Autoritatea pentru protectia datelor (ANSPDCP) si arbitrul telecom (in prezent ANCOM) au dat impreuna anul trecut 17 amenzi pentru transmiterea de mesaje comerciale nesolicitate pe e-mail si pe telefonul mobil (asa numitul spam) in valoare totala de 91.000 lei, conform datelor furnizate HotNews.ro. In 2009, autoritatea pentru protectia datelor a dat doar 3 amenzi pentru "spam" pe telefonul mobil, doua catre Vodafone si una catre Orange. De cealalta parte, arbitrul telecom, care din martie nu a mai avut astfel de atributii, a dat anul trecut 14 amenzi pentru mesaje comerciale nesolicitate pe e-mail.

Doar trei amenzi date de Autoritatea pentru protectia datelor in 2009

Conform datelor ANSPDCP, "in cursul anului 2009, au fost aplicate trei amenzi pentru transmiterea de mesaje comerciale nesolicitate cu nerespectarea art. 12 din Legea nr. 506/2004, iar cuantumul total al amenzilor aplicate a fost de 20.000 lei".

Cele trei amenzi de 20.000 de lei au fost aplicate operatorilor de telefonie mobila Vodafone si Orange, pentru transmiterea de mesaje comerciale nesolicitate pe telefonul mobil. Vodafone a fost sanctionata cu amenda de 7.000 lei si respectiv 8.000 lei in lunile februarie si respectiv martie 2009, in timp ce Orange a fost amendata cu 5.000 lei in luna aprilie a anului trecut. In 2008 si Cosmote a luat o amenda de 6.000 lei pentru spam pe telefonul mobil.

De ce doar trei amenzi?

"Fie pentru ca nu a fost respectata procedura legala ca petentii sa se adreseze mai intai operatorilor respectivi, fie pentru ca in anumite cazuri, ceea ce s-a reclamat nu s-a confirmat la fata locului, in sensul ca unii dintre reclamanti isi dadusera acordul in contractele incheiate pentru primirea de mesaje", a explicat pentru HotNews.ro Alina Savoiu, sefa biroului juridic al autoritatii pentru protectia datelor.

Potrivit Legii 677 / 2001 privind protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, utilizatorii de telefonie mobila isi pot exercita dreptul de opozitie, adresand o cerere scrisa, semnata si datata, operatorului in cauza, care este obligat sa raspunda in termen de 15 zile. In caz contrar, utilizatorii se pot adresa ANSPDCP.

In doi ani, amenzi de 88.000 lei pentru spam date de arbitrul telecom

De cealalta parte, autoritatea de reglementare in comunicatii electronice, in prezent denumita ANCOM, a avut in atributii sanctionarea trimiterilor de mesaje comerciale nesolicitate pe e-mail din 2007 si pana in martie 2009, cand autoritatea a fost restructurata prin ordonanta de urgenta a Guvernului, iar aceste atributii au fost preluate de Ministerul Comunicatiilor (MCSI).

In 2008, autoritatea de reglementare in comunicatii a aplicat 17 amenzi pentru spam (15 persoane juridice si 2 persoane fizice), fiecare amenda avand o valoare de 1000 lei, prima amenda pentru spam prin e-mail fiind aplicata firmei de recuperare credite Urban si Asociatii.

In 2009, autoritatea a aplicat 14 amenzi, din care 5 pentru efectuarea de comunicari comerciale nesolicitate (3 persoane juridice si 2 persoane fizice) si 9 pentru nefurnizarea informatiilor solicitate (7 persoane juridice si 2 persoane fizice).

Potrivit informatiilor autoritatii, "dintre cele 14 amenzi, una a fost in valoare de 1.000 lei, una in valoare de 10.000 lei, restul fiind in valoare de 5.000 lei". Amenda de 10.000 de lei i-a fost aplicata dealerului auto Prestige Car Imports.

Astfel, in total, din 2007 si pana in martie 2009, autoritatea de reglementare in comunicatii a aplicat amenzi in valoare totala de 88.000 lei, nici o persoana nefiind amendata de mai multe ori.