​​Într-o scrisoare deschisă transmisă marți, 22 septembrie, inclusiv către Comisia Europeană, furnizorii de internet membri ai ANISP i-au cerut președintelui Klaus Iohannis să nu promulge legea care ar permite numirea unor politicieni în fruntea ANCOM, autoritatea care reglementează piața de 3,5 miliarde euro a comunicațiilor, contrar legislației UE. Proiectul de lege a plecat de la o inițiativă a deputatului PSD Florin Iordache, dar a avut și susținerea PNL. România a mai fost sancționată de Bruxelles pentru amestecul politicului în activitatea arbitrului telecom.

Florin IordacheFoto: gov.ro

Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România (ANISP) a transmis marți o scrisoare deschisă către președintele Klaus Iohannis în care îi solicită să nu promulge și să utilizeze toate pârghiile legale pentru a împiedica adoptarea proiectului de lege care aduce schimbări majore în conducerea ANCOM, autoritatea care reglementează piața de 3,5 miliarde euro și care va organiza și licitația pentru viitoarele frecvențe necesare implementării serviciilor 5G.

Scrisoarea, obținută de HotNews.ro, a fost transmisă marți și către Roberto Viola, directorul general al Directoratului General pentru Rețele de Comunicații, Conținut și Tehnologie (DG-CONNECT) din cadrul Comisiei Europene.

  • "Orchestrată de către un grup de 6 deputați în timpul sesiunii extraordinare parlamentare din luna august a acestui an, profitând de faptul că majoritatea firmelor care activează pe piața de comunicații electronice erau în vacanță, inițiativa legislativă ce urmărea schimbarea modelului de guvernanță al ANCOM a fost aprobată de către Parlamentul României în procedură de urgență (?!), fără desfăşurarea vreunei consultări publice prealabile, așa cum impune Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala în administrația publică.
  • Proiectul de lege astfel aprobat şi intitulat „propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicații”, în ciuda faptului că a primit „Aviz NEGATIV” din partea Consiliului Economic şi Social (nota bene), a fost totuși trimis spre promulgare de către Senatul României (camera decizională) purtând numărul L562/2020.
  • Dorim să subliniem de la bun început faptul că, prin modificările pe care le aduce sistemului de conducere şi de luare a deciziei în cadrul ANCOM, proiectul de lege susmenționat încalcă nu doar principiile şi bunele practici de funcționare ale Uniunii Europene din care şi Romania face parte, dar încalcă chiar şi legislația comunitară din domeniul comunicațiilor electronice.", se arată în scrisoarea ANISP.

Ce critici aduc furnizorii de internet la legea adoptată recent de Parlament:

Principalele modificări aduse modelului de guvernanță al ANCOM, criticate de ANISP sunt:

  • - cei 4 membri numiți în Comitetul de reglementare pot fi membri ai partidelor politice [interdicția de la art. 112 alin.(5) lit.e) din proiectul de lege se referă doar la președinte şi cei doi vicepreședinți]
  • - președintele şi vicepreședinții ANCOM nu mai trebuie să fie specialiști în comunicații electronice, pentru numire fiind suficient doar să aibă „o experiență de cel puțin 5 ani în domeniul comunicațiilor, în domeniul științelor inginerești, în domeniul economic, juridic sau în alte domenii ale științelor sociale” [art. 112 alin.(5) lit.a) din proiectul de lege]
  • - toți cei 7 membri numiți în Comitetul de reglementare (deci, inclusiv președintele şi vicepreședinții ANCOM) pot să nu aibă studii superioare de lunga durată, sintagma „o experiență de cel puțin 5 ani în domeniul...” conținută de art. 112 alin.(5) lit.a) din proiectul de lege necerând în mod explicit şi cerința studiilor universitare finalizate cu diploma de licență, ci doar „experiența în domeniu”.

Potrivit Asociației furnizorilor de internet, modificările în modul de conducere al ANCOM contravin prevederilor Directivei 2009/140/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind realizarea unui Cadru General privind Comunicațiile Electronice, în care se menționează că:

  • Independența autorităților naționale de reglementare ar trebui întărită pentru a asigura o aplicare mai eficientă a cadrului de reglementare și pentru a spori autoritatea și gradul de previzibilitate al deciziilor acestora. În acest scop, ar trebui prevăzute dispoziții exprese în dreptul național pentru a se asigura faptul că, în exercitarea atribuțiilor sale, o autoritate națională de reglementare responsabilă pentru reglementarea ex ante a pieței sau pentru soluționarea diferendelor dintre întreprinderi este protejată de intervenții externe sau de presiuni politice de natură să pună în pericol evaluarea independentă a chestiunilor înaintate acesteia. O astfel de influență din exterior face ca un organism național legislativ să fie nepotrivit pentru a acționa în calitate de autoritate națională de reglementare în temeiul cadrului de reglementare. (..)
  • Autoritățile naționale de reglementare responsabile de reglementarea ex ante a pieței sau de soluționarea litigiilor dintre întreprinderi in conformitate cu articolul 20 sau 21 din prezenta directiva acționează independent și nu solicită și nici nu primesc instrucțiuni de la un alt organism în legătură cu îndeplinirea acestor sarcini care le revin în temeiul normelor de drept intern care pun în aplicare normele comunitare.”, se arată în scrisoarea ANISP.

Nu în ultimul rând, furnizorii de internet mai atenționează că "propunerile legislative în cauză vor îngreuna mecanismele de luare a deciziilor și vor greva bugetul ANCOM, favorizând însă clasa politică – care va putea desemna noi membri în posturi bine remunerate din banii contribuabililor – lucru evident din viteza cu care proiectul a fost adoptat de Parlament, spre deosebire de proiectele legislative cu adevărat necesare, care trenează ani de zile.".

Senatul, for decizional, a adoptat marți, 8 septembrie, schimbările inițiate de deputatul PSD, Florin Iordache, în conducerea ANCOM, autoritatea care va organiza licitația 5G și care monitorizează piața de peste 3,5 miliarde euro a comunicațiilor. Deciziile vor fi luate de 7 oameni, dintre care 4 pot fi politicieni, o experiență de 5 ani în științe sociale fiind de ajuns pentru numirea acestora. USR acuză crearea de sinecuri politice și un atac la independența acestei autorități, dar și o complicitate între PSD și PNL, în condițiile în care fiica președintelui comisiei IT din Senat a fost angajată consilieră a lui Sorin Grindeanu la ANCOM.S-au înregistrat de 88 de voturi "pentru", 38 "împotrivă" şi 4 abţineri, potrivit Agerpres.

Silvia Dinica (USR)

Silvia Dinica (USR)

Foto: Arhiva personala

Senatoarea USR Silvia Dinică a criticat faptul că prin noul proiect se extinde conducerea ANCOM, de la 3 la 7 membri, "4 dintre aceştia urmând să fie membri de partid", care vor conduce o instituţie până acum independentă, şi a calificat proiectul de lege ca fiind "cu dedicaţie pentru politicienii care nu mai prind un alt mandat".

"Sinecuri pentru politicieni şi o nouă încercare de a îngenunchea politica ANCOM ca autoritate de reglementare responsabilă pentru o piaţă de aproape 4 miliarde de euro. O instituţie performantă a statului român, care a fost dată drept exemplu de bune practici de Comisia Europeană. Legea a fost trecută cu viteza luminii prin Parlament, fără o dezbatere reală - încă un exemplu al modului vechi de face politică pentru interesele proprii, fără să le pese de ceea ce contează pentru societatea noastră şi pentru viitorul ei. Fără nicio justificare reală, se înfiinţează un comitet de reglementare, practic se extinde conducerea ANCOM de la 3 la 7 membri. 4 membri din noua conducere vor putea fi membri de partid. Prin acest artificiu vor ajunge să conducă o instituţie care ar trebui să fie independentă - 4 din 7. Totul cu dedicaţie pentru politicienii care nu vor mai prinde un alt mandat", a spus senatoarea, care a anunţat că USR votează împotriva acestui proiect.

Ea a mai criticat introducerea la Senat la capitolul "experienţă profesională" a celor care conduc ANCOM "alte domenii ale ştiinţelor sociale", "ca să fie loc pentru toată lumea". "Oricine poate conduce o astfel de instituţie", a completat Silvia Dinică.

Amintim faptul că Executivul European a deschis în anul 2009 o procedură de infringement împotriva României tocmai pentru ingerințele dese ale politicului în activitatea autorității de reglementare în comunicații, instituție care potrivit dreptului comunitar trebuie să fie independentă din punct de vedere politic.

Cătălin Drulă (deputat USR): La Senat, Comisia de IT e condusă de dl. Cazan de la PNL a cărui fiică a fost angajată la ANCOM, pe post de consilieră a lui Sorin Grindeanu

Deputatul USR, Catalin Drula

Deputatul USR, Catalin Drula

Foto: Hotnews

Deputatul USR, Cătălin Drulă, a acuzat marți, pe pagina sa de Facebook, o complicitate între PSD și PNL pentru adoptarea acestei legi.

"A trecut de Parlament cu complicitatea PNL legea care consolidează controlul partidelor politice pe termen lung la ANCOM. Inițiată și dorită de PSD această lege este încă una din mizeriile useliste din parlament din ultima vreme.

La Cameră reușisem acum două săptămâni să-i facem pe PNL să dea înapoi și să renege semnătura ca inițiatori ai proiectului. Ca detaliu important, la Cameră legea nu a trecut pe la Comisia de IT (cea care este comisia de control a ANCOM). Pentru că eram eu și Cornel Zainea incomozi acolo, a fost trimisă doar la Juridică.

La Senat, Comisia de IT e condusă de dl. Cazan de la PNL a cărui fiică a fost angajată la ANCOM, pe post de consilieră a lui Sorin Grindeanu, prim-vicepreședintele PSD. De altfel, se pare că chiar dl. Cazan ar dori să primească un post în consiliul de conducere a ANCOM, înființat prin acest proiect.

Așa că la Senat legea a fost trimisă la raport și la Comisia de IT, iar PNL a dat voturile decisive pentru un raport favorabil pe lege. În plen, PNL a votat “împărțit” - și pentru, și contra - dar asta nu mai conta, pentru că în plenul Senatului, PSD are majoritate cu minim efort și fără ei.

USR ar vrea să atace la Curtea Constituțională această lege, dar singuri nu avem numărul de semnături necesar, iar PNL ne-a transmis semnale că nu dorește să atace legea.

Schema uselistă a fost “hai s-o trecem fără scandal, ne facem că suntem împotrivă, mai ales dacă face USR scandal”. Miza este enormă, controlul politic al unei piețe de miliarde de euro și licitația 5G la care chinezii vor să participe.

Din păcate, conducerea PNL și Ludovic Orban au fost parte la acest aranjament.

Ne rămâne să facem apel la președintele Iohannis să nu promulge această lege.

Lupta pentru politizarea și căpușarea ANCOM a început chiar cu scoaterea președintelui de către Dragnea din rolul sau în numirea conducerii. Ar fi trist ca tocmai președintele să promulge o lege care încheie și consființește succesul acapărării ANCOM de vechile partide."

  • Cum a murit și a înviat în Parlament proiectul lui Florin Iordache pentru preluarea controlului ANCOM

Amintim că proiectul inițial care a vizat schimbarea modului de conducere al ANCOM a fost inițiat și depus în Camera Deputaților pentru adoptare urgentă de către controversatul deputat PSD Florin Iordache.

În proiectul inițiat de Iordache, deciziile Autorității de reglementare în Comunicații (ANCOM) ar fi urmat să fie luate de către un Comitet format din 7 membri, nu doar de un președinte și de cei doi vicepreședinți ca până acum. Apartenența acestora într-un partid nu ar mai fi fost o incompatibilitate, nu ar mai fi răspuns penal și nici lipsa studiilor de specialitate nu ar mai fi o problemă la numirea în funcții.

Proiectul lui Florin Iordache a scandalizat opinia publică, iar joi, 20 august, acesta și-a retras proiectul din Parlament.

Totuși, același proiect, din care au fost scoase unele prevederi mai toxice, a fost redepus la Camera Deputațilorde către liderul deputaților PSD Alfred Simonis, cu sprijinul altor politicieni de la PNL (Andronache Gabriel), UDMR (Márton Árpád-Francisc), PMP (Cupă Ion), Pro-România (Havrici Emanuel-Iuliu) și Minorități (Grosaru Andi-Gabriel).

În contextul revenirii în PSD a lui Sorin Grindeanu, actualul președinte al ANCOM, dar și în plin scandal al posibilei excluderi a chinezilor de la Huawei din rețelele 5G, deputații au votat ]n data de 25 august 2020 ca viitoarele decizii ale acestei autorități să fie luate de un Comitet format din 7 oameni, dintre care doar președintele și cei doi vicepreședinți nu au voie să fie membri de partid. Mai mult, pentru a fi numiți în funcție, va fi de ajuns și experiența în științe sociale.