​Statul, prin Autoritatea pentru Digitalizarea României, și Asociația de Plăți Electronice (APERO) își împart costurile și drepturile de proprietate asupra Ghișeul.ro - sistemul național de plată online cu cardul a taxelor și impozitelor, lansat în 2011 ca proiect public-privat, în care sunt conectate 1.300 de instituții centrale și locale.

Aplicația Ghiseul.roFoto: AGERPRES

Cum a apărut Ghișeul.ro și cum se împart costurile între stat și firmele private

Platforma Ghișeul.ro, care mai nou are și aplicație pentru telefoane mobile, a fost lansată ca proiect public-privat în anul 2011, având la bază o soluție de plăți dezvoltată de Indeco Soft, o firmă din Baia Mare, deținută de Dorin Traian Barbul (60%) și Mariana Barbul (40%), care este membră a Asociației de Plăți Electronice din România (APERO).

Ghișeul.ro - sistemul național de plată online cu cardul a taxelor și impozitelor - a fost reglementat prin Hotărârea de Guvern 1.235 din 6 decembrie 2010.

  • Asociația de Plăți Electronice (APERO) precizează pe site-ul propriu că în cadrul Ghișeul.ro pune la dispoziția Autorității pentru Digitalizarea României, din resurse proprii si cu titlu gratuit și necondiționat setul de aplicații de tranzacționare, asigură mentenanța și dezvoltările lor ulterioare ale acestuia și gestionează comunicarea in legătură cu proiectul si asigura promovarea lui.
  • Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), ca reprezentant al statului, este administrator și operator al sistemului, asigură infrastructura tehnică și de comunicații (inclusiv partea software necesară funcționării echipamentelor).

Firma care a dezvoltat Ghișeul.ro oferă și altă soluție de plată către primării neînrolate în Ghișeul.ro

Datele recente prezentate de HotNews.ro arată că ​primăriile din 43 de orașe nu sunt conectate în prezent la Ghișeul.ro, dar în multe cazuri cetățenii își pot plăti dările locale prin alte soluții IT private, una dintre acestea fiind dezvoltată chiar de Indeco Soft, firma care a pus la dispoziție și platforma Ghișeul.ro.

Primaria Municipiului Beiuș, dar și primăriile din Ineu sau Nucet, spre exemplu, care nu sunt conectate în Ghișeul.ro, plătesc prin Global Pay (o soluție a Indeco Soft Baia Mare).

Contactați de HotNews.ro, oficialii Indeco Soft au explicat prin ce diferă cele două soluții și ce rol mai joacă încă firma în administrarea platformei Ghișeul.ro.

Achim Ioan, director vânzări în cadrul Indeco Soft, susține că „GlobalPay și Ghișeul.ro sunt două soluții diferite, cu abordări diferite.”

  • GlobalPay este un instrument proiectat pentru a fi utilizat individual de fiecare primărie. Sunt posibile personalizări, iar administrarea este direct în sarcina instituției beneficiare. GlobalPay funcționează doar pentru primăriile care folosesc soluția de gestiune a impozitelor și taxelor dezvoltată de Indeco Soft.
  • Ghișeul.ro este o solutie de tip hub care ofera funcții de consultare și achitare a taxelor pentru orice instituție care se înrolează, într-o platformă centralizată. Cu Ghișeul.ro se poate integra orice tip de soluție de gestiune a impozitelor, taxelor sau tarifelor. Platforma este reglementată prin HG 1235 din 2010 elaborată de MCSI, MFP si MAI, precum și prin normele metodologice și normele tehnice aferente.”, a precizat oficialul Indeco Soft.

Platforma Ghișeul.ro a fost pusă la dispoziția APERO pentru a fi transferată statului

Care dintre cele doua soluții a fost dezvoltată mai întâi?

  • „GlobalPay este o soluție funcțională din 2008, în timp ce Ghișeul.ro a fot lansat în 2011. Experiența acumulată prin exploatarea GlobalPay a avut un rol esențial în proiectarea platformei Ghișeul.ro în special în ce privește fluxurile de date și cele financiare pentru reconcilierea plăților și diminuarea respectiv stingerea datoriilor.
  • Soluția software Ghișeul.ro a fost pusă la dispoziția APERO la începutul anului 2011 pentru a fi mai departe transferat statului, reprezentat la acea vreme de MCSI (n. Ministerul Comunicațiilor), una din instituțiile a căror atribuții au fost preluate de ADR.”, a declarat Achim Ioan.

Au trecut 12 ani și platforma Ghișeul.ro nu a fost transferată statului, deși discuții privind preluarea integrală a costurilor acestei platforme au existat și în 2021.

Cine are drepturile de proprietate pe soluția IT de la Ghișeul.ro

  • „Conform protocolului semnat între ADR și APERO în 2021, drepturile de proprietate intelectuală asupra componentei Front-end a software-ului Ghișeul.ro au fost transferate către Autoritatea pentru Digitalizarea României, iar pentru componenta de Back-end drepturile sunt în zona APERO”, a explicat directorul de vânzări al Indeco Soft.

Front-End-ulreprezintă interfața grafică a unei aplicației care interacționează în mod direct cu utilizatorul.

Back-End-ul reprezintă partea tehnică a aplicației, cunoscută și sub numele de server care cuprinde baza de date, funcționalități și API-uri - interfețe programatice ce expun date din Back-End către aplicația Front-End, și așadar, către client.

Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei (ADR) a precizat pentru HotNews.ro că „drepturile de proprietate ale zonei front-end Ghișeul.ro au fost preluate gratis în iunie 2021”.

Ce rol mai joacă acum Indeco Soft în Ghișeul.ro?

  • „Administrarea platformei ghișeul.ro este atribuția ADR. APERO și-a asumat eforturile de mentenanță și dezvoltare a componentei de back-end în măsura în care sunt necesare astfel de operații pentru actualizări sau includerea de noi functionalități. O mare parte a acestor eforturi sunt solutionate de APERO prin intermediul Indeco Soft.”, a spus Achim Ioan.

De ce unele primării folosesc soluția Global Pay, fără a se mai înrola în Ghișeul.ro?

  • „Ne așteptăm ca în perioada următoare toate primăriile cu care colaborăm să finalizeze înrolarea în Ghișeul.ro. Procesul de înrolare presupune parcurgerea câtorva pași, printre care derularea unei proceduri de achiziție publică pentru selectarea băncii acceptatoare. Pentru acest proces primăria are nevoie de o anumită disponibilitate.
  • Din acest punct de vedere soluția GlobalPay este mai ușor de pornit și vine cu un pachet de servicii, inclusiv suport telefonic cu program extins. De asemenea este o soluție mai adaptabilă pentru anumite tipuri de plăți cum ar fi abonamentele de parcare, particulare fiecarei primării, sau taxa de acces auto pentru traficul greu. Pentru ambele exemple este oferită și integrare cu soluții de verificare în timp real prin recunoașterea optică a numerelor de înmatriculare.
  • Până în anul 2020 în Ghișeul.ro nu se puteau face plăți de impozite sau taxe pentru persoane juridice.
  • Sunt primării care încearcă să pună la dispoziție mai multe canale de plată pentru cetățeni, inclusiv pentru o disponibilitate ridicată: online, automate de plata, puncte de încasare. Tarifarea este de obicei pe tranzacție, așa încât diversificarea canalelor nu aduce costuri suplimentare primăriilor, încasarea în numerar rămânând cea mai scumpă metodă.”, a mai declarat Achim Ioan, directorul de vânzări al Indeco Soft.

GlobalPay și Ghișeul.ro nu sunt singurele soluții de plată online a taxelor și impozitelor.

Alternative private sunt furnizate de Regista (aplicație dezvoltată de Zitec în care 70 de instituții au activat modulul de plăți. 15 dintre acestea nu sunt înrolate în Ghișeul.ro) sau platforma eTax, dezvoltată de firma Real Data Soft.

Aceasta din urmă este folosită spre exemplu de primăria Năvodari, cel mai mare oraș după numărul de locuitori în care primăria nu este conectată la Ghișeul.ro.