30% dintre utilizatorii romani de telefonie nu pot suna in prezent la 118800, serviciul universal de informatii privind abonatii de telefonie, in conditiile in care acesta este un drept legal al tuturor utilizatorilor de telefonie. InfoClick, furnizor desemnat sa asigure acest serviciu care este o obligatie la nivel european, sustine ca si-a indeplinit obligatiile tehnice, insa interconectarea lipseste cu operatori mari precum Cosmote, Zapp si RCS&RDS. Autoritatea de reglementare a demarat deja o ancheta in acest sens, iar furnizorii care nu vor asigura serviciul risca amenzi de pana la 100.000 lei. Cei trei mari operatori nu au dorit sa comenteze.

Serviciul de informatii privind abonatii de telefonie, obligatie la nivel european, in conditiile in care face parte din sfera serviciului universal (set de servicii care trebuie puse la dispozitia utilizatorilor din toate tarile membre UE la preturi accesibile si la un nivel de calitate prestabilit) a fost lansat pe 31 octombrie 2009 in Romania, iar furnizor este InfoClick in asociere cu Newsphone Hellas Atena Grecia, companie cu experienta de 15 ani in acest domeniu pe piata elena.

De ce a permis arbitrul telecom lansarea unui serviciu nedisponibil pentru 30% dintre utilizatorii de telefonie din Romania?

Baza de date are pana cum doar trei milioane de numere, majoritatea numere de telefonie fixa, dar marimea bazei de contacte nu este o obligatie in conditiile in care intrarea sau iesirea din acest registru se poate face oricand, pe baza optiunii abonatului. Problema cea mare apare in faptul ca serviciul nu poate fi apelat momentan decat de utilizatorii Romtelecom, Orange, Vodafone si UPC, desi legea prevede dreptul de acces pentru toti utilizatorii de telefonie.

Potrivit datelor autoritatii de reglementare in comunicatii electronice, ANCOM, la momentul lansarii, peste 70% dintre utilizatorii de servicii de telefonie aveau acces la serviciu. De ce a permis totusi autoritatea lansarea unui serviciu care nu poate fi apelat de toti abonatii din Romania?

"In prezent, ca si la momentul inceperii furnizarii serviciului, la 31 octombrie 2009, peste 70% dintre utilizatorii de servicii de telefonie aveau acces la serviciu. ANCOM a considerat si considera in continuare ca este de preferat ca o masa critica de utilizatori sa beneficieze de acest serviciu, urmand ca accesul sa fie extins si generalizat in timp, decat ca serviciul sa nu fie disponibil niciunui utilizator", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu, presedintele autoritatii.

Posibile amenzi intre 50.000 lei si 100.000 lei pentru operatorii vinovati

Autoritatea spune ca a demarat deja operatiuni de control in aceasta privinta, iar operatorii vinovati de actuala situatie risca in cazul in care lucrurile nu sunt rezolvate amenzi de pana la 100.000 lei.

"InfoClick se afla inca in negociere cu operatorii care ii deservesc pe ceilalti 30% dintre utilizatori in vederea semnarii acordurilor de interconectare si a pus la dispozitia ANCOM dovezi in acest sens. ANCOM desfasoara deja operatiunile de control si analizele necesare pentru a identifica motivele ce au stat la baza neincheierii respectivelor acorduri de interconectare.

In momentul in care ANCOM va stabili care dintre furnizorii implicati se face vinovat de incalcarea cadrului legal din acest domeniu, ANCOM va aplica sanctiunile prevazute de lege, incepand prin a transmite o notificare, iar daca in termen de 30 de zile situatia nu se remediaza, Autoritatea va aplica amenzi care pot ajunge pana la 50.000 lei, in cazul furnizorilor de retele publice de telefonie si pana la 100.000 lei, in cazul furnizorului de serviciu universal", a explicat Catalin Marinescu.

Cosmote, Zapp si RCS&RDS nu comenteaza. InfoClick - probleme la calitatea serviciilor

Contactati pentru explicatii legate de lipsa semnarii acordurilor de interconectare cu InfoClick, oficialii Cosmote, Zapp si RCS&RDS nu au dorit sa comenteze. De cealalta parte, InfoClick are obligatii in calitate de furnizor de serviciu universal.

"Trebuie sa acorde posibilitatea de preluare a apelurilor 24 de ore din 24 de ore, 7 zile din 7, timp maxim de raspuns al operatorului sa fie maxim 15 secunde pentru 85% din apeluri si maxim 30 de secunde pentru 100% din apeluri. Disponibilitatea serviciului trebuie sa fie de minim 98% iar pentru registrul online minim 1000 de accesari simultane, obligatii care vor fi verificate", preciza in urma cu doua zile presedintele ANCOM la lansarea oficiala a serviciului.

50 de operatori are in prezent Call-Center-ul InfoClick menit sa asigure functionarea optima a serviciului de informare privind abonatii de telefonie din Romania. "Din orice retea se poate apela, in principiu", a fost unul din raspunsurile unei operatoare a 118800 la un telefon dat ieri de HotNews.ro.

Mai mult, daca telefonic costa, registrul abonatilor de telefonie din Romania poate fi accesat gratuit pe internet. Aplicatia are insa probleme serioase in afisarea rezultatelor, in special in cazul utilizatorilor care se gandesc sa completeze prea multe campuri, pentru rezultate cat mai mai aproape de cerinte. Completand doar "nume" si "prenume" poti gasi un numar de telefon (din cele disponibile, cele mai multe numere de telefonie fixa), insa daca se mai completeaza si campul "strada" nu mai este afisat nici un rezultat.

"Numarul universal privind abonatii este principalul vehicul prin care utilizatorii pot afla informatiile de contact, de oriunde. Aplicatia online este disponibila in functie de formatul si datele de contact care au fost puse la dispozitie de catre operatori, dar urmeaza sa o mai imbunatatim pentru o mai rapida cautare in urmatoarea perioada", au explicat pentru HotNews.ro oficialii InfoClick.

"In ceea ce priveste modul de functionare al aplicatiei online, ANCOM a facut mai multe verificari inainte de lansarea serviciului si a constatat indeplinirea indicatorilor minimali de calitate pentru furnizarea acestuia. Verificarile nu se opresc insa aici, ANCOM desfasoara si va desfasura in continuare actiuni menite sa remedieze si sa regleze diferite aspecte ale functionarii proiectului (...)", sustine si Catalin Marinescu, seful autoritatii.

Cine poate fi consultat in baza de date nationala?

Numai cei care au optat sau vor opta pentru ca datele sa le fie afisate, sustin atat oficialii InfoClick cat si ai ANCOM. Oficialii InfoClick spun ca pana in acest moment in baza de date sunt circa trei milioane de contacte, "utilizatorii a 24 de operatori la nivel national (operatorii principali), utilizatori care au acceptat ca datele lor de contact sa faca parte din registrul telefonic universal de abonati". Bazele de date trebuie sa fie actualizate luna de luna de catre fiecare operator in parte si trimise catre InfoClick.

"De regula, daca facem o medie in tarile UE unde registrul este disponibil, registrele de abonati cuprind in mare parte numere de telefon fixe – circa 90-100% din utilizatorii de telefonie fixa si circa 25% din totalul utilizatorilor de telefonie mobila", sustin oficialii InfoClick.

Potrivit reprezentatilor ANCOM, includerea datelor de identificare ale abonatilor in registrul abonatilor si serviciul de informatii privind abonatii 118800 se face prin doua metode alternative: abonatii sunt informati ca anumite date cu caracter personal ale acestora (care sunt expres mentionate) vor fi incluse in registrele publice ale abonatilor, in lipsa exprimarii vointei contrare a respectivilor abonati (sistemul „opt-out”), sau abonatii sunt intrebati daca doresc ca datele lor de identificare, precum si care dintre acestea, sa fie incluse in registrele publice ale abonatilor (sistemul „opt-in”).

Aceste metode au fost agreate si formulate cu titlul de recomandare de Autoritatea Nationala pentru Supravegherea Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Alegerea sistemului optim a fost lasata la latitudinea furnizorilor de servicii de comunicatii electronice.

"De regula, in majoritatea statelor din Uniunea Europeana, in cazul abonatilor serviciilor de telefonie destinate publicului furnizate la puncte fixe, s-a aplicat sistemul „opt-out”, iar in cazul abonatilor serviciilor de telefonie destinate publicului furnizate la puncte mobile, in special pentru serviciile preplatite, a fost utilizat sistemul „opt-in”.

In Romania, fiecare operator a putut decide asupra metodei aplicate, ANCOM neavand atributii pentru a impune vreuna dintre variante. Autoritatea a incurajat aplicarea unui sistem de tip „opt-out”, ce ar avea ca efect majorarea in mod semnificativ a numarului de abonati cuprinsi in registrul abonatilor si simplificarea atingerii scopului serviciilor incluse in sfera serviciului universal', a mai precizat Catalin Marinescu.

O serie de operatori nu au pus insa la dispozitie, pana in prezent, bazele de date. Autoritatea a mai anuntat ca operatorii in cauza au fost deja notificati si in masura in care nu isi respecta obligatia legala de a transmite baza de date cu abonatii proprii catre furnizorul de serviciu universal vor fi amendati in conditiile legii.