Arbitrul pietei telecom (ANRCTI), Ministerul Comunicatiilor, STS (operatorul serviciului 112) si operatorii de telefonie mobila au format un grup de lucru si au decis lansarea la mijlocul lunii octombrie a unui program pilot de bombardare cu SMS-uri a celor care fac apeluri false la 112, a anuntat marti Karoly Borbely, ministrul comunicatiilor. Prezent la eveniment, presedintele ANRCTI si-a exprimat insa rezervele fata de aceasta propunere. Tot marti a fost testata solutia de localizare a apelurilor din retelele mobililor catre 112, sistemul urmand a deveni complet functional pana la sfarsitul lunii noiembrie.

Ministrul Borbely a precizat ca grupul de lucru are termen pana la 1 octombrie pentru stabilirea exacta a programului pilot care sa duca la stoparea numarului mare de apeluri false la 112. Potrivit acestuia, "numarul apelurilor false la 112 intr-un an este in jur de 33 milioane apeluri dintr-un total de 39 milioane de apeluri".

Presedintele ANRCTI: Bombardamentul cu SMS-uri este o solutie nenaturala

"Programul pilot va fi aplicat initial pe o perioada de trei luni, fiind necesara o reglementare si din partea ANRCTI, pentru ca operatorul 112 care va trimite mesajele si foloseste reteaua operatorilor sa nu fie taxat pentru aceasta. Dupa trei luni, vom face o analiza a rezultatelor acestui program si vom vedea ce masuri vom lua ulterior", a declarat ministrul comunicatiilor.

Prezent la eveniment, noul presedintele al ANRCTI, Liviu Nistoran, si-a exprimat rezervele fata de solutia anuntata.

"Am niste rezerve in privinta acestei solutii. Nu mi se pare naturala, dar este decizia ministerului si o vom respecta. Noi vom reglementa doar raporturile de interconectare intre STS si operatori", a declarat Nistoran.

Potrivit oficialilor MCTI, bombardamentul cu SMS-uri presupune in prima faza trimiterea a 20-50 de mesaje standard pe zi celui care face apeluri false, urmand ca apoi sa fie trimise sute de SMS-uri pe zi. Procedura se va aplica insa numai dupa mai multe apeluri false consecutive la 112, pentru a se evita posibilitatea apelarii din greseala si are ca scop blocarea telefonului pentru cateva ore din cauza numarului mare de mesaje. Toate aceste aspecte sunt discutate acum la nivelul grupului de lucru.

In prezent apelurile false la 112 sunt pedepsite cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, o alta solutie luata in calcul fiind blocarea cartelei respectivului apelant temporar sau permanent.

Localizarea celor care suna de pe mobil la 112, complet functionala pana pe 20 noiembrie

In cadrul aceluiasi eveniment autoritatile au testat solutia tehnica care va permite STS, operatorul serviciului 112 sa capteze si sa proceseze informatiile transmise de operatorii mobili, solutia urmand a fi implementata in toate retelele operatorilor de telefonie mobila pana la sfarsitul lunii noiembrie.

"Testele efectuate astazi arata ca solutia aleasa va permite localizarea apelurilor catre sistemul 112 efectuate din retelele de telefonie mobila. Termenul impus de Comisia Europeana, respectiv luna noiembrie, va fi respectat. Solutia de localizare a apelurilor din retele mobile catre serviciul 112 va fi implementata pana la data de 20 noiembrie, cand sistemul va deveni complet functional", a afirmat Karoly Borbely.

Precizie si pana la doi metri in localizarea apelului, in functie de informatiile operatorilor mobili

In privinta acuratetii localizarii, oficialii STS sustin ca aceasta este conforma standardelor europene.

"Acuratetea (n.r. localizarii) este in conformitate cu standardele cerute. In orase este vorba de arcuri de cerc de sute de metri, sub mia de metri sau uneori chiar zeci de metri sau pot fi si kilometri si peste zeci de kilometri in rural", a declarat generalul maior Marcel Opris, directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

Mai mult, oficialii MCTI sustin ca "solutia aleasa este pregatita pentru a da informatiile si cu precizie de doi metri in momentul in care din partea operatorilor de comunicatii va fi disponibila o astfel de informatie".

La inceputul lunii iulie a acestui an, un consortiu de firme care include companiile Romtelecom si Universal Card Systems, cu echipamente romanesti furnizate de Topex, a castigat concursul pentru solutia de captare a apelurilor de urgenta efectuate de pe telefoane mobile la numarul 112. HP Romania a fost selectata sa furnizeze solutia de localizare.

Pentru deficientele sistemului 112, Comisia Europeana a deschis procedura de incalcare a dreptului comunitar impotriva Romaniei, la sfarsitul anului trecut, situatie care ne-a adus foarte aproape de Curtea Europeana de Justitie.