​​Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) vrea să cumpere dispozitive de memorie tip token USB necesare furnizării serviciului de certificare calificată, destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituțiilor și autorităților publice. Astfel, STS a demarat o licitație restrânsă pentru încheierea unui acord cadru pe 2 ani, contract cu o valoare estimată la 5 milioane lei (fără TVA), potrivit datelor din Sistemul Electronic de achiziții Publice (SEAP). STS a fost desemnat anul trecut furnizor de semnătură electronică, printr-o Ordonanță de urgență dată de Guvernul Orban, în ciuda acuzațiilor de concurență neloială.

Semnatura electronicaFoto: Comisia Europeana
  • "Scopul achiziției este încheierea unui acord-cadru în vederea achiziționării de dispozitive de memorie tip token USB. Cantitatile minime - maxime de produse estimate a fi achiziționate în baza acordului-cadru sunt: - min. 20.000 buc - max. 50.000 buc.
  • Cantităţile minime-maxime estimate de produse ce pot face obiectul unui contract subsecvent sunt: - min. 1 buc - max. 10.000 buc. Valolarea estimată a celui mai mare contract subsecvent estimat a fi atribuit in baza acordului cadru este de 1.000.000 lei fără TVA, calculata pe baza cantitatii maxime ce pot face obiectul unui singur contract subsecvent, respectiv 10.000 buc.
  • Autoritatea contractantă își rezervă dreptul de a contracta cantități diferite de cele minime și maxime estimate pentru acordul cadru, respectiv pentru un singur contract subsecvent. Astfel, cantitățile minime și maxime de produse specificate mai sus sunt estimate, cantitatile efectiv achizitionate urmând a fi mai mici sau mai mari în funcție de nevoile concrete ale autorității contractante de la momentul atribuirii contractelor subsecvente și de asigurarea finanțării acestora.
  • Frecvența și valoarea contractelor ce vor fi atribuite: se estimează că se vor atribui 15 contracte subsecvente, 5 în anul 2021, 6 în anul 2022 și 4 în anul 2023.", se arată în anunțul de licitație publicat vineri, 19 febraurie, în SEAP.

Contractul va fi finanțat din fonduri publice. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 30 martie 2021, iar ședința de deschidere a ofertelor ar urma să aibă loc în 25 mai 2021.

  • Cum a fost desemnat STS furnizor de semnatură electronică, în ciuda reclamațiilor privind o posibilă concurență neloială

Guvernul Orban a adoptat în luna aprilie a anului trecut o Ordonanță de Urgență prin care Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a fost desemnat furnizor servicii de certificare calificată (inclusiv semnătură electronică) destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice.

Inițiativa a stârnit controverse în industrie: unii au susținut că desemnarea STS ca furnizor de semnătura calificata ar fi o problemă de concurența neloială, în timp ce alții spun că mai sunt țări în UE unde autoritățile emit certificate calificate pentru semnătura electronică.

Potrivit datelor Comisiei Europene, în România sunt următorii furnizori de servicii de încredere (inclusiv semnătură electronică):

  • AlfaTrust Certification (https://www.alfasign.ro/)
  • Certsign (https://www.certsign.ro/ro/semnatura-electronica)
  • Trans Sped (https://ca.transsped.ro/repository/)
  • Centrul de calcul (www.certdigital.ro)
  • DigiSign (https://digisign.ro/)

Prețurile la care acesția furnizează semnătura electronică variază între 30 de euro și 47 de euro pe an (fără TVA).

Românii pot contracta însă servicii de semnătură electronică și de la alți furnizori certificați din alte țări UE.

De menționat că STS ar deveni furnizor de semnătură electronică pentru instituțiile publice și autoritățile centrale nu doar în situații de urgență, precum cea generată acum de pandemia coronavirusului, ci și în condiții de normalitate.

Printre motivele desemnării Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) ca furnizor de servicii electronice calificate se numără și faptul că STS este o autoritate a cărei activitate permite furnizarea acestora, în regim continuu, inclusiv pe întreaga perioadă a desfăşurării unui caz de forţă majoră, spre deosebire de persoanele juridice de drept privat a căror activitate poate fi afectată de întreruperi ale activităţii cauzate de forța majoră.

Decizia Guvernului a nemulțumit Asociaţia Furnizorilor de Servicii de Certificare (AFSC - care reprezintă furnizorii CertSign, DigiSign, AlfaSign și Trans Sped), care a precizat că măsura trebuia aplicată numai pe timpul stării de urgență, altfel apărând serioase probleme concurențiale pe piața serviciilor de certificare.

“În situații de normalitate, o astfel de OUG încalcă, în afară de legislație, orice bună practică în domeniul semnăturii electronice. Nu este posibil ca, peste noapte, o instituție să devină furnizor calificat și apoi, după trecerea perioadei de urgență, să aibă în continuare această calitate, în condițiile în care un furnizor nou trebuie să treacă printr-o serie de pași, conform atât legislației, cât și bunelor practici în domeniul semnăturii electronice, pentru a dobândi acest statut, chiar dacă el se aplică numai instituțiilor publice”, a precizat AFSC, citată de MesageruldeNeamț.ro.