​"Dacă eu ca angajator vreau să angajez pe cineva din străinătate, Inspectoratul General de Imigrări îmi solicită cazier judiciar de parcă Inspectoratul General de Imigrări este sub cupola Patriarhiei, nu a Ministerului de Interne, unde pot obține dintr-un enter cazierul judicar", a declarat marți Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și industrie a României (CCIR), dând un exemplu de anomalie în digitalizarea administrativă. În opinia acestuia, 'funcționărimea din România a sabotat acest proces de digitalizare în ani de zile tocmai ca să-și justifice existența ca salariați, nimic altceva'.

Mihai Daraban, presedinte CCIRFoto: HotNews.ro

Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), a susținut marți în cadrul unei conferințe pe tema digitalizării României, organizate de DC News Media Group, că principalele probleme de diogitalizare sunt în mediul administrativ, nu în cel privat.

  • "Ar trebui să separăm lucrurile între digitalizarea existentă în mediul de business, care nu a venit odată cu pademia sau cu necesitatea din pandedmie, există o anumită vechime a platformelor de comunicare, ZOOM e din prin 2012. Vă pot spune la firma unde activez, noi comunicam online cu comandanții navelor, încă de acum 20 de ani, indiferent că se află în mijlocul Oceanului Atlantic, Pacific sau Indian.
  • Deci s-au făcut pași pentru că am fost împinși de piață. Specificul economiei românești este al unei economii subcontractoare și ne-am pliat pe nevoile și comenzile pe care le primim de la partenerii principali de business, deci mediul de business și-a făcut treaba.
  • Cred că de fapt cel mai sensibil subiect, pe care-l indică și Eurostat, este digitalizarea administrativă. Înclin să cred că funcționărimea din România a sabotat acest proces de digitalizare în ani de zile tocmai ca să-și justifice existența ca salariați, nimic altceva.", a declarat acesta.

Mihai Daraban a dat și două exemple de anomalii în sistemul administrativ, care ar persista de ani de zile.

  • "Sunt niște anomalii bineințeles în sistemul administrativ și vă voi da niște exemple. (..)Dacă eu ca angajator vreau să angajez pe cineva din străinătate, Inspectoratul General de Imigrări îmi solicită cazier judiciar de parcă Inspectoratul General de Imigrări este sub cupola Patriarhiei nu a Ministerului de Interne unde pot obtine dintr-un enter cazierul judicar.
  • Nu în ultimul rând este acea statistică pe care noi o scoatem în spațiul public de ani de zile - discrepanța între ce există la Registrul Comerțului și ce există la ANAF. Dacă acum 6 ani discrepanța era de 140.000 de firme, acum s-a ajuns la 280.000 de firme. Deci vorbesc de firme care la Registrul Comerțului figurează active și în funcțiune versus firme care depun bilanț.
  • La 24 septembrie cand am luat datele pentru topul național al firmelor erau 1.016.000 societăți active și în funcțiune la Registrul Comerțului și depuseseră bilanțul 731.677. Vă dați seama că ANAF se duce în control la cei care au depus bilanțul, la cei care nu au depus nu există. Noi ridicăm aceste aspecte de ani de zile și nimeni nu se sesizează și vorbim de două antități ale statului - Registrul Comerțului / Ministerul de Justiție și ANAF / Ministerul de Finanțe.
  • Deci cred că aici este problema - digitalizarea administrativă. Mediul de business a luat-o de mult înainte și și-a făcut treaba, nu a apărut nimic nou pe piață cu excepția unor noi platforme de comunicare. Noi avem nevoie să interacționăm cu un stat digitalizat.", a declarat Mihai Daraban, președintele CCIR.

Potrivit acestuia, pentru schimbarea acestei situații, "cel mai important este restructurarea în administrația publică și o reformatare a arhitecturii statului pentru că economia actuală, chiar și înainte de pandemie, nu mai poate susține acest aparat administrativ așa cum este acum."