Vanzarile mondiale de telefoane mobile au scazut in al doilea trimestru din acest an cu 10,8%, pana la 269,6 milioane unitati, fata de acelasi trimestru al anului trecut, in ciuda cresterii pe segmentul telefoanelor de tip smartphone, arata datele companiei de cercetare IDC. Pentru intreg anul 2009, IDC estimeaza ca piata telefoanelor mobile va scadea cu 13% fata de anul anterior.

IDC noteaza totusi ca nivelul scaderii vanzarilor din al doilea trimestru al acestui an a fost mai mic decat cel din trimestrul anterior, cand vanzarile de telefoane mobile la nivel mondial scazusera cu 17,2%.

Cererea de smartphone-uri a declansat un razboi al preturilor

Mici semne de imbunatatire a situatiei pe piata telefoanelor mobile au fost date de cererea consumatorilor pentru terminale high-end precum si de abilitatea producatorilor de a-si adapta portofoliile de produse pentru a satisface aceasta cerere. IDC mai noteaza ca aceasta cerere pentru terminale de tip smartphone (telefoane cu functii avansate precum browser, e-mail sau navigare GPS) a declansat un razboi al preturilor in piata.

"Dintre marii producatori, Nokia, Samsung, Research in Motion si Apple, toti au depasit asteptarile pe segmentul de smartphone in trimestrul secund. Aceasta cerere pentru telefoane mobile high-end a creat un razboi al preturilor in randul marilor operatori telecom si producatorilor de telefoane mobile. Reducerea de pret facuta de Apple la iPhone 3G reflecta un trend care este asteptat sa continue in trimestrele urmatoare si care va mentine in mod eficient un nivel competitiv al preturilor pe pietele mature", a precizat Ryan Reith, senior analist in cadrul IDC.

Samsung - cea mai mare crestere a vanzarilor, Motorola - cea mai mare scadere

In al doilea trimestru din acest an, Nokia si-a pastrat primul loc in topul vanzarilor cu peste 100 de milioane de unitati vandute, ajutata de lansarea unor modele cheie precum E71, N97 si 5800. Totusi, Nokia a vandut in perioada mentionata cat au vandut impreuna urmatorii trei producatori, in scadere fata de perioada similara a anului trecut cand vanzarile Nokia au fost la nivelul vanzarilor realizate de urmatorii patru competitori la un loc.

Urmatorii trei clasati dupa Nokia au fost Samsung, LG Electronics si Motorola. Cea mai mare crestere a vanzarilor a fost inregistrata de Samsung, care a vandut 52,3 milioane unitati in trimestrul doi, in crestere cu 14,2% fata de acelasi trimestru din 2008. La polul opus, Motorola a inregistrat cea mai mare scadere a vanzarilor, cu 47% fata de trimestrul doi al anului trecut, pana la 14,8 milioane telefoane. IDC noteaza totusi ca in pofida pierderilor operationale din trimestrul doi din acest an, Motorola a resusit sa-si reduca cu 50% nivelul acestor pierderi fata de trimestrul anterior din acest an.