Orange, Vodafone si Cosmote vor putea oferi servicii 3G (date, multimedia) si in benzile in care pana acum se furnizau exclusiv servicii de generatia a doua (2G), in baza unei decizii a autoritatii de reglementare adoptata marti in urma directivelor europene. Folosirea benzilor 2G va permite celor trei operatori sa ofere o acoperire mai mare la costuri de implementare mai mici decat in cazul actualei frecvente 3G, de 2.100 MHz, de care dispune RCS&RDS spre exemplu. Fosti presedinti ai autoritatii de reglementare au explicat pentru HotNews.ro ca decizia a fost ceruta de Cosmote inainte de a cumpara Zapp si a fost intarziata la presiunea Orange si Vodafone.

Autoritatea de reglementare a stabilit marti impreuna cu reprezentantii industriei telecom conditiile tehnice si administrative pentru furnizarea in paralel in benzile 900 MHz si 1800 MHz a serviciilor de comunicatii electronice de generatia a treia cu serviciile de comunicatii de generatia a doua.

Operatorii vizati de aceasta decizie sunt Orange, Vodafone si Cosmote, care detin licente de utilizare a frecventei in aceste benzi si care vor avea posibilitatea de a oferi servicii 3G (date, multimedia) si in benzile in care pana acum se furnizau exclusiv servicii de voce si servicii de date prin GPRS si EDGE.

  • Necesitatea unor remedii pentru RCS&RDS in cazul in care competitia ar fi afectata, stabilita pana la sfarsitul acestui an

Decizia ar putea afecta competitia pe segmentul 3G, in conditiile in care RCS&RDS, al patrulea operator cu licenta 3G din Romania nu poate profita de aceasta decizie, deoarece nu detine o licenta in benzile 900 MHz si 1800 MHz. Comparativ cu banda de 2100 MHz alocata in prezent pentru servicii 3G, folosirea unor benzi mai joase va permite operatorilor ca la aceleasi investitii sa ofere o acoperire mai mare, tehnologia fiind mai potrivita pentru extinderea acoperirii 3G in mediul rural si in zonele izolate.

Autoritatea de reglementare sustine ca a demarat deja un studiu pentru a stabili impactul la nivelul competitiei in piata si daca se impun anumite remedii.

"Elaboram un studiu prin care incercam sa vedem in primul rand daca operatorii sunt dornici sa implementeze si sa investeasca in retele pentru a furniza servicii 3G in banda de 900 MHz, sa vedem care este impactul si apoi vom lua masuri corespunzatoare. Daca se dovedeste ca este afectata competitia, vor trebui luate niste remedii.

La nivelul celorlalte tari UE au fost diverse tipuri de remedii: financiare, remedii legate de reorganizarea benzii de 900 MHz la momentul in care expira valabilitatea licentelor in vigoare, remedii precum atribuirea unei benzi de aceeasi valoare, de exemplu banda eliberata prin oprirea emisiei de televiziune analogica terestra sau chiar si remedii de genul roaming national. Vor fi insa niste remedii justificate si proportionale", sustine Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Licentele GSM ale Orange si Vodafone expira la sfarsitul lui 2011, iar a Cosmote expira in 2014. Oficialii ANCOM estimeaza ca finalizarea acestui studiu si stabilirea unor posibile masuri se va face pana la sfarsitul acestui an.

  • Dan Georgescu si Liviu Nistoran, fosti presedinti ai autoritatii de reglementare: Cosmote a cerut aceasta decizie, fiind intarziata la presiunile Orange si Vodafone

Dan Georgescu, fost presedinte al autoritatii de reglementare pe vremea cand aceasta se chema ANRCTI, sustine ca decizia adoptata abia astazi a fost ceruta de Cosmote.

"Este o decizie care a fost ceruta de Cosmote inainte de achizitia Zapp, cand ei nu puteau oferi servicii de date de viteze mari. In opinia mea s-a dat cu intarziere abia acum. In momentul in care Cosmote cerea, si avea dreptate sa i se permita asta pentru ca erau in deficit, nu s-a grabit adoptarea acestei decizii, iar cand Vodafone si Orange au cerut si ei s-a rezolvat problema. Culmea este ca acum Cosmote are atatea benzi si tehnologii ca nu mai are interes pentru aceasta tehnologie", a declarat Dan Georgescu.

Si Liviu Nistoran, fost presedinte al autoritatii de reglementare care i-a urmat lui Dan Georgescu, sustine ca a initiat consultarea publica pe marginea acestui proiect de decizie, in toamna lui 2008, "la cererea Cosmote si a Ministerului Comunicatiilor", dar ca in baza argumentelor invocate de Orange si Vodafone s-a decis amanarea luarii acestei decizii.

"Am deschis consultarea publica si am vorbit cu Vodafone si Orange pentru ca erau principalii vizati si acestia mi-au facut o prezentare a faptului ca banii investiti de ei in licentele de 2G si 3G, mult mai multi decat cei investiti de Cosmote, ar fi creat un dezechilibru in piata. Acestia au sustinut ca ar fi un ajutor de care ar beneficia Cosmote pentru ca ar putea avea 3G in banda de 2G fara a licita pentru asta. Mi s-a parut ca pozitia Orange si Vodafone la acel moment era indreptatita si stiind ca la nivelul Comisiei Europene se lucreaza la o directiva in aceasta directie, am hotarat sa nu aplicam aceasta masura", a explicat Liviu Nistoran, fost presedinte ANC.

  • Ce spun cei patru operatori de telefonie 3G despre noua decizie

Daca reprezentantii RCS&RDS nu au facut pana la data publicarii acestui articol nici o declaratie legata de aceasta decizie, oficialii Cosmote au mentionat ca nu vor sa comenteze. Decizia pare sa fi fost asteptata insa la nivelul Orange si Vodafone.

"Pentru a asigura predictibilitate cadrului legislativ si pentru a incuraja politica de investitii a operatorilor, este necesar sa se adopte cit mai rapid atit decizia ANCOM pentru serviciile 3G in benzile 900/1800MHz dar si prelungirea licentelor GSM existente. In acest fel, operatorii vor putea investi in extinderea acoperirii cu servicii 3G la nivel national", a spus Andreea Moldovan Regulatory Affairs Manager in cadrul Orange Romania.

In legatura cu acest subiect, oficialii Vodafone au declarat ca "nevoia utilizatorilor pentru Internet de mare viteza este in crestere, iar folosirea bandei 900/1800 pentru furnizarea de servicii 3G vine in intampinarea acestei nevoi si permite o dezvoltare rapida a broadband-ului la nivel national".

Sinteza observatiilor aduse de operatori din piata fata de acest proiect de decizie poate fi gasita aici.