​Mai mulți avocați cer într-o petiție online care a strâns peste 1800 de semnături retragerea unui proiect de lege inițiat de senatorii PNL, în frunte cu vicepreședintele Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR), prin care schimbul electronic de date dintre avocați și clienți s-ar face printr-un portal IT ale cărui comunicații sigure și securitate cibernetică ar putea fi asigurate gratuit de STS și SRI.

Digitalizarea relatiei avocat-clientFoto: Wutthichai Luemuang / Dreamstime.com
  • UPDATE 19:50 Senatorul PNL Daniel Fenechiu a anunțat luni seara pe Facebook că a depus cererea de retragere a acestui proiect de lege, având în vedere, printre altele, opiniile critice exprimate în Corpul Avocaților și societatea civilă.

În petiția depusă online, avocații acuză că „propunerea legislativă nu a fost făcută în urma consultării avocaților, fiind elaborata de un grup restrâns, în spatele ușilor închise, fară a beneficia de feedback-ul și experiența corpului profesional.”

  • „În urma unor proteste și discuții apărute în incinta instanțelor sau pe rețelele de socializare, ieri, 16.02.2023, UNBR a publicat un text Q & A la mai mult de 10 zile de la depunerea inițiativei legislative;
  • tot ieri a fost trimis un e-mail către partenerii unor societăți de avocatura, într-un simulacru de consultare publica, menit a acoperi lipsa de transparenta și de buna credință fata de corpul profesional.”, reclamă avocații semnatari.

Alte motive pentru care proiectul ar trebui retras:

  • Posibilitatea acordată unui organism profesional cu responsabilități specific prin statut si lege, de a hotăra asupra politicii profesionale în sensul oferirii accesului neîngrădit asupra bazei de date a profesiei către serviciile de informații și altor agenții ale statului.

    În mod legal si statutar, o astfel de decizie de o importanta capitala pentru profesie poate fi luata doar de Congresul UNBR și nu poate fi lasata la latitudinea unui număr restrîns de membri care pot avea diverse slăbiciuni de moment.

    Subliniem că în acest caz particular Consiliul UNBR a acționat în afara competențelor conferite
    , proiectul de lege depus fiind unul ce se abate total de la rezoluția votată inițial și mai ales de la voința expresă a corpului profesional manifestată prin vot democratic la Congresul UNBR din 2022.

  • Politizarea excesiva a proiectului, acesta fiind susținut de Partidul National Liberal. În situația în care oricum percepția profesiei de către public este negativa iar conducerea profesiei ignora sistematic aceasta stare de fapt, se crează percepția greșită că avocatura ar fi o profesie aservita unui partid politic.

    O astfel de percepție care poate fi indusa de paternitatea acestui proiect de lege, cu semnatari în proporție covârșitoare din partea PNL, inițiat fară consultare publica cu corpul profesional, contravine celor prevăzute în statutul profesiei, avocatura fiind un serviciu de interes public, cu atribuții fundamentale în ceea ce privește “promovarea și apărarea drepturilor, libertăților și intereselor legitime ale persoanelor fizice și persoanelor juridice, de drept public și de drept privat”, in conditii de autonomie si independenta.

  • Desi în principiu activitățile avocațiale enumerate în lege pot fi benefice pentru profesie, centralizarea excesiva a celor mai simple servicii, precum conversia în formă electronică a actelor originale, îngrădește de fapt activitatea avocațială și creează premizele încălcării secretului profesional si a controlului si autorizarii activitatii avocatiale cotidiene de catre UNBR.

  • Proiectul etatizează practic profesia, transformând UNBR-ul într-un veritabil “minister al avocaților” și da uitării misiunea fundamentala a acestui for reprezentativ profesional și anume promovarea principiilor democratice și a drepturilor și libertăților fundamentale, precum și a principiilor deontologice ce guvernează profesia de avocat, în condiții de autonomie și independența fata de stat.

  • Proiectul este un real pericol pentru avocatură și un atentat vădit la independența justiției. Independența justiției nu poate fi înțeleasă fără independența avocaturii. Independența și autonomia avocaturii sunt componente ale independenței justitiei. O avocatură servilă sau aservită este o avocatură nulă.

Reacții adverse și la Senat și pe Facebook: Extrem de nociv pentru meseria de avocat

Proiectul de lege a strâns reacții negative și la Senat unde a fost postat în data de 6 februarie 2023, dar și pe pagina de Facebook a UNBR unde mai mulți avocați reclamă că proiectul ar fi extrem de nociv pentru meseria de avocat.

Printre inițiatorii proiectului de lege se numără și Sebastian Burduja, ministrul Digitalizării, care gestionează deja apariția cloud-ului guvernamental - platforma IT care va găzdui sisteme IT publice centrale în centre de date ale STS, în timp ce securitatea cibernetică va fi asigurată de SRI.

De altfel, în proiectul de lege se precizează că portalul E-UNBR poate migra / se poate interconecta, în mod gratuit, la Cloud-ul privat guvernamental, la solicitarea Consiliului UNBR și cu aprobarea ADR (Autoritatea pentru Digitalizarea României).

Proiectul este criticat și de juristul specializat în drept online, Bogdan Manolea, director executiv al Asociației pentru Tehnologie și internet (ApTI), care atenționează avocații că atunci când apelează la un terț (fie el public sau privat) pentru servicii de securitate informatică, orice interacțiune dintre utilizatori și orice element de sistem informatic va fi posibil monitorizată sau cel puțin analizată.

  • „Tocmai de aceea relația cu un orice astfel de furnizor trebuie să fie bazate pe profesionalism, încredere și dispoziții contractuale de confidențialitate stricte. Nu pe faptul ca SRI, STS sau orice privat ți le dau gratuit. Sau că o să stea cu spatele la ușă și nu se uită înauntru. Altfel, practic e calul troian in casa ta.”, avertizează juristul Bogdan Manolea.

Ce vizează proiectul de lege: Explicații pe site-ul UNBR după declanșarea scandalului

După lansarea inițiativei legislative și a scandalului pe marginea acesteia, Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a publicat pe site-ul propriu, în data de 15 februarie, un set de întrebări și răspunsuri despre acest proiect de lege, cu mențiunea de final că „propunerea legislativă B47/2023 privind serviciile profesionale efectuate de avocat în format electronic este perfectibilă.”

  • „În esență, proiectul de lege prevede asigurarea unui punct unic de interacțiune online – portalul e-UNBR - cu celelalte instituții ale sistemului judiciar, cu justițiabilii și cu autoritățile publice precum și crearea unei identități digitale a avocatului, prin care se va legitima în cadrul actelor și procedurilor pe care le realizează în format electronic, în exercițiul profesiei conform legii.
  • Nu în ultimul rând, portalul e-UNBR va crea platforma necesară întocmirii de către avocat a unor acte sau activități în forma electronică fără prezența fizică a clientului, care în prezent nu pot fi realizate în acest mod.”, precizează UNBR.

Conectarea avocaților la platformă nu ar fi obligatorie

UNBR mai subliniază că avocații nu vor fi obligați să se conecteze la această platformă.

  • „Avocatul poate opta pentru utilizarea facilităților de comunicare oferite de platformă sau poate recurge la mijloacele tradiționale. Totuși, portalul va oferi anumite funcții pentru prestarea unor activități care nu pot fi realizate prin mijloacele de comunicare electronice tradiționale, cum ar fi certificarea actelor fără prezența fizică a părților, convertirea actelor din forma materială în forma electronică, etc. Însă, în cazul în care optează pentru identitatea digitală, avocatul trebuie să îndeplinească anumite condiții prevăzute în proiectul de lege.
  • De asemenea, în cazul interacțiunii electronice dintre avocat și client (de tipul videocall, servicii de mesagerie instant) portalul nu este un instrument obligatoriu ci poate fi dezvoltat exclusiv ca un instrument de facilitare pentru orice avocat care nu deține asemenea facilități și își dorește să folosească facilitățile portalului în acest sens în condițiile ce se vor stabili prin Hotărârea Consiliului UNBR.”, susține UNBR.

Ce spune UNBR despre rolul SRI și STS și cum ar fi păstrat secretul profesional

În explicațiile UNBR se mai arată că, „potrivit proiectului, atât asigurarea securității cibernetice de către SRI, cât și asigurarea de către STS a sistemului de comunicații al portalului e-UNBR cu autoritățile și instituțiile publice sunt chestiuni opționale, decizii de politică profesională, care vor fi tranșate de Consiliul UNBR.”

  • Conform art. 6, alin 8 din proiect, securitatea cibernetică a platformei „poate” fi asigurată gratuit, la cererea UNBR, de către Serviciul Român de Informații. Prin urmare, este o chestiune de politică profesională dacă UNBR va opta pentru asigurarea securității cibernetice în mod gratuit de către SRI sau va plăti o firmă privată. Desigur, decizia va fi luată în cadrul Consiliului UNBR.
  • Pe de altă parte, sistemul de comunicații al portalului e-UNBR cu autoritățile și instituțiile publice „poate” fi asigurat gratuit, la cererea UNBR, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale STS. Conform proiectului, condițiile de asigurare a sistemului de comunicații se stabilesc prin convenție încheiată între UNBR și STS.
  • Potrivit art. 59 alin. (1) din Legea nr. 51/1995, UNBR este persoană juridică de interes public iar, în această calitate, prin modificările aduse la Legea nr.92/1996, UNBR a devenit beneficiar al reţelelor de telecomunicaţii speciale asigurate de STS.
  • Platforma UNBR va avea, inevitabil elemente de telecomunicații speciale pentru a asigura comunicarea securizată cu autoritățile publice, instanțele și parchetele și pentru a proteja, în final, secretul profesional. De aceea, la solicitarea UNBR, platforma e-UNBR poate beneficia de securizarea comunicațiilor din partea STS.
  • Prin Platforma e-UNBR se vor vehicula date sensibile și cu caracter personal ce privesc cetățenii României, dar și date ale autorităților publice. Aceste date vor fi ținta inevitabilă a unor atacuri cibernetice complexe, care pot fura respectivele date și indisponibiliza parțial sau temporar întreaga platformă dar și celelalte platforme, aplicații si servicii guvernamentale cu care se interconectează.
  • Potrivit proiectului legii securității și apărării cibernetice, prevenirea și combaterea atacurilor informatice de tip APT, la nivel național, revine Serviciului Român de Informații prin Centrul National Cyber-Int.
  • Legea permite UNBR să beneficieze gratuit și la cerere de serviciile de securitate cibernetică oferite de CyberInt, astfel încât datele cetățenilor și ale statului, dar și integritatea Platformei în ansamblul ei să fie protejate.
  • Legea securității cibernetice interzice SRI să preia date de conținut sau să intre ilegal într-un sistem informatic în afara unui mandat judecătoresc reglementat de Codul de procedură penală și Legea securității naționale.”, precizează UNBR.

Cum va fi protejat secretul profesional?

  • „Avocatul va putea utiliza identificarea electronică tocmai pentru a proteja confidențialitatea și siguranța informațiilor cu privire la clienții săi.
  • Accesul la date încă din faza de proiectare are în vedere o structura bazată pe revendicări și roluri (claims@roles) accesibilă exclusiv prin autentificare și sub controlul utilizatorului.
  • Canalele de comunicație vor asigura în mod obligatoriu criptarea datelor utilizându-se certificate cu actualizare dinamică.”, mai menționează UNBR.

Sursa foto: Wutthichai Luemuang / Dreamstime.com