Camera Deputatilor a aprobat miercuri actul de infiintare a noului arbitru telecom din Romania (ANCOM), textul luand acum drumul Senatului. In timp ce Martin Selmayr, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru telecomunicatii, sustine ca "noul act pare sa includa garantii in plus fata de ordonantele anterioare" privind independenta institutiei, deputatul Varujan Pambuccian crede ca textul face aproape imposibila demiterea conducerii autoritatii, creandu-se o dependenta totala de Bruxelles. Conflictul politic privind conducerea acestei autoritati se vede cel mai bine analizand amendamentele respinse la acest capitol: patru scenarii diferite fata de cel actual.

"In acest moment, tot ce poate fi spus este ca noua ordonanta pare sa includa anumite garantii in plus privind independenta arbitrului telecom din Romania, comparativ cu cele anterioare. In acelasi timp, trebuie notat ca in ultimii ani, autoritatile romane au apelat, din punctul de vedere al Comisiei Europene, in mod excesiv la emiterea ordonantelor de urgenta, incluzand aici si pe cea data in 2009, pentru a restructura, iar si iar, arbitrul telecom", a declarat pentru HotNews.ro, Martin Selmayr, purtatorul de cuvant al comisarului european Viviane Reding.

La inceputul lunii aprilie, oficialii europeni au primit raspunsul autoritatilor romane privind masurile luate pentru independenta acestei autoritati, informatii care sunt in prezent analizate de serviciile Comisiei Europene, a mai precizat acesta.

Varujan Pambuccian: Cream o institutie dependenta total de Bruxelles

Exista voci la Bucuresti insa care sunt mai putin incantate de intorsatura pe care au luat-o lucrurile prin interventia Comisiei Europene.

"Comisia Europeana a cerut un model absolut similar cu cel al Consiliului Concurentei (CC) care este unul destul de atipic pentru modelul institutional romanesc. Noi, de fapt, cu legea asta am creat o institutie independenta fata de puterea interna, dar prin faptul ca presedintele autoritatii nu poate fi revocat printr-un mecanism simetric cu numirea, practic, am creat o dependenta totala fata de Buxelles", sustine Varujan Pambuccian.

Acesta avetizeaza ca legii ii lipseste in prezent mecanismul de demitere, unul dintre acestea fiind si acel Raport anual de activitate care ar fi putut fi respins in Parlament, fapt care in final ar fi dus la demiterea conducerii institutiei.

Fostii sefi ANC si ANRCTI: Demiterea nu va fi o problema

Lipsa unei astfel de parghii este recunoscuta atat de Liviu Nistoran cat si de Dan Georgescu, fosti presedinti ai autoritatii. Numiti si revocati prin ordonante de urgenta, acestia nu considera insa ca demiterea ar fi imposibila in noua versiune, care a trecut de Camera Deputatilor.

"Nici nu conteaza ca nu se mai spune nimic de Raportul anual de activitate pentru ca nici nu se ajunge pana acolo, doar Dan Georgescu a fost schimbat asa. In continuare se poate schimba legea de functionare a acestei autoritati si va garantez ca atunci cand PD-L nu va mai fi la putere, conducerea se va schimba iar", declara Liviu Nistoran, fost sef al ANC.

"Este o carenta, intr-adevar. Se mentioneaza doar ca Raportul anual de activitate al autoritatii se dezbate in plenul celor doua Camere, dar nu se spune ce se intampla dupa aceasta, daca este respins", spune Dan Georgescu, fost sef ANRCTI.

Si acesta recunoaste ca "demiterea nu este o problema in conditiile in care, daca s-ar schimba Guvernul si presedintele, s-ar putea da o ordonanta de urgenta care sa amendeze legea de infiintare a autoritatii in acest sens.

Scenariile conducerii arbitrului telecom, in Camera Deputatilor

Conflictul politic intern privind modul in care ar trebui sa fie condusa aceasta institutie se observa poate cel mai bine analizand si amendamentele respinse prezentate intr-un raport comun al comisiilor din Camera Deputatilor asupra proiectului de lege de adoptare a ordonantei de infiintare ANCOM.

  • Textul initial, care a trecut mai departe la Senat:

Conducerea ANCOM este asigurata de un presedinte si 2 vicepresedinti, numiti de catre presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului, pe un mandat de 6 ani.

  • Amendamentul propus de Korodi Attila si Farago Petru, membri UDMR:

Conducerea ANCOM este asigurata de un presedinte si 4 vicepresedinti, numiti de Parlamentul Romaniei

  • Amendamentul grupului parlamentar al minoritatilor nationale, autor Ibram Iusein:

Conducerea ANCOM este asigurata de un consiliu compus din 5 membri numiti de Parlament pentru un mandat cu o durata de 6 ani.

  • Amendamentul propus de Ionel Palar, Cristian Buican si Lucia Ana Varga, membri PNL:

Conducerea ANCOM este asigurata de un Consiliu compus din 9 membri numiti de Camera Deputatilor pentru un mandat cu o durata de 5 ani.

  • Amendamentul propus de Relu Fenechiu membru PNL:

Conducerea ANC este asigurata de un Consiliu compus din 5 membri numiti de Camera Deputatilor pentru un mandat cu o durata de 5 ani.

Detalii in raportul comun al Comisiilor pentru Administratie publica si IT&C din Camera Deputatilor.