​Peste 270.000 de plăți și facturi de peste 85 milioane de lei au fost achitate până acum prin cardurile de energie destinate persoanelor vulnerabile pentru plata facturilor la energie, în timp ce peste 590.000 de români au fost notificați că nu vor primi ajutorul guvernamental, se arată într-o notă a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Plata facturilor de energieFoto: Posta Romana

Ministerul condus de Marcel Boloș va prezenta în ședința de joi a Guvernului o notă de informare cu situația la zi privind ajutorul financiar de 1.400 de lei, acordat în 2 tranșe în acest an, pentru plata facturilor la utilități de către persoanele vulnerabile.

La data curentă, a fost identificat un număr de 2.147.325 locuri de consum eligibile, iar pentru prima tranșă de 700 de lei, MIPE spune că a emis și alimentat conturile aferente cardurilor de energie pentru 1.789.271 locuri de consum, în luna februarie.

Primele plăți au fost realizate începând cu data de 20 februarie 2023.

  • „De la 20 februarie, data de la care se pot utiliza cardurile de energie, s-au efectuat peste 272.399 de tranzacții prin mandat poștal, în valoare totală de 85.805.090 lei. Valoarea medie a unei plăți este de 313 lei.
  • De asemenea, s-au procesat 4.377 cereri online în valoare de 1.695.823 lei și au fost respinse 9.709 cereri (lipsă documente/fotografii neconforme).”, se arată în nota de informare.

Peste 590.000 de români au fost respinși de la acest ajutor, dar alți peste 350.000 vor primi carduri în aceste zile

Ministerul spune că a actualizat lista cu beneficiarii eligibili, dar arată și câți români au fost notificați că nu vor primi acest ajutor:

  • „Pentru situațiile în care nu s-a putut stabili câți oameni stau la aceeași locuință, prin intermediul CN Poșta Română SA au fost distribuite 549.680 de declarații pe propria răspundere, în luna februarie, în care potențialii beneficiari au prezentat situația clară a locului de consum.
  • Urmare acestui demers, au fost adunate 458.323 declarații pe propria răspundere iar în urma verificării lor s-au identificat 358.054 noi locuri de consum eligibile, pentru care se vor emite și distribui cardurile de energie în prima parte a lunii martie.
  • În luna martie, CN Poșta Română SA a distribuit 1.996 declarații pe propria răspundere care au generat 1.437 carduri noi și în cursul acestei luni, vor fi distribuite alte 13.495 declarații pe propria răspundere.
  • De asemenea, în luna februarie, Poșta Română a emis și distribuit 590.087 înștiințări privind neeligibilitatea (303.678 înștiințări pentru persoanele cu venit peste 2.000 lei și 286.409 înștiințări în cazul în care venitul mediu pe loc de consum este mai mare de 2.000 lei). La data de 03 martie, gradul de livrare al acestora este 43% .
  • În luna februarie, CN Poșta Română SA a distribuit 53.030 de modele de certificate de validare a datoriei către Asociațiile de proprietari (gradul de livrare fiind 82% la data de 3 martie 2023). (..)
  • În ceea ce privește activitatea de call center, a fost preluat un număr de 107.890 apeluri telefonice și a fost soluționat un număr de 7.544 sesizări scrise.”, se mai arată în document.

Poșta a început în 20 februarie plata facturilor de energie pentru persoanele vulnerabile care au primit așa numitele carduri de energie, iar potrivit ministrului Marcel Boloș în primele 8 ore s-au realizat 13.012 plăți cu cardurile de energie, în valoare de 4.375.605 lei.

Beneficiarii de sprijin pot utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin trei modalități:

  • Direct la poștaș, la domiciliul beneficiarului, prin mandat poștal. Dacă optează pentru plata la domiciliu, beneficiarii trebuie fie să ceară acest lucru direct poștașului, fie să solicite prezența unui poștaș la domiciliul său, apelând Call Center-ul Poștei Române, la numărul de telefon 031.9966;
  • Prin mandat poștal, la orice oficiu poștal din mediul urban sau la oficiul poștal în raza căruia își are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;
  • Online, prin intermediul aplicației informatice pe care Poșta Română o pune la dispoziția beneficiarilor.

„Solicitarea de plată online poate fi realizată accesând site-ul Poștei Române, www.posta-romana.ro, la secțiunea “Compensare energie”. Acolo, beneficiarul înregistrează cererea, fiind îndrumat pas cu pas pentru încărcarea documentelor. La final, primește pe e-mail o confirmare că solicitarea de plată a fost înregistrată.

În cel mult 5 zile mai primește, tot pe e-mail, o altă confirmare că cererea sa a fost soluționată. În cazul în care vreunul dintre documentele încărcate se dovedește a fi necorespunzător, beneficiarul este notificat în acest sens.”, potrivit Poștei Române.

Cardul de energie acordă beneficiarilor posibilitatea achitării facturilor curente sau restante pentru:

  • energie electrică,
  • energie termică în sistem centralizat,
  • butelie cu GPL propan pentru încălzire (exclus butelie GPL butan pentru uz casnic – gătit),
  • gaze,
  • lemne pentru foc (exclus lemne de construcții, lemne în vederea prelucrării etc.),
  • păcură, peleți și alte materiale doar pentru încălzire (de pildă, apă geotermală, cărbune, brichete rumeguș).

Documentele obligatorii necesare pentru efectuarea de plăți prin mandat poștal sunt următoarele:

  • cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poştal, în original,
  • actul de identitate al beneficiarului de sprijin, în original,
  • documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente şi/sau restante faţă de furnizorul de energie şi/sau, după caz, faţă de asociaţia de proprietari/locatari: facturi, certificat de validare a datoriei, bonuri fiscale.

Cardurile de energie, atât pentru tranșa I cât și pentru tranșa a II-a, pot fi folosite până la data de 27 decembrie 2023.