​Românii pot să încarce pe pagina de internet a Ministerului Digitalizării sesizări cu privire la conținutul audio/video manipulat digital (deepfake) distribuit pe internet în scopuri malițioase, iar mai departe analizarea și transmiterea datelor de la populație direct către administratorii marilor platforme se va face în maxim o oră, potrivit unui ordin publicat joi seara în Monitorul Oficial.

Continut deepfakeFoto: Ramirezom / Dreamstime.com
  • Conținutul inadecvat pe principale platforme social media și motoare de căutare - Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Google - poate fi raportat AICI

Ministrul PSD al Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat joi înaintea ședinței de Guvern că românii vor putea reclama dezinformările deepfake de pe Facebook și TikTok direct la Ministerul Digitalizării pentru a fi eliminate mai repede.

Acesta a spus că va semna un ordin de ministru care stabilește linia directă de comunicare între statul român și deținătorii marilor platforme IT și motoare de căutare, precum Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), TikTok și Google.

Punct unic de contact la Ministerul Digitalizării. Ce înseamnă conținut deepfake malițios

Actul promis de ministru a fost publicat joi seara în Monitorul Oficial și prevede constituirea în cadrul Ministerului Digitalizării a unui punct de contact privind preluarea și redirecționarea în vederea soluționării a sesizărilor referitoare la distribuirea de conținut audio/video manipulat digital în scopuri malițioase precum:

  • manipularea opiniei publice, șantaj, fraudă sau în cadrul unor campanii de propagandă și dezinformare cu potențial impact asupra integrității proceselor electorale.

Cum vor sesiza oamenii și cine va prelua reclamațiile

Direcția tehnologia informației și transformare digitală, prin compartimentul IT, este structura din Minister responsabilă cu:

  • 1. realizarea unui formular de contact pe pagina de internet a Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, unde se pot încărca sesizări cu privire la conținutul audio/video manipulat digital în scopuri malițioase și care este distribuit pe platforme online de socializare, streaming și motoare de căutare online;
  • 2. recepționarea și analiza sesizărilor din punctul de vedere al existenței conținutului audio/video pentru care există suspiciunea rezonabilă că a fost manipulat digital în scopuri malițioase.

Mai departe, Direcția comunicare, transparență și dialog social este structura din cadrul Ministerului responsabilă cu redirecționarea sesizărilor spre soluționare către administratorii platformelor online de socializare, streaming și motoare de căutare online, datele colectate ca urmare a sesizărilor recepționate de la populație.

După caz, acestea vor fi transmise și către instituțiile cu atribuții, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/2023 privind securitatea și apărarea cibernetică a României, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Analiza și transmiterea datelor de la populație către marile platforme se va realiza în maxim 1 oră

Analizarea și transmiterea datelor primite de la populație în vederea raportării de către Direcția tehnologia informației și transformare digitală, prin compartimentul IT, și Direcția comunicare, transparență și dialog social se va realiza în termen de maximum 1 oră în intervalul orar 8.00—22.00 și în termen de maximum 12 ore în afara acestui interval, pe întreaga perioadă preelectorală și electorală, se mai arată în ordinul de ministru.

Ministrul Bogdan Ivan a mai precizat joi că implementarea acestor măsuri se va face imediat după publicarea acestui ordin de ministru în Monitorul Oficial.

Sursa foto: Ramirezom / Dreamstime.com