"Regula instituita de Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, modificata si completata, este aceea ca prelucrarea datelor personale ale unei persoane fizice, inclusiv dezvaluirea datelor, se efectueaza "numai cu consimtamantul persoanei in cauza, dat in mod expres si neechivoc", a precizat pentru HotNews.ro Alina Savoiu.
Cazurile de exceptie de la obligativitatea obtinerii consimtamantului sunt reglementate expres de art. 5 alin. (2) din Legea nr. 677/2001, astfel:
- a) cand prelucrarea este necesara in vederea executarii unui contract sau antecontract la care persoana vizata este parte ori in vederea luarii unor masuri, la cererea acesteia, inaintea incheierii unui contract sau antecontract;
- b) cand prelucrarea este necesara in vederea protejarii vietii, integritatii fizice sau sanatatii persoanei vizate ori a unei alte persoane amenintate;
- c) cand prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale a operatorului;
- d) cand prelucrarea este necesara in vederea aducerii la indeplinire a unor masuri de interes public sau care vizeaza exercitarea prerogativelor de autoritate publica cu care este investit operatorul sau tertul caruia ii sunt dezvaluite datele;
- e) cand prelucrarea este necesara in vederea realizarii unui interes legitim al operatorului sau al tertului caruia ii sunt dezvaluite datele, cu conditia ca acest interes sa nu prejudicieze interesul sau drepturile si libertatile fundamentale ale persoanei vizate;
- f) cand prelucrarea priveste date obtinute din documente accesibile publicului, conform legii;
- g) cand prelucrarea este facuta exclusiv in scopuri statistice, de cercetare istorica sau stiintifica, iar datele raman anonime pe toata durata prelucrarii.
"Cu privire la situatia expusa, intrucat nu exista indicii referitoare aplicabilitatea acestor exceptii de la consimtamant si din comunicatul Romtelecom rezulta ca nu se cere consimtamantul expres al abonatilor pentru dezvaluirea datelor catre asigurator, s-a propus efectuarea unei investigatii din oficiu de catre compartimentul control al autoritatii, pentru verificarea legalitatii prelucrarilor de date implicate", a mai precizat Alina Savoiu.
Potrivit acesteia, "fapta ar putea constitui contraventia de prelucrare nelegala de date personale, ce se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1.000 si 25.000 lei, potrivit Legii nr. 677/2001".
- CSA a decis ca emiterea acestei polite incalca legislatia
Anuntul autoritatii pentru Protectia Datelor vine la o zi dupa ce Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a hotarat ca polita in cauza a fost emisa fara respectarea dispozitiilor legale privind contractele de asigurare precum si a obligatiilor de informare a asiguratilor si potentialilor asigurati.
CSA a decis de asemenea rezilierea tututor politelor in cauza Astra de asigurare a locuintelor incheiate prin Romtelecom si informarea tuturor clientilor operatorului cu privire la acest lucru.
Decizia CSA a venit in urma unui acord recent incheiat intre Romtelecom si Astra Asigurari, prin care o parte din clientii persoane fizice ai operatorului telecom s-au trezit cu polite de asigurare a locuintelor, polite gratuite pentru o perioada de trei luni de zile si care ar fi incetat in cazul in care clientii nu si-ar fi exprimat acordul cu privire la prelungirea acesteia.
Acordul mai prevedea ca daca in cele trei luni abonatii operatorului nu s-ar fi dus la magazinele Romtelecom sau nu ar fi sunat la 1930 sa refuze polita "cadou", se considera ca acestia si-au dat acordul pentru folosirea datelor personale (nume, prenume, numar/numere de telefon si adresa) de catre Astra.
- Romtelecom asteapta argumentatia completa din partea CSA pentru a lua deciziile conform legii. Astra Asigurari promite un comunicat de presa saptamana viitoare
Contactati de HotNews.ro in legatura cu decizia CSA, oficialii Romtelecom au mentionat ca nu s-a dorit incalcarea legislatiei prin acest proiect si ca asteapta argumentatia CSA.
"Am luat act de decizia Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din comunicatul de presa pe care l-a emis. Intentia noastra a fost si este sa ne conformam prevederilor legale pentru acest proiect in care am dorit sa oferim un cadou clientilor nostri, respectiv o asigurare gratuita de locuinta pentru o perioada de trei luni. Vom astepta sa vedem decizia finala cu argumentatia completa pentru a putea la randul nostru sa luam deciziile necesare, conform legii", au precizat pentru HotNews.ro oficialii Romtelecom.
In ceea ce priveste o explicatie din partea Astra Asigurari, oficialii acestui asigurator au precizat vineri pentru HotNews.ro ca "saptamana viitoare vom transmite un comunicat de presa privind pozitia ASTRA Asigurari".
Comunicatul oficial Astra-Romtelecom privind polita cadou, aici.
ba baieti... cand ne fura bancile, cand asigurarile alea de cacao de le platim la masini nu ne folosesc la masini, unde mama ma-sii sunteti?!?
Banca nu are nici o vina pt asta, ca tu n-ai belit ochii la ce anume ti-a facturat romtelecom.
tocmai de-aia isi face omu servicile astea. asemenea servicii vin din niste tari unde exista respect fata de clienti si se bazeaza pe asa asta. in momentul in care orice parte implicata nu joaca corect aceste servici devin lipsite de sens.
una din putinele care se misca si sunt sprijin pentru cetatean.
eu de exemplu am avut de a face cu ei pentru firmele unde lucrez si depunem chestionare pentru ca prelucram date personale de ale clientilor, derulam campanii de marketing, etc
Suprize placuta:
1. am putut trimite online documentatia, de pe site
2. mi-au raspuns pe mail
3. am primit confirmari, etc ...tot electronic
4. cand a fost cazul sa-l modific am putut tot online, am regasit datele vechi, etc
Surprize neplacute:
1. nu pot semna electronic documentul dar sa zicem ca acest lucru nu e chiar vital
Alte lucruri :
1. oamenii par competenti, cand am vorbit cu ei mi-au raspuns foarte profi
2. am fost si la ei la sediu, super aranjat si ingrijit, serviabili, birou modern, calculatoare
3. site web la zi, informatii , depuneri online cum ziceam
4, nu stiu daca e adevarat dar o doamna se lauda ca la ei documentele si intre angajati, etaje, etc circula electronic, nu pe hartie ...nu plimba hartii.
CAM GREU DE CREZUT DAR CINE STIE...
5. ca firma deci sunt incantat, ca persoana nu imi place ca sunt bomabardat cu spam, sms-uri si inca ei nu se sesizeaza sa ii scuture putin pe spammeri.
Oricum , jos palaria. o fi din conducerea ei, o fi pur si simplu intamplare, nu stiu dar experienta mea cu ei a fost placuta.
Sebastian
p.s.
nu am rude angajati la Autoritate :) si nu sunt nici eu angajat la stat.
Feriti-va de RTC! Sunt niste escroci !
Am primit azi 01.05 polita de asigurare, intocmita ca si factura Romtelecom pe 22.04 si cica daca nu sun in 10 zile (DE LA FACTURARE, adica de la 22.04) la 1930 se considera ca am optat pt. incheierea asigurarii !!! INCREDIBIL !!! Noroc ca am deschis azi, 01.05 plicul Romtelecom, si nu l-am mai pus la pastrare cateva zile cum fac de obicei !
O sa denunt imediat polita sunand la 1930, si cum mi se termina perioada minima contractuala reziliez si abonamentul cu Romtelecomul, pt nesimtirea de care dau dovada. Sa se invete minte! O sa ma asigur daca vreau eu si la cine vreau eu , nu la cine vrea muschiul lor ala NESATUL DE BANI si COMISIOANE GRASE !!