Peste 16 miliarde de apeluri au efectuat utilizatorii romani de telefonie mobila in 2008, cu circa 36% mai mult fata de anul anterior, iar rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixa a atins cel mai inalt nivel din toate timpurile, arata datele prezentate joi de arbitrul telecom (ANCOM). Desi efectele crizei economice vor putea fi evaluate abia in toamna, dupa analiza datelor pe primelor sase luni din 2009, singurul sector in care sunt asteptate sigur cresteri este cel al internetului in banda larga.

“Desi anul 2008 a fost anul in care au aparut si in Romania primele semne ale crizei economice mondiale, din toate sectoarele comunicatiilor electronice s-au raportat cresteri consistente. Efectele actualului climat economic asupra comunicatiilor din Romania vor putea fi evaluate abia in toamna acestui an, cand vom avea datele referitoare la primul semestru al anului. Ne asteptam la stagnari pe unele sectoare si poate chiar la scaderi, dar in mod sigur vom avea o crestere a penetrarii broadband”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, in deschiderea Zilei Comunicatiilor, conferinta anuala dedicata industriei locale a comunicatiilor.

Sectorul internetului in banda larga este cel in care autoritatea are cele mai mari asteptari de crestere pentru acest an, atat in privinta serviciilor de internet broadband la puncte fixe cat si la puncte mobile. In 2008, s-au inregistrat 2,5 conexiuni de acces la internet in banda larga la puncte fixe (din care 2,2 milioane pentru abonati persoane fizice si 0,3 milioane pentru abonati persoane juridice), in timp ce numarul conexiunilor la internet in banda larga active la puncte mobile a ajuns la 2,7 milioane.

"Romania, cu o rata de penetrare a conexiunilor in banda larga la puncte fixe la 100 de locuitori de 11,7%, respectiv 7,1% pentru conexiunile in banda larga la puncte mobile, se afla deocamdata la jumatatea mediei europene. Exista inca loc de cresteri importante, iar daca operatorii, impreuna cu autoritatile, isi vor concentra eforturile in dezvoltarea unor proiecte comune, acest sector ni le poate oferi intr-un orizont de timp mult mai apropiat", a mai precizat Marinescu.

Un roman a vorbit in medie la telefonul mobil 1 ora si 54 minute in 2008

Datele autoritatii arata ca utilizatorii romani de telefonie mobila au efectuat in 2008 peste 16 miliarde de apeluri, respectiv 30 de miliarde de minute de voce, in crestere cu circa 36%, respectiv 44% fata de anul 2007. in functie de volumul de trafic de minute, respectiv de apeluri, in anul 2008, un utilizator de telefonie mobila a efectuat in medie, lunar, un trafic de voce de 1 ora si 54 de minute, respectiv 62 de apeluri. In acelasi timp, durata unui apel de voce de pe telefonul mobil a crescut usor, cu doar 7 secunde, ajungand la 1 minut si 51 de secunde.

In functie de destinatiile apelate, structura traficului de voce in retele de telefonie mobila nu a inregistrat schimbari semnificative fata de anul anterior. In continuare, utilizatorii din Romania vorbesc cel mai mult in propria retea, traficul in retelele proprii („on-net”) detinand ponderea cea mai mare (81%) in traficul total realizat prin intermediul retelelor mobile de telefonie. Cresterea de peste 47% a volumului de trafic in retea se datoreaza, in special, ofertelor numeroase cu minute gratuite „in reteaua proprie” propuse de furnizori. Numarul de mesaje scrise transmise in anul 2008 a crescut cu 36,5%, pana la valoarea de 4 miliarde, din care 79% reprezinta trafic de mesaje scrise catre reteaua proprie („on-net”).

Rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixa, la cel mai ridicat nivel din toate timpurile

De asemenea, anul 2008 a adus cresteri importante ale indicatorilor de piata si in sectorul telefoniei fixe. Astfel, a fost raportat un numar de 5 milioane de linii de acces, cu 18% mai multe fata de sfarsitul anului 2007, rata de penetrare ajungand astfel la 23,4% la nivel de populatie (+3,6 puncte procentuale fata de 31.12.2007) si, respectiv, la 53,6% la nivel de gospodarii (+3,8 puncte procentuale fata de 31.12.2007), si un volum total de trafic de 10,1 miliarde de minute, in crestere cu 15,5% fata de sfarsitul anului 2007.

Dupa scaderi constante inregistrate in ultimii ani in sectorul telefoniei fixe, volumul traficului de voce originat in retelele publice fixe de telefonie a inregistrat o crestere semnificativa in anul 2008 fata de anul precedent, de +22% (aproape 10 miliarde de minute in anul 2008, comparativ cu aproape 8,2 miliarde in 2007), in principal datorita cresterii volumului de trafic de voce realizat de utilizatorii furnizorilor alternativi (+50%), dar si, intr-o mai mica masura, datorita cresterii volumului de trafic de voce realizat de utilizatorii furnizorului fost monopolist (+10%).

In totalul traficului de voce realizat prin intermediul retelelor publice fixe in anul 2008, 36% reprezinta traficul realizat de catre utilizatorii furnizorilor alternativi, adica un volum de 3,7 miliarde minute. Utilizatorii furnizorilor alternativi au folosit telefonul fix in principal pentru a suna catre alte retele fixe – 33,1%, insa o pondere foarte apropiata (32,5%) a avut-o si traficul de voce in retelele fixe proprii ale acestora. Anul trecut, durata medie a unui apel de voce realizat prin intermediul retelelor publice fixe a ajuns la 2 minute si 45 secunde, in crestere cu 24 secunde fata de cea inregistrata in anul 2007, fiind astfel vizibil efectul existentei pe piata a unor oferte care contin un numar insemnat sau chiar nelimitat de minute incluse in abonament.

Numarul abonatilor la serviciile TV prin cablu, in scadere

in sectorul serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost, la sfarsitul anului trecut se inregistrau 5,65 milioane de abonati, cu circa 7,7% mai multi decat la sfarsitul anului 2007. Rata de penetrare la nivel de gospodarii a serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale a inregistrat in 2008, ca si in anii precedenti, un trend pozitiv, ajungand la 77%, cresterea fata de anul 2007 fiind de 5,5%. Conform datelor raportate autoritatii, numarul de abonati la serviciile furnizate prin retele satelit de tip DTH a crescut cu aproximativ 27%, ajungand la peste 2 milioane de abonati, in timp ce numarul de abonati la serviciile furnizate prin intermediul tehnologiei IP a crescut cu 33%. Numarul de conexiuni pe suport de cablu a inregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului 2007, de aproximativ 1,4%.

Abonatii pe suport de cablu detin in continuare cea mai mare pondere in numarul total de abonati (62%), in scadere fata de cota detinuta la 31 decembrie 2007 (de 68%), in timp ce abonatii prin retele satelit de tip DTH (direct-to-home) reprezinta 38% din total, in crestere cu 6% fata de anul 2007. Abonatii serviciilor furnizate prin tehnologie IP detin o cota redusa din total, in special datorita faptului ca serviciul are un caracter exclusivist atat din punct de vedere al calitatii, dar si al ariei de furnizare care este limitata doar la nivelul municipiului Bucuresti si Voluntari-Ilfov.

Peste 4,5 miliarde euro, veniturile din serviciile telecom inregistrate in 2008

Nu in ultimul rand, datele preliminare ale autoritatii indica venituri inregistrate in 2008 din servicii de comunicatii electronice de peste 4,5 miliarde euro, in crestere cu 7,2% fata de anul precedent, iar daca s-ar elimina influenta fluctuatiei cursului de schimb, cresterea reala in moneda nationala ar fi de 9,7%. Pentru acest an, oficialii autoritatii de reglementare estimeaza ca ratele de crestere vor fi mai mici decat in anii anteriori, bazate in principal pe calitate si inovatie, si mai putin pe atragerea de clienti noi.

Peste 4,5 miliarde euro, veniturile din serviciile telecom inregistrate in 2008

Nu in ultimul rand, datele preliminare ale autoritatii indica venituri inregistrate in 2008 din servicii de comunicatii electronice de peste 4,5 miliarde euro, in crestere cu 7,2% fata de anul precedent, iar daca s-ar elimina influenta fluctuatiei cursului de schimb, cresterea reala in moneda nationala ar fi de 9,7%. Pentru acest an, oficialii autoritatii de reglementare estimeaza ca ratele de crestere vor fi mai mici decat in anii anteriori, bazate in principal pe calitate si inovatie, si mai putin pe atragerea de clienti noi.