5G din România. Grupul neagă că s-ar afla sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent, ori că ar avea probleme cu transparența acționariatului. Temerile chinezilor țin de posibilitatea unei decizii strict politice, fără dovezi asupra acuzațiilor și fără evaluări tehnice.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4225 vizualizari

  • -4 (26 voturi)    
    Avocatii Chinei (Vineri, 4 septembrie 2020, 0:09)

    Gica Georgescu [anonim]

    Se folosesc de niste chichite avocatesti ca sa conteste proiectul anti-China cu orice pret.
    Este o exagerare si inducere in eroare pentru ca nu este facuta o analiza cantitativa. Odata atins un grad de acoperire 5G national, comparabil cu cel al 4G ca extindere geografica, traficul 5G va domina toate celelalte tehnologii, care oricum sunt amenintate cu disparitia in doar cativa ani. Mai precis, traficul 5G, peste 10 ani, va reprezenta peste 80% din traficul de date mobile din Romania ceea ce va face 4G-ul irelevant. De 2G si 3G nici nu se va mai discuta. 3G-ul deja e in faza de decomisionare pentru eliberarea spectrului iar 2G mai este tinut pentru ca e singura tehnologie Circuit Switched, de banda ingusta, care ofera servicii de voce cu acoperire nationala pentru apelul de urgenta.
    Acest lucru o sa se schimbe, pe masura ce cota smartphone-urilor ce suporta VoIP se apropie de 100%, numarul de urgenta va putea fi apelat prin retele IP, nu vom mai avea nevoie de servicii de voce pe CS si vom renunta la 2G definitiv. 2G si 3G vor fi scoase complet din uz in urmatorii 10 ani.

    Deci singura problema ramane cu retelele 4G dar si acolo, la fel ca la 5G, principalul risc de securitate il reprezinta reteaua de core. Orange de exemplu, desi a instalat pe partea radio preponderent Huawei, reteaua de Core 4G a fost facuta cu Ericsson.
    Daca guvernul alege o cale de mijloc, best effort si ia in calcul doar riscul pe securitate pe care il reprezinta reteaua de Core 5G manipulata de Partidul Comunist Chinez, va interzice accesul Chinei doar pentru retele de Core 5G, nu si Radio 5G.(Solutie de compromis, avand in vedere ca pretul retelei de Core 5G reprezinta doar 25% din pretul total al retelei, chiar si cu cel mai scump Core, pretul total al retelei nu va creste foarte mult).
    In acest scenariu, operatorii nu vor fi nevoiti sa-si schimbe core-ul de 4G pentru ca deja folosesc Ericsson (cei mai multi), deci problema ridicata de avocatii Chinei ar fi inexistenta.
  • +3 (21 voturi)    
    E o prostie interzicerea Huawei (Vineri, 4 septembrie 2020, 8:30)

    krank [utilizator]

    Lumea intreaga va pierde enorm doar ca sa mai castige un pic Trump la imagine. Deciziile sa se ia pe baza faptelor si dovezilor nu pe memorandumuri politice si pe acuzatii fara substanta. Cine plateste scumpirea abonamentelor? Trump?
    • -1 (5 voturi)    
      Asta cred cei care iau bani de la Huawei (Vineri, 4 septembrie 2020, 13:41)

      Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui krank

      Si cei care nu gandesc in perspectiva sau nu cunosc agenda Partidului Comunist Chinez care si-a propus sa domine lumea in acelasi regim dictatorial pe care l-au perfectionat in China.
      Nu se va vorbi de scumpirea abonamentelor daca se interzice doar Core-ul de la chinezi, asa cum am mentionat in comentariul de mai sus (care si-a luat masiv minusuri) costul retelei de core este undeva la un sfert din costul total al retelei.
      Dau ca exemplu situatia extrema in care solutiile de 5G Core produse de europeni au pret dublu fata de core-ul vandut de chinezi. Pretul total al retelei si implicit al abonamentelor creste cu doar 25%.
      Un abonament de 75 lei pe luna ar costa 94 de lei dar acesta este worst case, core-ul european nu are cum sa coste dublu fata de cel chinezesc, va costa cel mult cu 50% mai mult decat cel chinezesc deci scumpirea abonamentelor va fi insesizabila daca se blocheaza accesul Chinei doar pentru echipamente de Core, nu si radio.
  • +4 (10 voturi)    
    Deci fără Huawei nu se poate. (Vineri, 4 septembrie 2020, 8:36)

    asavreau [utilizator]

    Așa,dezinteresat,suntem atenționați că doar suntem fraierti.Dar nu poate Huawei să rămână în rețelele 2G,3G,4G că nimeni nu-i interzice?
  • +1 (11 voturi)    
    4g merge excelent cu tehnologie iesftina din China (Vineri, 4 septembrie 2020, 8:54)

    girea [utilizator]

    de ce dracu trebuie sa strica si singurul avantaj pe care il aveam pana acum in fata tarilor dezvoltate, telefonie si internet ieftin si de buna calitate. O sa ajungem ca in SUA unde internetul vine cu trafic limitat.
    • 0 (4 voturi)    
      vezi exemplul Orange (Vineri, 4 septembrie 2020, 14:09)

      Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui girea

      Ei au folosit doar Ericsson pentru Core 4G deci riscul de securitate nu prea a existat
      Daca se merge in continuare pe varianta radio de la Huawei si core de la Ericsson vom sta bine atat pe partea de securitate si vom tine si pretul jos.
  • +2 (2 voturi)    
    Afară cu Huawei şi CPP (Sâmbătă, 5 septembrie 2020, 12:19)

    Ed___ [utilizator]

    China, ca şi Turcia au devenit ţări periculoase şi în conflict cu toţi vecinii săi !!!

    Mai ales China, care s-a demonstrat că fură pe bandă rulantă, trebuie pedepsită.

    Nepedepsirea hoţilor ajungem la o victorie a celor imorali şi ilegali.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by